• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Goff – wit

27 oktober 2017 door gastauteur

Wit is geen kleur. Het is een mengsel van alle kleuren in het zichtbare gedeelte van het spectrum. Puur wit bestaat in de praktijk niet omdat elk wit een bepaalde tint heeft. Die tint wordt zichtbaar als je er een ander wit naast houdt. Vandaar dat hoe lang of heet je ook wast, helemaal wit worden je lakens niet. En toch kun je ze schoon krijgen. Iets dergelijks geldt voor mediteren. Je kunt het doen tot je een ons weegt, helemaal wit wordt je ziel niet. Toch kun je haar schoon krijgen.

Zoals wit geen kleur is, is bevrijding van dukkha geen mentale toestand. Het is een min of meer homogeen mengsel van alle factoren van de menselijke persoonlijkheid: mentale, fysieke en maatschappelijke. Pure homogeniteit bestaat in de praktijk niet. Die bestaat enkel in de fantasie, in verhalen die verteld of geschreven worden: sprookjes, legendes, hagiografieën, mythen. Niemand, ook de man Gautama Shakyamuni niet, is ooit puur wit geweest. Voor puur wit moet je bij de mythische figuur Boeddha zijn.

In de verhalen over Gautama Shakyamuni spreekt de passage over zijn zit onder de bodhiboom mij het meest aan. In die passage wordt verteld dat Gautama heeft gerealiseerd wat hij zich had voorgenomen te realiseren en blijft gewoon op zijn werkplek zitten. Hij springt niet enthousiast op om “Ik ben eruit” of zoiets te roepen. In elke boeddhistische tempel staat dan ook een afbeelding van een zwijgende, geen pratende, man op zijn werkplek.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns Tags: Bevrijding, dukkha, meditatie, schoon, wit

Lees ook:

  1. Alles is best veel
  2. Boeddhanabijheid
  3. Meditatie levert niets op!
  4. De praktijk van het boeddhisme

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    27 oktober 2017 om 12:29

    Klopt, ALS meditatie niet leidt tot het ontstaan of opkomen van ware kennis, dan verdrijft meditatie onwetendheid ook niet. Als onwetendheid niet wordt verdreven, dan beeindigt begeerte ook niet. Als begeerte niet eindigt, dan blijven er bezoedelingen bestaan en blijft er ook het lijden door de invloed van die bezoedelingen.

    Meditatie-uren zeggen dus opzich weinig. Iemand kan heel snel tot ware kennis komen en ander mediteert zich suf maar komt maar niet tot ware kennis, extreem gezegd.

    Maar, ALS meditatie leidt tot ware kennis (de sutta’s beschrijven wat dat is), dan verdrijft dat onwetendheid. Als onwetendheid wordt verdreven, dan eindigt begeerte. Als begeerte eindigt dan is de oorzaak verdwenen van het kunnen ontstaan van bezoedelingen en gehechtheid. Er kan geen trots/verbeelding ontstaan zonder begeerte, geen haat of afkeer zonder begeerte, geen hebzucht, geen jaloezie, geen vijandigheid, etc.

    Zonder begeerte ontstaat er ook niet de notie ‘Ik ben’ in de geest, die geest constant bezoedelt met de indruk dat er een entiteit-Ik is die ziet, hoort, ruikt, leeft, gaat sterven, bevrijd is, avonturen beleeft etc.

    Bezoedeling en het lijden wat er mee samenhangt kan volledig en definitief eindigen, als de oorzaak er van volledig en definitief eindigt. Waarom zou dat mythisch zijn?

    groet,

    • G.J. Smeets zegt

      27 oktober 2017 om 17:01

      “Waarom zou dat mythisch zijn?”

      Mijn antwoord: Geen enkel mens zegt van zichzelf of heeft ooit ter schrift gesteld dat hij / zij ‘volledig en definitief’ (jouw woorden) zonder dukkha is. Dat is voorbehouden aan de mythologische figuur Boeddha.

      • Siebe zegt

        28 oktober 2017 om 18:47

        Ach, je moet toch ergens vertrouwen in stellen en ik stel vertrouwen in uitleg van theravada en mahayana meesters die onderwijzen dat geest vrij kan worden van alle bezoedelingen.

        Waarom kan dat? Zowel theravada en mahayana en trouwens ook tantra leraren onderwijzen dat bezoedelingen bijkomstig zijn, in of aan de natuur van geest, zoals wolken bijkomstig zijn aan lucht. Wolken ontstaan in de lucht door oorzaken, zo ontstaan ook bezoedelingen door oorzaken. Als er geen ontstaansvoorwaarden zijn voor wolken verschijnen ze ook niet. Zo onderwijst boeddhisme dat ook met bezoedelingen.

        Zouden bezoedelingen en het lijden wat ze brengen, inherent zijn aan geest, ja dan is het een heel andere verhaal want dan is zuivering onmogelijk maar dit wordt nadrukkelijk niet onderwezen.

        Ik heb daar vertrouwen in.

        Wat bedoel jij _concreet_ als je zegt dat ook de Boeddha niet puur wit was? Had hij dan nog bezoedelingen en welke dan of in welke mate en hoe weet je dit of waar baseer je dat op?

        groet,

        • G.J. Smeets zegt

          29 oktober 2017 om 15:18

          Jij leest niet wat er staat. Er staat dat niemand, ook de man Shakyamuni niet, puur wit was. En ik heb er expliciet bij vermeld dat het pure wit voorbehouden is aan de mythologische figuur Boeddha.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 11 april 2021
    Boeddhisme in een notendop
  • 11 april 2021
    Leren mediteren
  • 12 april 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 14 april 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 14 april 2021
    'Natuur: één Leven' - ONLINE Lezingenserie
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

De brug tussen China en Japan

Kees Moerbeek - 4 april 2021

Toen het koninkrijk Silla zich in het jaar 57 losmaakte van China, ontstonden de Drie Koninkrijken van Korea. Dit waren: het koninkrijk Goguryeo, het koninkrijk Baekje en het koninkrijk Silla. Dit artikel gaat met grote stappen door de geschiedenis van Korea. Eeuwenlang was het land de brug die China met Japan verbond en ook de brug waarover de Boeddha naar Japan reisde.

Ardan

Ardan - 4 april 2021

...

Over het lijden van boeddhisten in Bangladesh

Kees Moerbeek - 28 maart 2021

Bangladesh werd in 1971 na een wrede onafhankelijkheidsoorlog onafhankelijk van Pakistan. Dit ‘land van de Bengalen’, de letterlijke betekenis van ‘Bangladesh’, is de delta van de rivieren de Ganges en de Brahmaputra en grenst zowel aan India als aan Myanmar. Zo’n 0,6% van de ruim 162 miljoen Bengalen is Theravada boeddhist en 95% is moslim. In 1988 werd de islam er staatsgodsdienst. Dit artikel gaat over de grote lijnen van de positie van de boeddhisten.

Ekayano maggo – de kern van het pad naar zelfrealisatie

gastauteur - 25 maart 2021

Guy E. Dubois is auteur van verschillende werken over de leer van de Boeddha. Verder heeft hij verschillende vroeg-boeddhistische suttas vertaald vanuit het Pali naar het Nederlands en deze teksten becommentarieerd. Als yogi is hij volledig ongebonden t.o.v. elke boeddhistische stroming. Hij interpreteert de dhamma op een vrijgevochten manier. Al zijn boeken stelt hij gratis ter beschikking aan de lezers van het Boeddhistisch Dagblad

Boeddhisten ontwaakt! Deel 4 en slot.

Kees Moerbeek - 21 maart 2021

Walpola Rahula publiceerde in 1946 zijn Bhiksuvage Urumaya (The heritage of the Bhikkhu), over de politieke rol van de bhikkhu in Sri Lanka. Deze rol werd een geaccepteerde norm, aldus antropoloog Stanley Tambia in zijn Buddhism betrayed? (1992). ‘Het politiek boeddhisme werd een macht om rekening mee te houden. Zij waren in staat om regeringen te maken of te breken,’ schrijft Lionel Wijesiri in 2020. Waar komt dit vandaan en wat waren de gevolgen ervan? Hieronder een indruk van met name Tambiah’s boek.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Pech is de weg naar het Grote Soit
  • De virtuele denkster 312
  • de Boeddhistische blik – voorbij het virus
  • Limerick van Goff
  • Anneke Comello – vegan voorjaarsquiche

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens