• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

De anti-consensusboeddhist

24 december 2020 door Taigu

Hoe meer ik in de Pali Canon lees, des te meer groeit de twijfel. Het boeddhisme van de Boeddha is niet het boeddhisme van ná de Boeddha.

De gedachte dat alle dingen ‘geest’ zijn, vindt geen steun in de leer van de Boeddha.
Boeddhanatuur onthult zich als de moeder aller dwalingen.
En leegte is een leugen, dus waarom zitten om leegte te ervaren?
Al dat vruchteloos getob op het kussen…

Leraren die een Boeddha van andermans voorstelling volgen, vertegenwoordigen misschien een diepe spiritualiteit, maar niet de spiritualiteit van de Boeddha.

Wie het voorwaardelijk ontstaan begrijpt, begrijpt de leer van de Boeddha.
Wie begrijpt eigenlijk het voorwaardelijk ontstaan?
Wie het begrijpt, verwerpt het consensusboeddhisme.

Interzijn is niet de uitweg maar de bron van lijden.
Mindfulness is niet aanvaarden wat is maar bewust werken aan de vrijheid tot verandering.
Alle verandering is van lange duur. Er is geen snelweg naar verlossing in dít leven.
Wereldverzaking en mindfulness zijn twee kanten van één medaille: de Boeddha stichtte een monastieke beweging.
Meditatie, vipassana incluis, is te vaak aangepast aan de eisen van de tijd.
Hoe kun je de Boeddha volgen ‘in’ de wereld? Een contradictio in terminis.

Terug bij af.
Wat rest?

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharma en filosofie, Geluk, Jules Prast, Zen Tags: Boeddha, Jules Prast, liojden, Pali-canon, Vipassana

Lees ook:

  1. De anti-consensusboeddhist
  2. Solidair met de vragende underdog
  3. De Boeddha aan het woord tijdens meditatie
  4. Solidair met de vragende underdog

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Maurice zegt

    24 december 2020 om 17:32

    Mooie inspirerende tekst. Ik zit om het kussen om te leren ruimte te scheppen. De ruimte waarin ik beter kan zien en ervaren wat zich in het moment aandoet en hoe ik daarop reageer. Welke ingesleten reactiepatronen daarin zichtbaar worden, hoe die zich tot elkaar verhouden en wat wijsheid is qua actie – voor zover nodig. Ik beoefen en begeleid sinds 6 jaar Mindfulness Based Living (MBLC). De nadruk ligt voor mij op Mindful Living. Ik wil mijzelf openstellen voor wat ik ervaar in contact met de wereld. Ik wil levend werken aan vrijheid tot verandering. Elke stap die ik zet, elke ademteug is beweging en heeft gevolgen. Ik denk in dit verband vaak aan Boeddha en dat hij volgens de overlevering jaarlijks zo’n rondje maakte daar in Noord India. Mooi beschreven in het boek ‘Lopen in het voetspoor van de Boeddha’ van Maarten Olthof. Elke stap die hij zet, elke ademteug, een nieuw begin, rimpels op het water, beweging.

  2. Henk van Kalken zegt

    25 december 2020 om 10:26

    Ik heb ook grote twijfels bij de vraag of Boeddha, die zelf geen boeddhist was, dit allemaal zo bedoeld en gewild heeft.
    Anderzijds is het niet meer dan logisch dat er na hem allerlei vormen van boeddhisme ontstaan zijn. Ik ben geen sutra-kenner, maar ergens schijnt Boeddha dat ook gezegd te hebben, en de komst van nieuwe stromingen voorzien. Hijzelf heeft zich ook aangepast aan de omstandigheden zoals ze waren in zijn tijd. ‘Ik geef je het pad, de rest is aan jezelf,’ schijnt hij ongeveer ooit gezegd te hebben.
    Het volgen van de oorspronkelijke leer moet niet een doel op zich zijn, denk ik.
    ‘Hoe kun je de Boeddha volgen in de wereld?’ vroeg je. Door te zijn in diezelfde wereld, de wereld is je meditatiekussen. En te proberen om te ontdekken ‘wie’ je bent in diezelfde wereld. En vroeg of laat te ontdekken wat de oerstaat is van alles en iedereen.

Primaire Sidebar

Door:

Taigu

Historicus en auteur Jules Prast (Taigu), dobbert ergens tussen zen en reine land. Ondertussen laat hij zijn geest vrijmoedig zweven over de wereld en het boeddhisme. Zijn website is bereikbaar op www.julesprast.nl (Twitter @julesprast). 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 januari 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 20 januari 2021
    Lezingenserie ONLINE: 'Reïncarnatie en karma’
  • 20 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 21 januari 2021
    Gratis proefles cursus Caring - Caring from the heart
  • 21 januari 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Verkiezingen 2021 – ‘Er is menselijke warmte nodig in de politiek’

Wouter ter Braake - 18 januari 2021

Ik lanceer een ander alternatief. Een brede bewustzijnsbeweging. Een beweging van kiezers die het geluk van alle mensen vooropstelt en als uitgangspunt neemt. Op basis van een bewustzijn dat boosheid transformeert in wijsheid. Een bewustzijn dat gefundeerd is in het besef van verbondenheid van al wat leeft. Een bewustzijn dat verschillen respecteert en met een warm hart en open mind openstaat voor dialoog.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • De kern van yoga – Karma yoga (deel 1)
  • Boeken – Ecodharma Buddhist Teachings for the Precipice
  • XR blokkeert gebouw ministerie Economische Zaken
  • Het laatste woord over niet-weten
  • Het jaar 2021 – dag 19 – dierenleedjoop

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens