• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Taigu Prast – Een bodhisattva aan je bed

Taigu Prast – Een bodhisattva aan je bed

30 mei 2018 door Taigu

Als een verschijning stond ze ineens in mijn kamer. Na een kleine operatieve ingreep onlangs was ik met bed en al teruggereden naar de verpleegafdeling. Nog wat lodderig van de narcose gaven ze me daar wat extra zuurstof uit een neusbril om bij mijn positieven te komen.

Bij een vorige opname in het ziekenhuis heb ik ooit op een formulier achter ‘religie’ bij de optie ‘overige’ ingevuld: boeddhist. Zo staat het nu kennelijk in het alwetende computersysteem. En dit had het balletje aan het rollen gebracht.

“Goedemiddag, mag ik me even voorstellen? Ik ben boeddhistisch geestelijk verzorger en ik kom even langs omdat ik zag dat er vandaag een boeddhist is opgenomen. Bent u dat? Dit komt namelijk niet vaak voor.”

Hoe attent, hoe opmerkzaam en hoe welkom. Mijn lodderige hart maakte spontaan een vreugdesprongetje. Een geestverwant in het ziekenhuis! En de geestelijk verzorger bleek van origine ook nog eens een zenboeddhist te zijn, van een te goeder naam en faam bekend staande sangha elders in het land. Na wat aftasten over onze wederzijdse leraren, kwam ons gesprek alras uit op zen en reine land, op de hartsutra en de nembutsu-koan, op het oorspronkelijk gelaat en de ervaring van shinjin (‘diep toevertrouwen’), en op Thich Nhat Hanhs boek ‘Geen dood, geen vrees’. Dat krijg je als je mij in die omgeving over mijn inspiratie bevraagt.

Wat mij zeer trof was dat de geestelijk verzorger vooral luisterde en uitnodigde tot delen, waarin dharma en ziekenhuisverblijf zich op natuurlijke wijze konden verweven. Boeddhistisch leraarschap is niet iets wat je ambieert, het ontwikkelt zich van binnenuit (of niet). Naar analogie hiervan toonde zich in de figuur van mijn gesprekspartner iemand die het geestelijk verzorgerschap als vanzelf belichaamt en al doende de dharma manifesteert, zonder het er expliciet over te hebben. Dit lijkt me een belangrijke eigenschap wanneer je als geestelijk verzorger met niet-boeddhisten in gesprek treedt.

Ook de zaalarts diende zich inmiddels aan, maar zij trok zich schielijk terug toen bleek met wie ik in een intieme conversatie was verwikkeld. In een opwelling zei ik tegen de geestelijk verzorger: “Jij bent de bodhisattva” (uit de hartsutra). “Nou,” antwoordde ze bescheiden, “ik ben nog maar in opleiding als boeddhistisch geestelijk verzorger aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, bij André van der Braak. Dit hier is voor mij een stage.” Maar ik zag wat ik zag in haar verschijning. ”Jij bént de bodhisattva,” beklemtoonde ik nog maar eens, om mijn woorden extra kracht bij te zetten.

Iedere ziekenhuispatiënt verkeert in een kwetsbare situatie. De bodhisattva aan mijn bed luisterde en luisterde. Bij de start van de VU-opleiding is hierover door sommige zwartkijkers in het Boeddhistisch Dagblad heel wat misbaar gemaakt. Maar ik heb nu in levenden lijve een vertegenwoordiger van deze opleiding ontmoet, die in luttele momenten een veilige situatie creëerde waarin je als patiënt je onzekerheden en je twijfels over je gezondheidstoestand ziet oplossen in de boeddhistische leegte. Niet iedereen zal dit zo herkennen of typeren, maar ik vond onze ontmoeting heel bijzonder en veelbelovend. Het geeft aan dat het experiment aan de VU vrucht afwerpt, ook zonder dat alle mogelijke principiële en praktische vragen over de legitimiteit van de opleiding eerst tot ieders tevredenheid zijn uitgediscussieerd.

De hand aan de ploeg dus; de lotus groeit in de modder! Dat er maar veel van zulke bodhisattva’s hun weg mogen vinden in onze ziekenhuizen. Ze zijn een welkome aanvulling op de verpleegkundige zorg, die zijn eigen ding doet, waarop ik als (helaas) regelmatige gast verder niets aan te merken heb. Integendeel, ook hierbinnen kom je bodhisattva’s tegen. En hierbuiten ook; ze zijn alomtegenwoordig, voor wie ogen heeft om te zien.

Namu Amida Butsu,
Taigu

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Jules Prast Tags: Andre van der Braak, bodhisattva, Hartsutra, kwetsbare positie, opname, Taigu, VU Amsterdam, ziekenhuis

Lees ook:

  1. Niksnatuur en de leegteverdwazing
  2. Totaalboeddhisme
  3. Taigu – geloven in boeddhisme
  4. Geëngageerd boeddhisme in China (deel 2)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ciska zegt

    9 juni 2018 om 22:21

    Mooi!!! Dank voor het delen.

Primaire Sidebar

Door:

Taigu

Taigu (1961) is historicus, auteur en zenboeddhist met een zwak voor de nembutsu. Hij laat zijn geest vrijmoedig dwalen over het boeddhisme en de wereld. Evenals bij de Japanse zendichter Ryokan Taigu staat zijn dharmanaam voor ‘grote dwaas’. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

20 mrt
Open Les Kum Nye Yoga en meditatie | Live op ma t/m wo
20 mrt 23
21 mrt
Stoepaceremonie Nieuwe Maan | Live
21 mrt 23
21 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
21 mrt 23
21 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
21 mrt 23
Rotterdam
22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Van nul tot stil in acht tellen
    • Het jaar 2023 – dag 79 – ferwart
    • Boeken – Mijn kind heeft OCD
    • Jasper – Vrouwen in het Zwart in Groningen
    • Over de Lotus-soetra (13): De parabel van het brandende huis

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens