Wanneer ben je nu echt gelukkig? René Froger bezong dit 20 jaren geleden in het lied ‘Een eigen huis’: “Ja, alles, alles kan een mens gelukkig maken, Een zingende merel, De geur van de zee, Ja, alles, alles kan een mens gelukkig maken, De zon die doorbreekt, Een vers kopje thee”.
Achtergronden
Boeddhisme in duistere tijden 2
Cambodja jaren 1970. Vooral jonge monniken werden gedwongen uit te treden, te werken (dwangarbeid), te trouwen of soldaat te worden. De slotakte van de maatregelen van de RK was de executie van al degenen die weigerden zich te conformeren.
Ehipassiko – de revolte van boeddhistische nonnen (Ayya Vimala)
Bhikkhunī Vimala is een van de oprichters van Samita ASBL, een stichting met als doel een nonnenklooster op te richten. In 2018 opende het Tilorien Buddhist Monastery zijn deuren in de Belgische Ardennen.
Ardan
Vandaag de finale van het vrouwenvoetbal.
De virtuele denkster 220
…
Labyrint
Marien Bakker: ‘Wanneer ik probeer mijn gedachten (mijn heilig moeten) uit te sluiten ontstaat er iets bijzonders’.
Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 5
De sangha en het politieke bestuur.
Buddha at the Gas Pump – spirituele ervaringen bespreekbaar maken
Hoe onderhoud, verbreed en verdiep je je kennis over spirituele ontwikkeling? Door te mediteren, te lezen, of te luisteren naar ervaringsverhalen. ‘Buddha at the Gas Pump’ leerde ik kennen toen de initiatiefnemer Rick Archer ongeveer 120 ‘spiritually awakening’ mensen had geïnterviewd. De teller staat inmiddels op 500+.
Taede A. Smedes – religie na de dood van God
Het verhaal van de mens begint bij de oerknal. Vrijwel onmiddellijk na de oerknal dijde de ruimte razendsnel uit (kosmische inflatie). Na enkele miljarden jaren ontstonden uit de gaswolken de eersten sterren. Sterren fungeren als een soort kosmisch fabrieken die door kernfusie alle elementen (zoals koolstof) produceren die het ontstaan van planeten en nog later het leven op aarde mogelijk maakte.
Ehipassiko – de helende klank van mantra (Julie Fogel)
Ze brengt Dhrupad (klassieke devotionele Indiase zang) en zingt mantra’s met het publiek. Ze begeleidt zichzelf en de aanwezigen op traditionele Indiase instrumenten (o.a. tanpura).
Ardan
…
De virtuele denkster 219
…
Gevaar van eenzijdigheid – Westers boeddhisme in puberteit?
Westers boeddhisme wil op eigen benen staan, maar Sharf laat zien dat het nauwelijks één been heeft om op te staan, en mogelijk zelfs nauwelijks grond. Tekst Stefan van Weers.
Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 4
De sociale functie van de bedelmonnik.
Edel Maex – waarom gaan we staan, liggen of lopen? Wat is ons doel? (2)
Meditatie is een act van liefde. Dat betekent dat wat ook komt, welkom is. Dat wat zich ook aandient bestaansrecht heeft. Je zou het, in navolging van het bekende vers van Rumi, een act van gastvrijheid kunnen noemen.
‘Politiek: nuttig, maar niet heel belangrijk…’
Boeddha’s politieke Middenweg.
Ehipassiko – mantra zingen vanuit het hart (Wouke Daki)
Het woord ‘mantra’ is afkomstig uit het Sanskriet. Het komt van ‘manasah’ (geest) en ’tra’ (bevrijding). Een mantra is een reeks woorden die samen een gedicht vormen. Het doel van het chanten of reciteren van mantra’s is dus geestelijke zuivering.
Ardan – stilte (5)
…
De virtuele denkster 218
…
Mudita: vreugdevol spiritueel een-tweetje
Of je dat nu verlichting-als-arahat noemt, of bereiken van perfecte wijsheid en perfect mededogen, of het ideaal van de eeuwig aktieve bodhisattva. Zie het gewoon als een wedstrijd tussen team-Boeddha en team-Mara, en met een-tweetjes zoals deze zijn doelpunten voor team-Boeddha gegarandeerd.
Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 3
De sociale samenstelling van de sangha.
Edel Maex – waarom gaan we staan, liggen of lopen? Wat is ons doel?
Als we gaan zitten (liggen, staan, lopen) om te mediteren, wat is dan onze praktijk? Waarvoor doen we het? Wat is ons doel? Of is het zonder doel? Maar als het geen doel heeft, waarom zouden we het dan doen? En hoe verhoudt onze praktijk zich tot ons dagelijks leven? Of staat het daar zoveel mogelijk los van. Wat is onze praktijk? (1).
Religie en maatschappelijke verandering
Sulak Sivaraksa: ‘Mensen die naar een spiritueel leven streven, moeten zich betrokken voelen bij hun maatschappelijke en fysieke omgeving. Waarlijk religieus zijn betekent niet de maatschappij afwijzen, maar werken voor sociale rechtvaardigheid en verandering. Religie bevindt zich in het hart van maatschappelijke verandering en maatschappelijke verandering is het wezen van religie.’
Ehipassiko – Een yatra naar Majjhimadesa (Guy Dubois)
Deze dhammatalk wil de pelgrimstocht beschrijven van een kleine internationale groep gevorderde meditatie-yogis in Majjhimadesa. Majjhimadesa is het Middenland waar de Boeddha geboren werd, de verlichting bereikte, predikte en stierf. Deze broedkamer van de dhamma (leer van de Boeddha) bevindt zich in de huidige deelstaten Bihar en Uttar Pradesh in het noordoosten van India en het laagland van zuidelijk Nepal, aan de voet van de Himalaya.