‘En al halen we bij elk programmavoorstel de boeddhistische scan er overheen, het boeddhistische bestaan is toch breder dan het achtvoudige pad of de drie juwelen. Zie de paramita’s in onze statuten als een uitgangspunt voor onze programmering die je altijd mee laat wegen.’
Achtergronden
Rang is alleen Rang als er Rang op staat
Oké, nu is nu en morgen weer een dag.
Rients Ritskes: ‘Het meest ben ik thuis bij zen’
‘De kwaliteit van de leraren die nu bij mij starten is tig keer zo hoog als tien jaar geleden. De kwaliteit van mijn organisatie trekt kwaliteit aan. Dat is niet vanzelfsprekend omdat het boeddhisme, in de ontwikkelingsfase waarin het zich bevindt , niet alleen verlichte mensen aantrekt.’
‘Jezelf door vuur verbranden, is om te tonen dat wat iemand zegt van het allergrootste belang is’
De zelfverbrandingen wijzen op een diepgaande strijd om het voortbestaan van de Tibetaanse culturele en nationale identiteit te verzekeren en om in vrijheid als Tibetanen in Tibet te kunnen leven.
Gerolf T’Hooft: ‘Een uitgever als Asoka kom je in geen ander Europees land tegen’
‘Het beeld wordt opgeroepen dat wij op een volstrekt onethische wijze de kluit zitten te belazeren om zomaar van alle schulden en problemen af te komen.’ Gerolf T’Hooft en Nina Nannini over het faillissement en de doorstart van Asoka.
Dokter Zen- een toekomstsprookje?
Hij zet de muziek aan en samen zingen we de Hartsutra. Leeg, alles wat vorm heeft leeg, zelfs de basiselementen van de natuur: leeg. Als we klaar zijn, grinnikt hij: “Ja ja, moleculen, atomen, proteïnen, enzymen, neuronen, axonen: allemaal leeg. Allemaal modellen. Modern science meets ancient wisdom.”
Diamantsutra is oudste gedrukte boek ter wereld
Als je kenners van de boekdrukkunst of theologen vraagt naar het oudste gedrukte boek te wereld, krijg je meestal als antwoord: de Gutenberg-bijbel. Zo rond 1450 door Johannes Gutenberg in Mainz gedrukt. Het eerste boek dat tot stand kwam met behulp van de door Gutenberg ontwikkelde boekdrukkunst. Maar dat is een vergissing.
Op retraite in ‘het Wapse’
De bus accepteerde geen OV-chip. Ik mocht contant betalen. “Wasperveen? Nee hoor, dat kennen we hier niet. Weet u het wel zeker?”, vroeg de chauffeur in een accent dat ik moeilijk verstond.“Ja,” zei ik, “ik wil graag naar het zencentrum Noorder Poort in Wasperveen.” “Oh,” zei de buschauffeur, “‘t Wapse, ja ja ja ja ja Wapserveen, ‘t Wapse, nou dat kennen we wel nietwaar?”, en hij wisselde een blik met een van de twee passagiers die geduldig wachtten.
Architectuur centrum Metta Vihara in Hengstdijk trekt internationale aandacht
Dat het ontwerp ook goed is gevallen bij de plaatselijke bevolking geeft het gesprek tussen twee passerende fietsers weer. ‘De nieuwe koeienstal ziet er goed uit, maar waarom heeft het zoveel vensters?’
Politiek en bedrijfsleven: meer aandacht voor het gezin
Het is niet alleen de taak van de politiek om het welzijn van het gezin te waarborgen. Het hoort ook tot de verantwoordelijkheid van de bedrijven om hieraan te werken. Een beschouwing van prof. Paul de Blot.
‘De kracht van meditatie voor vrouwen met kanker’
Midden in een grote put van teleurstelling, toen het leven niet liep, zoals ik het graag zou willen, kreeg ik kanker. Er waren onderzoeken in het ziekenhuis. Een dag later, in retraite gebeurde er iets, wat ik nauwelijks woorden kan geven.
BUN-bestuurder Humphry Versloot: ‘Relatie tussen BUN en sangha’s moet meer inhoud krijgen.’
‘Binnen het bestuur wordt er heel voorzichtig over nagedacht in welke vorm en in welke hoedanigheid de ongebondenden mogelijk een plek zouden kunnen krijgen binnen de koepel. Wat is de beste manier?’
‘Discussie over wie de BUN vertegenwoordigt volstrekt zinloos’
Vakbonden en politieke partijen die een minderheid in de samenleving vormen en met hun leden nog geen drie voetbalstadions kunnen vullen, bepalen toch ook wat er in Nederland gebeurt. De overheid wil gewoon een gesprekspartner. Voor het boeddhisme is dat de BUN. Dat heeft niks met democratie te maken maar wel met een praktische omgang.’ Zegt Jacques den Boer, kenner van het boeddhisme in Nederland.
Julia Strijland: ‘Het boeddhisme op een goede wijze naar buiten brengen’
Pas in het afgelopen jaar groeide bij Julia Strijland (46) de meer dan gewone belangstelling voor het georganiseerd boeddhisme in Nederland. De zen-boeddhiste en cineast is nu kandidaat voor een bestuursfunctie bij de Boeddhistische Unie Nederland (BUN). Niet om haar ego op te poetsen maar omdat ze graag helpt, legt ze aan het BD uit.
Van Tibet tot Tanger van Chris Hinze in Nederlandse theaters
Muziek, beelden en verhalen over onder andere de Dalai Lama.
Expositie beroemde Japanse Nissokan-zu panelen
Sinds de oprichting van de tempel in de elfde eeuw heeft slecht een kleine groep mensen toegang gehad tot deze afbeeldingen.
Documentaire over oorzaak en achtergronden zelfverbrandingen Tibetanen
Tot vandaag hebben minstens 52 Tibetanen zich in brand gestoken. En zijn 42 aan hun verwondingen bezweken.
Waarom gaan we staan, liggen of lopen? Wat is ons doel? (2)
Meditatie is een act van liefde. Dat betekent dat wat ook komt, welkom is. Dat wat zich ook aandient bestaansrecht heeft. Je zou het, in navolging van het bekende vers van Rumi, een act van gastvrijheid kunnen noemen.
Waarom gaan we staan, liggen of lopen? Wat is ons doel?
Als we gaan zitten (liggen, staan, lopen) om te mediteren, wat is dan onze praktijk? Waarvoor doen we het? Wat is ons doel? Of is het zonder doel? Maar als het geen doel heeft, waarom zouden we het dan doen? En hoe verhoudt onze praktijk zich tot ons dagelijks leven? Of staat het daar zoveel mogelijk los van. Wat is onze praktijk? (1).
Requiem voor Auschwitz
Het Requiem is gecomponeerd door een Sinto muzikant, maar moet een monument worden voor alle slachtoffers van Auschwitz; het wil de gemeenschappelijke herdenking stimuleren van de Holocaust door Joodse, Roma en Sinti organisaties en organisaties die andere slachtoffers van de Holocaust vertegenwoordigen.
Boeddhisme in China: De holentempels in Yungang
Het complex heeft eens uit duizenden grotten en nissen bestaan, waarvan er momenteel nog ongeveer twaalfhonderd over zijn. Ontelbare beelden zijn nog ter plaatse aanwezig en voortreffelijk geconserveerd. Zij vormen een vrijwel compleet beeld van Chinese boeddhistische vormenrijkdom in beeldhouwkunst.
Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’
‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’?’
Ad van Dun – Aikido, vredig vechten, de inleiding
Krijgskunst leert je in je kracht te staan en je innerlijke kwaliteit te benutten om alle moeite, tegenstand, bedreiging en verlokking in de dagelijkse praktijk te overwinnen.
Jagers en boeddhistische kogels
‘De omgeving rond Schiphol moet je onaantrekkelijk maken voor ganzen. Dan blijven ze wel weg. Jij gaat ook niet in een kaal restaurant met een lege menukaart eten.’