• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2021 – dag 47 – trauma

Het jaar 2021 – dag 47 – trauma

16 februari 2021 door Joop Ha Hoek

In het journalistenvakblad van december vorig jaar las ik een artikel over traumaveilig interviewen. Journalisten zijn geen psychologen, maar krijgen soms wel kwetsbare, getraumatiseerde mensen voor zich. En als je iemand interviewt, kun je die persoon ook retraumatiseren. Hoe daar mee om te gaan? Neem de tijd en ga niet meteen naar die emotie, luidt de aanhef van het artikel.

De schrijver van de tekst interviewt  een meisje, dat in haar jeugd seksueel misbruikt is, daarna ernstig gepest en in een depressie terecht gekomen. Het meisje vertelde ineens dat ze bezig was met een euthanasieverklaring, als uitweg. ‘Tijdens het interview voelde ik een vervelende twijfel die me vaker tijdens mijn loopbaan als schrijvend journalist bekruipt: maak ik haar trauma erger met mijn journalistieke gewroet?’

Die twijfel komt mij zeer bekend voor. Als politieverslaggever had ik ook te maken met zeer getraumatiseerde slachtoffers. Natuurlijk, ik kwam in de eerste plaats bij die mensen om nieuws te vergaren over het lopende politieonderzoek. Dat wisten ze ook en was geen probleem. Met hun gegevens kon ik ook het OM en politie controleren of het onderzoek wel goed werd aangepakt. Heel belangrijk was het vertrouwen tussen slachtoffers en mij. Dat ik ze door mijn aanwezigheid, mijn vragen, als je wilt mijn gewroet, niet zou beschadigen. Ik was toch een journalist.

Sommige politieonderzoeken duurden soms jaren of zaken werden niet opgelost. Het klinkt hard, maar voor een journalist is er dan geen noodzaak meer om contact met de slachtoffers en hun familie te onderhouden. Steeds weer dienden zich nieuwe zaken aan. Toch bleef dat contact in veel gevallen bestaan.

Er was een jonge vrouw vermoord, haar lichaam lag op een vuilnishoop. Vrij kort na het vinden van het stoffelijk overschot zat ik bij haar moeder en stiefvader in de kamer en luisterde naar hun verdriet. Ik publiceerde daar ook over, met hun instemming. Er ging van alles mis in dat onderzoek, de stiefvader werd gearresteerd als mogelijke dader, en weer vrijgelaten, rechercheurs kwamen hun belofte aan de familie niet na, er was geen geld voor een grafsteen. Jaren verstreken en ik bleef de ouders bezoeken, hoewel er niks meer te schrijven was. Ik was ook geen huisvriend maar vrijwel de enige buitenstaander met wie ze konden praten en hun emoties tonen. Mensen houden er niet van om met verdriet en rouw geconfronteerd te worden, buren liepen een straatje om als ze de ouders zagen naderen.

Elke maand bleef ik die ouders bezoeken, ik weet niet in welke rol. Om een uur of elf in de ochtend was ik er en ging tegen vijven de deur uit, helemaal kapot van het luisteren. Direct naar huis, naar mijn gezin. Al die jaren een bombardement van klachten, verwijten, verdriet, ellende, onbegrip over een moordzaak, hun moordzaak, die maar niet opgelost werd. Tot een cold caseteam de dader arresteerde en ik de frequentie van de bezoeken ging afbouwen om er uiteindelijk mee te stoppen.

Traumaveilig interviewen. In deze zaak werd ik de schouder, het hakblok, het medicijn. In andere zaken besloot ik soms niet te publiceren omdat algemene bekendheid het slachtoffer vreselijk zou schaden. Ze konden hun beweegredenen om met mij te praten, hun ellendige ervaringen met mij te delen, niet overzien. Ik was het voertuig van hun ellende, hun verdriet, hun trauma. Altijd weer moest ik de afweging maken: wel of niet publiceren. En niemand op de redactie of waar dan ook die mij daarover raad kon geven. Het was het geweten, het moreel kompas, als maatlat.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Joop Hoek, Media Tags: geweten, moreel, trauma

Lees ook:

  1. Wouter – Een hart denkt niet na, een hart weet
  2. Boeken – veerkracht materialendoos om veerkracht bij kinderen te vergroten
  3. Het jaar 2020 – dag 317 – zwangerschapsmisselijkheid
  4. Het jaar 2021 – dag 88 – persvrijheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk van Kalken zegt

    17 februari 2021 om 09:24

    Uithuilschouders en luisteroren bieden aan getraumatiseerden is meedogende menselijkheid.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Bespiegelingen in Canada
    • Menno – autobiografie van een yogi
    • God als de totaal andere – Karl Barth

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.