• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Sogenji Desu – Shu Jo Mu Hen…

Sogenji Desu – Shu Jo Mu Hen…

21 juli 2020 door Bertjan Oosterbeek

Shu Jo Mu Hen

SHU JO MU HEN SEI GAN DO is de eerste van de vier boddhisattva-geloften die boeddhisten afleggen en betekent zoveel als: hoe talrijk de levende wezens ook zijn, ik beloof ze alle te redden. Ook binnen de Japanse zentraditie staat deze gelofte centraal. In Sogenji ging er geen kokuho of teisho van de Roshi voorbij zonder dat hij nogmaals benadrukte dat ‘wat we hier doen’ niet voor onszelf deden, maar voor alle levende wezens. En dat er dus – zeker nu we al met 7 miljard mensen op de wereld zijn – geen enkele reden was om onze training niet met minder dan volledige overgave en toewijding te doen. Do not lax in your efforts now…

Voor ons in Nederland – waar zen voor veel mensen toch vooral in het teken staat van ‘beter in je vel zitten’ – is het denk ik moeilijk om precies te begrijpen waar dit voor staat. Zeker omdat je volgens de Roshi fully and completely realised moet zijn om dit echt in te kunnen zien. En aangezien ik dat van mijzelf zeker ook nog niet kan zeggen, blijf ook ik dit moeilijk vinden. Dus wat te zeggen als me gevraagd wordt: in hoeverre geloof jij daar nu in?

Mijn tijd in Sogenji heeft denk ik wel wat tipjes van de sluiter opgelicht. Ik herinner me nog goed de eerste keer dat ik – net terug uit Japan – over de Oudegracht in Utrecht liep. Al die strakke, verkrampte, in zichzelf gekeerde gezichten die ik daar zag, ik had dat nog nooit zo helder en duidelijk ervaren. En dat op een plek waar mensen juist naartoe komen om zich te vermaken en zich gelukkig te voelen! De Roshi sprak altijd graag over dark and noisy society, iets waar ik in Japan altijd een beetje om moest lachen. Zo erg was het toch niet? Maar nu zag ik het recht voor mijn neus gebeuren. Hier was nog een hoop werk te doen. Maar hoe?

De essentie geeft de Roshi eigenlijk zelf aan, als hij zijn allereerste toevallige ontmoeting met Yamada Mumon Roshi – zijn eigen meester – beschrijft: “It was early, so the buses were really crowded. I had to push through this packed crowd of people to board the bus, then move all the way to the back.  As I did so, all of a sudden I came upon someone who struck me as most
unusual. He had a mysterious presence – there was something luminous about him. There he was, an old priest in robes, wearing glasses and reading a book, yet he glowed with a type of light. In comparison, the people around  him seemed so weighed down by their thoughts and cares … I had never met  a person like this before, and I couldn’t figure out what was so inspiring about him… Because of him I saw for the first time how the inner quality of a  person can shine forth from his entire being…” zie ook: Shodo Harada Roshi – A Short Biography

De Roshi was erg onder de indruk van deze ontmoeting. Hij besloot deze mysterieuze priester te volgen en werd uiteindelijk zijn leerling. Wat mij intrigeert is dat Mumon Roshi in feite niets bijzonders deed en alleen maar zichzelf was. En dat was blijkbaar indrukwekkend genoeg.

Ik merk het zelf ook. Natuurlijk wil ik graag mensen inspireren met mijn belevenissen in Japan; deze website is daar een voorbeeld van. Toch merk ik dat de meeste inspiratie uitgaat van dingen die ik niet bewust doe, die niet gepland zijn. De dingen waarbij ik ‘gewoon’ mezelf ben. Zo werkt dat blijkbaar. En voor mijzelf merk ik omgekeerd dat de dingen die ik met
anderen doe vele malen inspirerender zijn dan de dingen die ik in m’n eentje onderneem. Dat is – wat degenen die mij wat beter kennen zullen beamen – toch wel een eye-opener geweest.
SHU JO MU HEN SEI GAN DO is voor mijzelf allereerst een inspiratiebron om iedere dag mijn practice weer serieus te nemen. In Japan heb ik voor weinig geld een prachtig houten beeld van Kannon – de Boddhisattva die deze gelofte belichaamd – kunnen kopen. (Omdat de verkoper wel zag dat ik één van Harada’s boys was, kreeg ik ongevraagd zomaar 25% korting. Wat
nog maar weer eens benadrukt hoe zeer de Japanners het waarderen dat wij als westerlingen hun cultuur komen bestuderen.) Als ik eens een keer geen zin heb om te gaan zitten, zie ik haar en hoor ik de woorden van de Roshi: ‘we doen dit niet voor onszelf, maar voor alle levende wezens…’

En dan ga ik dus toch maar zitten. Er wordt op me gerekend…

In 2012 en 2013 plaatste het Boeddhistisch Dagblad elke veertien dagen het relaas over de belevenissen in een Japans klooster van Bertjan Oosterbeek. Hij bracht daar een jaar door. Wij plaatsen nu opnieuw de hele lezenswaardige serie, echter in een hogere frequentie.

De verhalen ‘Sogenji desu – verhalen uit een Japans zenklooster’ zijn gebundeld en verkrijgbaar als boek en e-book.

Bertjan Oosterbeek schrijft nog meer verhalen, ook over zen. En die zijn te lezen op zijn website www.bertjanoosterbeek.wordpress.com?

(c) 2012 Bertjan Oosterbeek.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Bertjan Oosterbeek, Columns, Geluk, Zen Tags: Bertjan Oosterbeek, Japan, klooster, serie, Sogenji, Utrecht

Lees ook:

  1. Sogenji desu: SANZEN 2
  2. Sogian Desu: NENGE MISHO
  3. Sogenji – teihatsu
  4. Sogenji desu: OSESSHIN

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Bertjan Oosterbeek

Is bioloog, filosoof en zen student. Tussen 2011-2012 bracht hij een jaar door in het zenklooster Sogenji (Okayama - Japan) om zen te studeren bij zenmeester Shodo Harada Roshi. Eind april 2012 keerde hij terug naar Nederland. Vol van verhalen natuurlijk. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
04 feb
Innerlijke ruimte | Live en Online Workshop Kum Nye Yoga
4 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 34 – rotterdamseriet
    • Wie straft koning Yama?
    • Boeddha in de Linie – terugblik op een verstilde periode
    • Boeken – ‘Odi en het Grote Bedoelingenboek’
    • VrijdagZindag – Niet normaal!

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens