• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » De macht van de bal

De macht van de bal

11 maart 2021 door Taigu

Taigu mijmert over vriendschap als het grootste geschenk dat iemand in dit leven ten deel kan vallen. En over de rol van zen bij de vriendschappelijke ontmoeting.

En zo zat Taigu in zijn hol, op een wijze waarop hij er altijd al had horen te zitten.

Temidden van de originele teksten van Tacitus, Ovidius, Catullus en Vergilius. Temidden van de poëzie van Boutens, Vasalis, Vroman en Gerhardt. Deze keuze had hij eerder in zijn leven kunnen maken, maar dat had hij niet aangedurfd.

Een leven in een wetenschappelijke bibliotheek was beter geweest voor zijn zwakke gestel, hadden de artsen hem vijftien jaar geleden verteld. Beter dan het stressvolle bestaan van een rusteloos over de continenten rondzwalkende manager.

Welke ongekende driften leeft een mens uit tijdens zijn leven? Het is alsof een zware stenen bal hem of haar vanuit de rugzijde steeds naar voren stuwt. Zo lijkt het iedereen te vergaan. Zelfs wanneer je samenleeft in een kaartenhuis van plannenmakerij zijn het zulke gedragspatronen die je uit elkaar kunnen drijven. Ze zijn sterker dan wat je je voorneemt te doen.

Maar nu is Taigu uitgeraasd. Het keerpunt kondigde zich aan tijdens zijn wedergeboorte in een zendo. Opeens wist hij zich een deelnemer in een vreemd toneelspel. Hij was met van alles bezig, behalve datgene wat er werkelijk toe doet.

Niet dat dat de macht van de bal onmiddellijk deed uitdoven. Ontwaken is een geleidelijk inwerkend medicijn. Eerst zou Taigu nog een boek schrijven en vierhonderd artikelen, redigeren en adviseren, en plannen maken die dienden te worden uitgevoerd voordat, voordat, ja, voordat wat eigenlijk?

Hij had een leraar die van mystiek houdt, en leerde daar menig ding van. Maar Taigu ging vooral ook zijn eigen weg, die van Hisamatsu en Thich Nhat Hanh, kortom meer die van Linji dan van Dogen. Staan waar je niet staan kunt, en doen, vooral doen, spreekt hem uiteindelijk meer aan dan de aanhoudende meditatieve vervoering. Dit is een persoonlijke kwestie van hoe je ingrediënten mengt om het eten voor jezelf op smaak te brengen. En bij Taigu hoort ook de nembutsu altijd tot de maaltijd.

Westers zenboeddhisme is zelf ook vaak een toneelspel. Zen zoals in Oost-Azië kunnen wij immers niet aan in een leven dat een zwaartepunt zoekt in onze individuele identiteit, zoals Carl Jung, zelf een kenner van mystiek, in de jaren dertig van de twintigste eeuw al opmerkte in een inleiding tot een boek van D.T. Suzuki. Wij moeten vooral niet proberen die praktijk tot in de puntjes na te bootsen. Dat is een doodlopende weg.

Wat niet wegneemt dat hetgeen een aanraking met zen kan teweegbrengen, een waardevolle toevoeging kan zijn aan het leven dat wij leven. De aanraking is als een zetje dat de biljartbal van richting doet veranderen. Als je het eenmaal doorleefd hebt, is het altijd deel van je. Wanneer je wat dan ook doet, is het er.

Aan zen worden grote woorden gewijd. Vrede, bevrijding, loslaten, leegte, ontwaken, compassie, niet-weten en wat dies meer zij. Het zijn allemaal uitdrukkingen uit het vocabulaire van het grote toneelspel. Taigu zal ze niet licht meer gebruiken. Hij is vriendschap gaan ervaren als het grootste geschenk dat iemand in dit leven ten deel kan vallen. In de ontmoeting zie je vrienden gaan staan waar ze niet kunnen gaan staan. Maar je moet het niet zeggen, het niet duiden. Dat breekt de schoonheid van de ervaring maar. Meeleven en voorleven, dat is waar het om gaat.

Joost mag weten wat er verder gaat gebeuren nu Taigu is uitgeraasd en zich aan zijn vertalingen zet en aan overpeinzingen over de geschiedenis, in belangrijke mate over de rol van religie en verbeelding in, wat genoemd wordt, de moderne tijd. Uiteraard met de boeddhageest op de lippen, met “namu amida butsu” als eeuwigdurende, zich altijd weer vernieuwende koan.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Jules Prast, Zorg Tags: stenen bal, toekomst, uitgeraasd, voorwaartse druk, vriendschap

Lees ook:

  1. Jongeren hebben recht op een goede toekomst – stem bewust
  2. Ouder worden: helpt zen?
  3. Vertrouwen werkt wel – Resultaten van de experimenten met regelvrije bijstand bekend
  4. Verbinding

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Taigu

Taigu (1961) is historicus, auteur en zenboeddhist met een zwak voor de nembutsu. Hij laat zijn geest vrijmoedig dwalen over het boeddhisme en de wereld. Evenals bij de Japanse zendichter Ryokan Taigu staat zijn dharmanaam voor ‘grote dwaas’. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 3 september 2022
    Gratis Workshop | Waardering voor jezelf en anderen | Live en Online | 
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • ‘Geef ons heden ons dagelijks brood’
    • Elf visioenen van het Levende Licht
    • Het jaar 2022 – dag 219 – sorrypoliticus
    • Dalai Lama feliciteert nieuwe Indiase vice-president met benoeming
    • Halte Hertenkamp – Alsof er iets te kiezen valt

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens