• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het nieuwe normaal

Het nieuwe normaal

19 juni 2020 door André Droogers

Corona zorgt voor veranderlijke tijden. ‘Het nieuwe normaal’ wordt alom aangekondigd. Maar de term is een verdeeld huis. Hoe kan wat normaal is nieuw zijn?

‘Normaal’ is geruststellend gewoon. Het staat letterlijk voor ‘dat wat de norm is’, de gevestigde orde. Wat vast ligt, is statisch en laat zich niet gemakkelijk combineren met ‘nieuw’.

Het woordje ‘nieuw’ slaat niet op het ‘normaal’ maar op een nieuwe fase in de mensheidsgeschiedenis en dan vooral de orde die daar bij hoort. Die orde is wel bedoeld als nieuw, want nooit zo vertoond, maar evengoed gedacht als normaal, en dus gevestigd.

De vraag is hoe iets ‘nieuw’ kan heten en desondanks toch statisch is. Wisselt een samenleving van orde zoals een mens van jas? En is dat dan verandering?

Het is al een oude puzzel in de sociale wetenschappen. Focus je in je kijk op de samenleving op orde of op verandering? Let je op het normale of op het nieuwe? Er zijn traditioneel twee benaderingen.

Volgens de ene zorgt orde voor leefbaarheid en voorspelbaar gedrag. Instituties garanderen de structuur in samenleving en cultuur. Structurele verandering wordt in dit perspectief al snel gezien als riskant. Een evenwichtige samenleving is in deze benadering het normaal. Verandering is niet uitgesloten, maar maakt vooral deel uit van het functionele onderhoud, bijvoorbeeld via de wetgeving en de rechtspraak. De basisstructuur blijft.

Het andere perspectief gaat er van uit dat niet orde maar verandering eigen is aan elke samenleving. Daar kan weinig ruimte voor zijn of juist veel, maar er is altijd reuring. Normaal is zo gezien niet het evenwicht, maar de dynamiek, in allerlei sterktes.

Dat kan gaan om geringe verschuivingen, maar zodra er mensen zijn die vinden dat de inrichting van de samenleving niet deugt, komen er voorstellen voor veel meer dan onderhoudsaanpassingen. Dan wordt een ideologie gelanceerd, met een blauwdruk voor een totaal andere samenleving. Daar horen slogans bij, zoals ‘Vrijheid, gelijkheid en broederschap’, of ‘Proletariërs aller landen, verenigt u!’. Structurele veranderingen dus. Zodra ideologie een rol gaat spelen, zie je de twee benaderingen terug in partijprogramma’s: behoudend of juist gericht op verandering.

De mooie middenweg voor de sociale wetenschapper is om zowel te begrijpen waarom een samenleving continuïteit nodig heeft, als te focussen op veranderingen. In jargon worden structure en agency gecombineerd, in een interessante gespannen verhouding tot elkaar. Agency staat dan voor mensen die iets willen met structuren, als een soort maatschappelijke ingenieurs. Ze geven betekenis aan het samenleven en vinden bepaalde structuren gewenst of juist onleefbaar. Daarop baseren ze hun gedrag.

Sociale wetenschappers kijken van een afstandje en hebben door de combinatie een oplossing gevonden voor de paradox van het ‘nieuwe normaal’. Maar als je kritisch meeleeft, vanuit je agency, met wat er structureel gebeurt in de samenleving, is de paradox van ‘het nieuwe normaal’ al snel verdacht. Welke belangen spelen mee als iets zo geformuleerd wordt? Is dit verkapt conservatief jargon? Een slimme slogan?

Want ‘het nieuwe normaal’ kan gemakkelijk gebruikt worden als vlag boven een enigszins aangepaste orde, zonder al te veel structurele verandering. In ‘normaal’ klinkt dan de statische behoudzucht mee van belanghebbenden bij een systeem. Dat klinkt voor sommigen als ‘gaat u rustig slapen’.

Maar de wensen kunnen ook stukken radicaler zijn en feitelijk een heel andere orde beogen. De problemen waar de wereld nu mee kampt, lijken daarom te roepen. Dan zit de term ‘normaal’ per saldo meer in de weg dan dat ze van dienst is. Voor wie na Corona mikt op een andere wereld, klinkt ‘normaal’ te smal, ook al wordt het verkocht als nieuw. Daarom wringt ‘het nieuwe normaal’.

Het gaat niet om ‘het nieuwe normaal’, maar om wat daarna komt.

Categorie: Columns Tags: aangepaste orde, coronavirus, nieuw normaal

Lees ook:

  1. Leven in Coronia
  2. De Nederlandse Ango is begonnen
  3. Het jaar 2020 – dag 85 – samenloos
  4. Nico Tydeman over zen en het coronavirus

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. kees moerbeek zegt

    20 juni 2020 om 16:37

    Dank je wel voor de duidelijke verwoording van de vraag waar velen mee zitten. Ook geef je aan dat het ‘nieuwe normaal’ door nevelen omhuld is, zoals velen constateren. Een cliffhanger!

    Kun je de lezer laten weten hoe we verder zouden kunnen gaan? ‘Het effect van een cliffhanger kan op verschillende manieren bereikt worden. Een veel gebruikt scenario is dat de protagonisten zich in een schijnbaar hopeloze situatie bevinden, en zich daaruit moeten zien te redden. Een andere methode is dat er plotseling iets onverwachts of schokkends wordt onthuld.’

    Hoe gaat het met de soap, die geen soap is maar bittere ernst verder? Niemand is alwetend, maar heb je een idee?

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.