In de vorige eeuw zei Sathya Sai Baba met zo’n 34 miljoen volgelingen: ‘Als ik heenga, zal er overal vrede zijn.’ In de vorige eeuw geloofden heel veel mensen in de magische eeuwwisseling van het jaar 2000. In de vorige eeuw liepen we met zijn allen achter vele oosterse en westerse leermeesters aan met een geloof in een andere wereld, nietwaar?
Achtergronden
Ardan – ik verdrink
…
De virtuele denkster 444
…
Mindfulness in het recht
Een holistische, op begrip en vergeving gerichte stijl, in het strafrecht.
Honderdste verjaardag Ayya Khema herdacht
Op zaterdag 26 augustus 2023 vond een herdenkingsdienst plaats in het Boeddhahuis Allgäu, Duitsland.
Wereldse Winden 1: hoe omgaan met tegenwind
We maken allen geregeld kleine vlaagjes tegenwind mee. Een stoplicht dat nét op rood springt als wij naderen. Of een kassa-rij die de kortste was maar toch het langste duurt omdat bij een klant voor jou één artikel niet gescand kan worden, of de klant gezellig gaat keuvelen met de kassière(e). Of een kleine fout die je gemaakt hebt op school of werk, en die uitvergroot wordt door anderen of – nog erger – de media haalt; terwijl fouten van anderen, of misschien wel de achterliggende oorzaak, totaal niet genoemd worden.
Masha verkocht haar huis, stopte met werk, reist nu de wereld over en kreeg les van de dalai lama
Neem die tiendaagse stilteretraite, waarin ze ook nog eens een les kreeg van de dalai lama. “Tien dagen mediteren en kijken wat voor inzichten je dan krijgt, in stilte. Het was een introductie in het Tibetaans boeddhisme. Nu heb ik helemaal niet de intentie om boeddhist te worden, maar ik vond het interessant om lessen te volgen, gezien mijn interesse voor oude wijsheid, levensfilosofie en de mind.”
Hisamatsu’s Gelofte aan de mensheid
In zijn Filosofie van Ontwaken bespreekt Hisamatsu de ontoereikendheid van zen vanwege haar eenzijdige nadruk op ontwaken. Aan de andere kant schoten ook wetenschap en socialisme tekort, omdat die uitsluitend gericht waren op de concrete problemen van deze wereld. Om de existentiële problemen van de mensheid op te lossen waren beide nodig.
Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 6 en slot
De Boeddha was een spiritueel leraar die een pad naar de bevrijding van het lijden onderwees. Maar in het vorige delen bleek ook dat hij een visie had op politieke, sociale en economische vraagstukken uit zijn tijd. Maar in welke mate had hij maatschappelijke idealen die hij met de oprichting van de bhikkhu sangha (de gemeenschap van monniken) actief probeerde te realiseren. Was hij naast spiritueel leraar ook een maatschappelijk hervormer? De meningen daarover zijn onder boeddhisten en religiewetenschappers verdeeld.
‘Keizer’ Assad: ongekende eerbetuigingen van de Chinese Boeddhistische Vereniging aan een bloedige tiran
Assad is niet zomaar een buitenlandse leider die bevriend is met Xi Jinping en een knappe vrouw heeft. Hij wordt algemeen beschouwd als een oorlogsmisdadiger die verantwoordelijk is voor misdaden tegen de menselijkheid in de Syrische burgeroorlog, waaronder het uitroeien en bombarderen van burgers, marteling, verkrachting door regeringstroepen en buitengerechtelijke executies. Dat de abt van de Lingyin Tempel en andere leiders van de Chinese Boeddhistische Associatie zo’n tiran letterlijk verwelkomden met een rode karper en hem bejubelden als een ‘man van vrede’ was inderdaad een enorm schandaal.
Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 5
Het boeddhisme als religieuze beweging ontwikkelde zich te midden van ingrijpende maatschappelijke veranderingen. Op politiek vlak verscheen er een nieuw type koninkrijk gekenmerkt door een gecentraliseerde en bureaucratische machtsstructuur met aan de top een koning met absolute macht. Het grootste deel van zijn leven na zijn ontwaken bracht de Boeddha door in Kosala en Magadha, de twee nieuwe koninkrijken. De Boeddha moest bij de uitbouw van de sangha (de orde van monniken) rekening houden met deze politieke realiteit.
Ardan – dank je wel, Mark
Dank je wel, Mark…
De virtuele denkster 443
…
Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 4
De boeddhistische beweging ten tijde van de Boeddha wordt door academische onderzoekers beschouwd als een beweging binnen de maatschappelijke elite. Een analyse van de Pali canon laat zien dat bhikkhu sangha (de Orde van monniken) voor driekwart bestond uit leden van de priesterkaste (brahmanen) en de krijgsadel (khattiya’s). Onder deze onderzoekers leeft ook de consensus dat de invloed van de nieuwe sociale klasse van ondernemers, handelaars en bankiers, de gahapati’s, groter is dan hun numerieke aantal laat vermoeden. Er bestond een wederzijdse welwillendheid tussen de vroege boeddhistische beweging en deze nieuwe sociale klasse.
Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 3
Opvallend is dat brahmanen de grootste groep uitmaken binnen de Orde der monniken. Schumann meent dat omwille van hun religieuze opvoeding het in de eerste plaats de brahmanen waren die de originaliteit van de leer van de Boeddha begrepen en daarom bereid waren hun huis en familie ervoor te verlaten.
De valse Panchen Lama vertelt Tibetanen om Xi Jinping onvoorwaardelijk te gehoorzamen
Hoewel hij door de meeste Tibetaanse boeddhisten wordt veracht en zelfs belachelijk gemaakt, speelt de valse Panchen Lama een nuttige rol voor de CCP. Hij reist door China en de wereld als een valse vertegenwoordiger van het Tibetaanse boeddhisme, belastert de Dalai Lama en beweert dat Tibetanen religieuze vrijheid genieten. Hij vindt altijd religieuze leiders in het buitenland, naïef of royaal gefinancierd door de CCP, die hem serieus nemen.
Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 2
Na zijn ontwaken trok de Boeddha naar Benares(Varanasi), het toenmalige religieuze en intellectuele centrum van het gebied, waar hij vijf vroegere ascetische metgezellen trof. Zij werden de eerste monniken. Terwijl hij nog steeds in de buurt van Benares verbleef, trad ook Yasa, een zoon van een rijke koopman toe tot de Orde van bedelmonniken (bhikkhu-sangha). De familieleden van Yasa werden lekenvolgelingen. Daarmee was de basis gelegd voor de nieuwe spirituele gemeenschap of sangha. Die bestond uit lekenvolgelingen en een Orde van bedelmonniken (en later ook nonnen) die zowel ervaren asceten als stedelijke jongeren uit de hogere klassen aantrok.
Beeldgedicht
een wondere onderwereld
van mollen, wormen, woelratten
gravers, wroeters, kruipers
Het denken (2) – Een superieur brein in een kreupel lichaam?
Alhoewel de mens een wezen is dat samenwerkt, laat de huidige egocentrische politieke en sociale evolutie zien dat we geen idealistisch beeld moeten hebben van onszelf. We komen nog maar pas uit een dierlijke staat en ons gedrag weerspiegelt dat. Beschaving is vooruitgang, we lijken steeds meer controle te hebben over ons eigen lot. Toch op het individuele vlak want collectief zijn we net zo goed een slachtoffer van wat multinationals uitspoken met ons voedsel, met het al dan niet oorlogen ontketenen, met verder onze ene, kwetsbare aarde leeg te plunderen.
Open Monumentendag 2023 – Levend erfgoed
Ter gelegenheid van de open Monumentendagen 2023 vond in Afferden (Gelderland) in de Wat Phra Dammakaya Nederland de opening plaats van de Open Monumentendagen 2023 (met als titel ‘Levend Erfgoed’) in de gemeente Druten. Bij gelegenheid daarvan is een lezing uitgesproken. Met als titel ‘Levende erfgenaam’.
Ardan – niets
…
De virtuele denkster 442
…
Het denken (1) – Boeddhisme is gezond verstand
Wijsheid groeit in kronkels, zoals alles wat leeft. Het leven verandert voortdurend, dus wijsheid is je voortdurend aanpassen aan onvoorspelbare ontwikkelingen. Boeddha zei steeds opnieuw dat er geen zekerheid is, er is enkel een leven dat ons voor enkele tientallen jaren wordt gegeven.
Ik keur alles af…
Een wijs man overweegt: “Als ik aan deze visie koppig zou vasthouden, de uitspraak zou doen: “Dit alleen is de waarheid, iets anders is onzin”, dan zou er onenigheid ontstaan met degene die zegt dat hij alles goedkeurt en met degene die zegt dat hij het ene goedkeurt en het andere afkeurt. Deze onenigheid leidt dan tot twistgesprekken; twistgesprekken tot ruzie en ruzie tot geweld. Dit voor zichzelf voorziend geeft en wijs man deze visie op.”