• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » De omgekeerde wereld

De omgekeerde wereld

28 juni 2019 door Jules Prast

In de paar jaar die ik doorbracht bij de Hart van Nederland-sangha in Utrecht begonnen wij onze bijeenkomsten met boeddhistische heilgymnastiek. ‘Bewegen in aandacht’ behoort tot het vaste programma dat in Plum Village, het Franse centrum van de Thich Nhat Hanh-beweging, aan sanghabegeleiders wordt aangeleerd. De Hart van Nederland-sangha behoort tot de beweging van Thich Nhat Hanh.

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen terug te keren naar het Zen Centrum Amsterdam, waar ik ooit mijn eerste stappen als stroombetreder zette. Ik miste het vaste ritueel en de dharmales, maar door mijn excursie naar Utrecht ben ik vrijer komen te staan tegenover de geloofszekerheden van het type Japanse zen dat in Amsterdam wordt beoefend. Vooral het Dogen-dogma dat alleen in zazen (zitmeditatie) een vorm van bevrijdende spirituele realisatie zich over beoefenaars kan uitstorten, neem ik tegenwoordig met een forse korrel zout. Dogma’s vloeken om te beginnen met de geest van zen, maar er is nog een reden waarom ik vraagtekens plaats bij dit onderdeel van Dogens gedachtengoed.

En die reden is yoga, het veel oudere Indische broertje van de in oorsprong Chinese zen. Samen met mijn leraar beoefen ik de yoga eenmaal per week thuis, in aandacht en op het tempo van de ademhaling. Stel je voor dat je in seiza (onderbenen gevouwen onder het meditatiekrukje) zit en je bovenlichaam naar voren beweegt, je handen met de vingers gespreid onder je schouders rustend op de vloer. In deze gekantelde vorm van zazen kun je, in aandacht en op geleide van de ademhaling, bewegingen maken die even goed als in de statische zazenhouding ervaringen kunnen teweegbrengen van anatman, spirituele gelijkmoedigheid en boeddhanatuur (de nuchtere ontmoeting met het oorspronkelijk gelaat zonder de onboeddhistische metafysische speculatie die ik eerder heb aangeduid als leegteverdwazing). Yoga is de omgekeerde wereld van zen met precies dezelfde realisatiemogelijkheden. Yoga is subtieler en omvattender dan de zenreidans van de kinhin, het aandachtslopen in slow motion dat bij wijze van afwisseling plaatsvindt tussen de zitmeditatiesessies door.

Er zijn verschillen. Wanneer mijn yogaleraar mij uitnodigt om op geleide van de ademhaling mijn liggende hoofd op een kussentje naar links en dan naar rechts te bewegen, en wat ik zie telkens aandachtig in mij op te nemen, dan raak ik in verwarring, Links kijk ik naar een bronzen beeld in een kast vol met kunst en rechts naar een poot onder een kast. Dit verschilt van de blik in zazen op één punt gevestigd te houden. Mijn yogaleraar is geen boeddhist, maar zijn opmerking dat deze oefening uiteindelijk leert om de ogen, het gezichtsveld en de waarneming van het ‘object’ van elkaar te onderscheiden, klinkt heel boeddhistisch.

De eerste tien minuten van een uur lang yogales, mediteren we op mijn verzoek soms wel. Na afloop van het lesuur evalueren we de oefeningen. Dan kan het voorkomen dat hij mij nogmaals in zazenhouding laat plaatsnemen en mij van advies dient over verbetering van die houding, kin wat naar achteren, nek iets verlengen, spieren in het aangezicht verder ontspannen. Dit krijg je er in de zendo niet bij.

Mijn yogaleraar is, zoals gezegd, geen boeddhist, maar draagt wel de belangstelling voor en de kennis van de boeddhistische yogabenadering in zich mee. Mijn inbreng over de grondervaringen van zen en zazen leveren tijdens de evaluatie een feest van herkenning op. Zo leren we van elkaar in een wederzijdse ontmoeting van open geest. In deze omgekeerde vorm beoefen ik wekelijks yoga als zen en vice versa. Ik ben tot yoga gekomen doordat mijn ziekte (chronische sarcoïdose) onder meer tot verstoring van mijn bloedcirculatie leidt. Yoga heeft dan meer mogelijkheden dan de traditionele hart-longrevalidatie en het statische zazen. Toch zou het ook voor gezonde zenbeoefenaars een idee kunnen zijn om in aansluiting op de zitmeditatie yogaoefeningen te doen. Er zou een wereld voor ze kunnen opengaan.

Categorie: Columns, Jules Prast, Zen Tags: ademhaling, Hart van Nederlan, Plum Village, Taigu, Thich Nath Hanh, Utrcht, yoga

Lees ook:

  1. Totaalboeddhisme
  2. Gezondheidstoestand Thay sterk verbeterd
  3. Verandering van spijs
  4. Ehipassiko – een Boeddha in wording (film)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Louis van Bebber zegt

    29 juni 2019 om 17:22

    Dag Jules Welke vorm van yoga geeft jouw yogaleraar?

  2. Taigu zegt

    30 juni 2019 om 04:54

    Mijn yogaleraar heeft voor mensen met een medische conditie een ‘langzame’ adaptatie van hatha yoga ontwikkeld met veel aandacht voor ademhaling en waarneming.

    Verder laten wij ons inspireren door het boek van F.J. Boccio, ‘Mindfulness Yoga. The Awakened Union of Breath, Body, and Mind’ (2004). Dit boek is geheel gewijd aan wat de auteur ‘The Buddha’s Yoga’ noemt. Een yogamethode gegrond in de mindfulness trainings van de Anapanasati en Satipatthana sutra’s. Een aanrader, ook beschikbaar als e-book.

  3. Lp Sander Khemadhammo zegt

    30 juni 2019 om 13:08

    De westerse zen tradities hebben vaak nog maar weinig te maken met de Japanse wortels. De eerste generatie van zen leraren in het westen zoals Suzuki behoorden tot een modernistische leken beweging die zich afkeerde van de monastieke wortels. Een algemeen misverstand onder westerlingen is dat Japanse Zen zo goed als dood is. In werkelijkheid is Zen nog steeds zeer invloedrijk in de Japanse samenleving.

    • Hendrik zegt

      30 juni 2019 om 13:55

      Ik denk dat je met Suzuki – Shunryu – bedoelt en niet Daisetsu Teitaro de schrijver.

      Shunryu Suzuki is de stichter van het eerste boeddhistische klooster in 1967 (Tassajara) buiten Azie.

      Ik kom regelmatig in Japan en vroeg me af hoe je tot de conclusie komt dat “Zen nog steeds zeer invloedrijk in de Japanse samenleving”.

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.