• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…het Openbaar Ministerie

Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…het Openbaar Ministerie

13 juni 2018 door Rob van Boven en Luuk Mur

In de serie Tweespraak praten Rob en Luuk over een actueel onderwerp. Vandaag is het thema leugens.

Luuk: Volgens de NRC, het kan dus nep-nieuws zijn, onderhoudt de baas van justitie in Rotterdam Marc van Nimwegen een relatie met de door hem in 2011 tot hoofdofficier van justitie benoemde Marianne Bloos. Dit werd jarenlang verzwegen door het tweetal en de top van het OM. Al is de leugen nog zo snel, de website Geenstijl achterhaalt hem wel. Het OM werd door hun een ‘neukseksclub’ genoemd, hetgeen op de werkvoer tot uitgebreid app-verkeer en gegiechel leidde.
Mevrouw Bloos genoot de voordelen, mocht mee op dienstreizen en chauffeurs brachten het tweetal naar hotelkamers en moesten daarover, goedbetaald, zwijgen. Ook met een aantal andere ondergeschikten onderhield van Nimwegen langdurende relaties. Interessant is de liefdesrelatie met Heleen Rutgers. Zij scheidde van haar man, die ook onder het gezag van Marc van Nimwegen werkte. Deze laatste vond dit echter geen bezwaar de beoordelingsgesprekken met hem te blijven doen.
Van Nimwegen wordt omschreven als een manipulerende en intimiderende hork, die regelmatig iemand de kamer uitblies en mensen aannam of promotie gaf zonder inspraak van management of OR. Ik stel me zo voor dat de bedrogen echtgenoot na het beoordelingsgesprek ook nog bedankt heeft voor het vruchtbare gesprek.
We hebben het hier over een organisatie die beroepshalve anderen de maat neemt. Iedereen wist wat er gebeurde, maar men koos er voor om te zwijgen en te liegen, ook toen het bedrijf van de jongere zus van Van Nimwegen voor 200.000 euro software mocht leveren ten behoeve van de personeelswerving.

Rob: Als er sprake is van een angstcultuur in een organisatie ben ik de mening toegedaan dat de top chef hiervoor verantwoordelijk is. Teambuilding op de hei acht ik dan ook volstrekt overbodig als het doel is om tot een betere samenwerking te komen. De enige die coaching nodig heeft is de topfunctionaris. Niet zelden gelooft de topfunctionaris dat ieder ander dat eventueel nodig heeft met als uitzondering hij of zij zelf. Teambuilding kan dan leuk zijn, maar zal geen fundamentele wijziging geven in de kwaliteit van de samenwerking.
Als de topfunctionaris, die verantwoordelijk is voor de cultuur in de organisatie, zelf vooral zorg draagt voor een angstcultuur, wat zegt dat dan over zo’n iemand? Om dit duidelijk te maken zou ik een frame willen gebruiken. Je zou het “het Saddam Hoessein syndroom” kunnen noemen. Saddam Hoessein moet in wezen een uiterst angstige man geweest zijn. Vanuit zijn grote existentiële angst zorgde hij ervoor dat iedereen om zich heen zich ernstig bedreigd voelde als oplossing voor zijn eigen angst. Hij kon geloven dat als iedereen om hem heen bang is, hijzelf niet bang hoeft te zijn.
In het geval van Saddam Hoessein werkte dit paradoxaal, omdat hij met zijn methode van eigen angstbestrijding des te meer dreiging cultiveerde voor hemzelf. In het geval van een Nederlandse topfunctionaris ligt dat anders, die ontslaat gewoon iemand die de vinger op de zere plek durft te leggen.

Luuk: Maar hoe zit het met de ondergeschikten. Ondanks of misschien dankzij het horkerige gedrag kon hij kennelijk kiezen met welke vrouwelijke officier hij een relatie aanging. En kennelijk accepteerde zelfs de verlaten werknemer de vernedering van een beoordelingsgesprek bij de overwinnende rivaal.
Als je in zulke situaties niet nee kunt zeggen, jezelf verraadt, moedwillig blindheid voorwendt, hoe geschikt ben je dat om de misdaad te bestrijden?
Wat kan je met crimefighters die kennelijk besloten hebben dat het hielen likken van hun baas de beste overlevingsstrategie is. Wie niet ‘nee’ kan zeggen tegen een machtshongerige baas, kan die wel corruptie en criminaliteit bestrijden in de samenleving?

Rob: Ik vrees dat dit, tot op zekere hoogte, wel mogelijk is. Er is een tendens dat als mensen gepiepeld worden, deze anderen gaan piepelen waar zij wel macht over uit kunnen oefenen. Er kan een streven zijn om de ervaren onmacht bij een macht zuchtige baas ongedaan te willen maken, door op hun beurt weer macht te gaan uit oefenen op criminelen waar ze van kunnen winnen en zichzelf niet mee in de vingers snijden. Machtuitoefening als tegengif voor onmachtgevoelens; rechtvaardigheid hoeft dan niet meer primair de drijfveer te zijn. Hiervoor moeten ze wel het belang van verbondenheid devalueren.

Luuk: Als eigenliefde en grenzeloze ambitie belangrijke motivaties zijn, en ondergeschikten reageren met vleierij en bedrog, dan lijkt mij dat niet in het belang van de maatschappelijke kansarme die een eerlijk proces wil. Het zou mij geruststellen als er zoveel mogelijk uitgegaan wordt van feiten en dat rechtvaardigheid centraal staat bij de door de overheid aangestelde aanklagers.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.
Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.
Deze tweespraak is een reactie op een vraag van een lezer. Discussieer mee als je wilt en mogelijk heb je een ander onderwerp, in de lijn van onze eerdere tweespraken, dat je wilt bespreken.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: angstcultuur, eigenliefde, Geenstijl, grenzeloze ambitie, Heleen Rutgers, hork, hovj, leugens, Luuk Mur, macht, Marc van Nimwegen, Marianne Bloos, neukseksclub, NRC, Openbaar Ministerie, Rob vab Boven, Rotterdam, Tweespraak, Van Nimwegen

Lees ook:

  1. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …eindeloos gelijkhebberig discussiëren
  2. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…goeroes.
  3. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…ruzie om seks
  4. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…conformisten houden niet van argumenten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Monique zegt

    14 juni 2018 om 08:13

    Het is geen nep nieuws. Het was common knowledge en er werd niets aan gedaan. Wat mij vooral raakte was het feit dat er zoveel lip service was als het ging om integriteit en dat dit gewoon getolereerd werd.Het is een omgeving van ons kent ons en je weet maar nooit wie je waar nog tegenkomt en op welke positie hij dan zit.

  2. Paulien van Poppel zegt

    14 juni 2018 om 11:23

    Het is moeilijk in organisaties om misstanden aan te pakken, cq ontwikkelingen die niet wenselijk zijn te corrigeren. De top, het middenkaderen de werkvloer, de organisatiecultuur en wat al niet meer houdt zichzelf in stand. Dat heeft effect op hoe je je werk doet, ook in de gezondheidszorg, daar komen al deze misstanden ook voor. Hoe het klokkenluiders en dwarsliggers vergaat is algemeen bekend. Ik begrijp wel dat ondergeschikten en leidinggevenden misstanden niet aankaarten, wil ik maar zeggen.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
09 feb
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
9 feb 23
09 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
9 feb 23
11 feb
Introduction session - Retreat Faith in Times of Change
11 feb 23
12 feb
Vervolgcursus boeddhistische psychologie
12 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Het lijden in de wereld

    Taigu - 6 februari 2023

    Het komt Taigu voor dat boeddhisme te vaak gaat over ‘verlichting’ en te weinig over het lijden in de wereld, dat eerst moet worden opgelost voordat iemand zich in spirituele zin bevrijd kan wanen. Het existentiële kerndilemma van boeddhisme is dat wij ieder delen in de rotheid van de wereld, terwijl wij over het vermogen beschikken onze bevrijding dichterbij te brengen door het lijden van de ander te verminderen. In sommige teksten wordt dit vermogen ‘boeddhanatuur’ genoemd.

    Linkerhemisfeer domineert – een catastrofale weg

    Rob van Boven en Luuk Mur - 6 februari 2023

    We leven steeds meer in een materialistische wereld gericht op nut en macht, met hebzucht als doorlopende achtergrond motivatie. Afleiding is inmiddels vooral een noodzakelijkheid, waardoor het een gevangenis is geworden. Volle brede aandacht voor de natuur, elkaar, de omgeving kunnen we niet meer opbrengen.

    Ashoka – India’s bijna vergeten keizer

    Kees Moerbeek - 5 februari 2023

    De verdiensten van Ashoka (circa 268 – 232 v.o.j.), de derde keizer van het Mauryaanse rijk zijn groot, maar hij was bijna vergeten. De vertaling van zijn inscripties in de 19de eeuw ontrukte hem aan 2.000 jaar vergetelheid. Dit artikel gaat over het boek Mauryan India van de ook internationaal eminente Indiase historicus Irfan Habib en vooral over Ashoka’s inscripties.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Bhikkhu
    • Boeddhisme en hulpverlening
    • Een stomme film over een stom doek; cursus beeldspraak voor non-dualisten
    • Het jaar 2023 – dag 39 – ziekzwakmisselijk (3)
    • Redactiestatuut en redactieformule – pijlers van het BD

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens