• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dzogchen » Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…conformisten houden niet van argumenten

Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…conformisten houden niet van argumenten

1 oktober 2019 door Rob van Boven en Luuk Mur

In de serie Tweespraak praten Rob en Luuk over een al of niet actueel onderwerp. Vandaag is het thema de vrijheid van meningsuiting en de daaropvolgende onvrijheid en uitsluiting.

Luuk: Jan Latten(1952) is emeritus hoogleraar demografie en actief op het snijvlak van demografie en trendwatching. Hij melde onlangs op Twitter dat het migratiesaldo in 2018 voor het derde jaar op rij circa 80.000 inwoners is. Dit lijkt me relevante informatie voor bestuurders van dit land. Samenhangende onderwerpen zijn bijvoorbeeld files, woningvoorraad, pensioenen, onderwijs, milieu. Maar de informatie van Latten wordt door de boven ons geplaatsten vooral genegeerd.

Dr. Jan van der Beek, gepromoveerd op onderzoek naar migratie-economie, deelde onderzoeksresultaten op Twitter waaruit bleek dat ons immigratiebeleid onze verzorgingsstaat ondermijnt. Vervolgens werd hij geblokkeerd door Twitter.

Wie bevolkingsgroei zegt, zegt immigratie en vervolgens Islam en daar zit de pijn. De regering is bang dat het indirect en ongewild Islam-kritiek oproept en voor je het weet zit je in het verkeerde frame en kan Wilders weer punten scoren. Daarom nul aandacht voor het belangrijkste politieke onderwerp bij de Algemene Politieke Beschouwingen 2019.

Ook de Nederlandse filosoof, historicus en auteur Sid Lukkassen (1987) heeft ervaren dat zijn onwelgevallige standpunten buitensluiting tot gevolg hebben. Universiteiten nemen liever iemand aan die zich wel conformeert aan de huidige deugcultuur. Voor hem is het niet meer mogelijk passend werk te vinden. Om die reden richtte hij ‘De Nieuwe Zuil’ op, een sociaal netwerk dat het vrije debat stimuleert en voor burgers wil zekerstellen dat het economisch bestaan niet in gevaar komt op het moment dat de eigen opvattingen en zorgen geuit worden. Ook ter linker zijde is er een vergelijkbaar initiatief om weer vrij te kunnen discussiëren, zonder vooringenomen uitgangspunten (‘Vrij Links’).
Waarom vinden we het zo moeilijk een afwijkende mening te verdedigen of te accepteren?

Rob: Geen idee, maar laat ik eens nadenken op basis van eigen ervaringen. Het is voor de dominante groep onprettig als er iets beweerd wordt dat buiten hun vertrouwde opvattingen valt. Een oplossing kan dan zijn om diegene met een afwijkende opvatting op enige manier onklaar te maken.

Wat is er aan de hand? Iets loopt niet lekker, maar niemand maakt er een punt van. Vervolgens stelt iemand het toch aan de kaak. Vaak wordt dan de boodschapper als het probleem aangewezen, terwijl deze eigenlijk de aanzet geeft tot het zoeken naar een oplossing. Probleemherkenning is daarvoor de eerste stap. Gezien en benaderd worden als een probleem is niet aantrekkelijk, vooral niet als je de mening van anderen nodig hebt voor een positief zelfbeeld. Het zou mooi zijn als dat niet zo was en we niet afhankelijk waren van de waardering van anderen, in die zin dat we onszelf na kritiek afgekeurd gaan achten.

Mag ik zijn wie ik ben onafhankelijk van wat anderen van me vinden, staat ter discussie. Als we uitgaan van eigen ervaringen en op basis daarvan onze visie kenbaar maken, dienen we in staat te zijn onszelf te valideren in wat we voelen, denken en willen. Vaak stellen we ons echter misplaatst afhankelijk op van onze omgeving om te mogen zijn wie we zijn en dan kunnen we per definitie moeilijk authentiek zijn. Iemand die met eigen visie voor de dag komt, neem het risico om ongewenst te zijn en geëxcommuniceerd te worden en om erkenning van de omgeving kwijt te raken om te mogen zijn wie je bent. En van deze erkenning zijn we afhankelijk als we onszelf die erkenning niet kunnen geven.

De andere kant is dat de dominante groep zelf moeilijk kan doen als er een afwijkende mening geopperd wordt. Ongetwijfeld spelen daar meerdere variabelen een rol.

-Het kan als een bedreiging van hun macht ervaren worden. Die bedreiging moet dan ongedaan gemaakt worden door excommunicatie of framing. Het gaat tenslotte bij machtsuitoefening om winnen of verliezen. De inhoud van de boodschap is van minder belang.

-Een andere variabele die mee kan spelen, is dat wat we zijn gaan geloven, ons een illusionaire zekerheid verschaft. Als daar aan getornd wordt, dan geeft dat een besef van onveiligheid. Zekerheid en veiligheid zijn aan elkaar gekoppeld geraakt alsof het enerzijds een en het zelfde is en anderzijds alsof er überhaupt zekerheden zijn.

– Een derde variabele kan zijn dat mensen zich met hun standpunt identificeren. Kom je aan hun standpunt, dan kom je aan hen.

Het is gewoon niet eenvoudig om actief geïnteresseerd te zijn in elkaars mening en tegelijkertijd elkaar in de waarde te laten en met name niet als de meningen lijnrecht tegenover elkaar lijken te staan.

Luuk: Een probleem is ook dat van alles uit het dagelijks leven politiek gemaakt wordt en in de politiek gaat het bij uitstek om macht en winnen of verliezen. Demografie levert essentiële informatie voor bestuurders, maar omdat het al snel politiek incorrect wordt, negeert de regering onwelgevallige feiten en worden we geconfronteerd met een tekort aan woningen. Tegenwoordig ligt zelfs speelgoed al politiek gevoelig. We hebben een minister die ouders wil voorschrijven om geen rolbevestigend speelgoed te kopen. Ook in schoolboeken mogen van haar geen gendertyperingen meer voorkomen en in winkels wil ze geen onderscheid tussen speelgoed voor jongens of meisjes.

De politiek probeert ook greep te krijgen op de kunst, toch de plek waar vrijheid hoog in het vaandel staat. Als het aan de Amsterdamse Raad van de Kunst ligt, moeten kunstenaars aan allerlei politieke getinte voorwaarden voldoen om in aanmerking te komen voor subsidie (dus voortbestaan). Alle kunstinstellingen moeten een ‘actieplan diversiteit’ opstellen. In het onlangs verschenen rapport van de Raad staat bijvoorbeeld dat personeel van kunst gerelateerde instellingen mee moeten doen aan een training inclusieve werkhouding. Kennelijk bestaat het idee dat velen een verkeerde houding hebben en dat een training daardoor voor iedereen nodig is. Ook staat in het actieplan dat, onder het mom van vrije meningsuiting, het inclusieve klimaat dat Amsterdam wil nastreven bedreigd wordt. Vrije meningsuiting wordt door de Raad van de Kunst als gevaar gezien.

De columnist Theodor Holman vindt het rapport weerzinwekkend en ziet het rapport als een illustratie van de langzame moord op onze cultuur, op ons vrije denken en op de vrijheid als kunstenaar. Eddy Terstal, filmmaker en één van de oprichters van ‘Vrij Links’, reageerde als volgt: “de meest schandalige passage van de raad van de kunst is de suggestie dat vrijheid van meningsuiting schadelijk kan zijn. In een tijd dat mensen sterven voor dat principe en dit het belangrijkste wapen is van de burger tegen alle vormen van macht. Kunst is spel van de geest. Geen politiek wapen.”

Het onderscheid tussen vrijdenkers en conformisten wordt zo steeds duidelijker.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.
Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.
Deze tweespraak is (soms) een reactie op een vraag van een lezer. Discussieer mee als je wilt en mogelijk heb je een ander onderwerp, in de lijn van onze eerdere tweespraken, dat je wilt bespreken.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Dzogchen, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: amsterdam, bedreiging, boycot, Eddy Terstal, inrichten maatschappij, islam, Jan Latten, Jan van der Beek, Luuk Mur, macht, monddood, Raad van de Kunst, Rob van Boven, Sid Lukkassen, Theodor Holman, Tweespraak, vrijheid meningsuiting

Lees ook:

  1. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…goeroes.
  2. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…ruzie om seks
  3. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …bekering.
  4. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…vrijheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
09 feb
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
9 feb 23
09 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
9 feb 23
11 feb
Introduction session - Retreat Faith in Times of Change
11 feb 23
12 feb
Vervolgcursus boeddhistische psychologie
12 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Het lijden in de wereld

    Taigu - 6 februari 2023

    Het komt Taigu voor dat boeddhisme te vaak gaat over ‘verlichting’ en te weinig over het lijden in de wereld, dat eerst moet worden opgelost voordat iemand zich in spirituele zin bevrijd kan wanen. Het existentiële kerndilemma van boeddhisme is dat wij ieder delen in de rotheid van de wereld, terwijl wij over het vermogen beschikken onze bevrijding dichterbij te brengen door het lijden van de ander te verminderen. In sommige teksten wordt dit vermogen ‘boeddhanatuur’ genoemd.

    Linkerhemisfeer domineert – een catastrofale weg

    Rob van Boven en Luuk Mur - 6 februari 2023

    We leven steeds meer in een materialistische wereld gericht op nut en macht, met hebzucht als doorlopende achtergrond motivatie. Afleiding is inmiddels vooral een noodzakelijkheid, waardoor het een gevangenis is geworden. Volle brede aandacht voor de natuur, elkaar, de omgeving kunnen we niet meer opbrengen.

    Ashoka – India’s bijna vergeten keizer

    Kees Moerbeek - 5 februari 2023

    De verdiensten van Ashoka (circa 268 – 232 v.o.j.), de derde keizer van het Mauryaanse rijk zijn groot, maar hij was bijna vergeten. De vertaling van zijn inscripties in de 19de eeuw ontrukte hem aan 2.000 jaar vergetelheid. Dit artikel gaat over het boek Mauryan India van de ook internationaal eminente Indiase historicus Irfan Habib en vooral over Ashoka’s inscripties.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Bhikkhu
    • Boeddhisme en hulpverlening
    • Een stomme film over een stom doek; cursus beeldspraak voor non-dualisten
    • Het jaar 2023 – dag 39 – ziekzwakmisselijk (3)
    • Redactiestatuut en redactieformule – pijlers van het BD

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens