Gere is een aanhanger van het Tibetaans boeddhisme en een verdediger voor de mensenrechten in Tibet..
Achtergronden
Beroepsgelovigen en amateurzitters
In het hedendaagse Japan zijn er maar weinig leken die zich interesseren voor Zen. Slechts een enkeling mediteert.
When the iron bird flies
Het Tibetaanse boeddhisme heeft zich over alle continenten verspreid. Dat is best opmerkelijk, want tot aan de Chinese invasie in 1959 was Tibet een heel erg afgesloten mysterieus wereldje.
Tibetanen krijgen het steeds moeilijker in Nepal
Door de toenemende invloed van China op dat land.
Chinese kunstenaar en boeddhist Liu Yi schildert brandende Tibetanen
“Als ik schilder –veertig doeken met Tibetanen zijn al klaar- denk ik: “Genoeg, genoeg, hou er mee op, laat het stoppen”.
Soetra over Vol-Ledigheid anno 2013
Menno Prins: ‘De volgende ‘soetra’ is in ieder geval niet van de Boeddha afkomstig, maar van een leek in Nederland anno 2013.’
Avatamsaka (8): Jezelf volledig tot uitdrukking brengen
Zittend in meditatie jezelf tot uitdrukking brengen op alle wegen van het bestaan is niet iemand anders worden dan je bent. Het is zijn wie je bent, nu in dit ogenblik, zoals je bent. Het is wat Linji noemt: ‘De ware mens zonder rang of stand’. Naakt, van alle franje ontdaan.
De herberg van geborgenheid: kanttekeningen bij de Avatamsaka-commentaren van Edel Maex
De Avatamsaka Sutra is dikker dan de Bijbel en vol wollige mythologische passages die mijzelf wel eens huiverig maken de rest voor vol aan te zien.
Kwan Yin Huis hoopt op geldschieters, onderhuurders en donateurs
‘De mensen vinden het verschrikkelijk dat we hier de deuren moeten sluiten. En ook mij persoonlijk raakt het, ik heb er 2,5 jaar mijn hart en ziel en spaargeld ingestopt’, zegt Wanda, zenleraar en voorzitter van de stichting.
Tijdstip Losar gebaseerd op duizenden jaren oude Tibetaanse tijdsberekening
Het wordt voor de Tibetanen het jaar 2140 van de Waterslang. De regering in ballinmgschap vraagt de Tibetanen in Tibet het Nieuwjaar niet te vieren vanwege de zelfverbrandingen en repressie door de Cinese bezetter.
‘We zijn hier gekomen om onszelf te ontmoeten’
Patricia en Charles Genoud, een ontmoeting met twee bijzondere mensen.
Portretten van tulkus 1880 – 2018
De verzameling in de Witte de With laat een groot scala aan foto’s zien, van hoogwaardig geproduceerde kleurenprints tot goedkope gefotokopieerde reproducties. De omvang varieert van zakformaat tot immens grote afdrukken.
‘Vijf voor twaalf voor Thais boeddhisme’
‘Het respect, dat monniken uiterlijk ten deel valt, komt niet uit het hart. Niets menselijks is een monnik vreemd, maar het is wel jammer dat de leiding van de sangha de meeste problemen in de doofpot probeert te stoppen. Het is vaak de politie die bij ernstig wangedrag ingrijpt.’
Tilmann Vetter, kamergeleerde van het oude stempel
Vetter schreef vijf wetenschappelijke boeken en talloze artikelen. In The Ideas and Meditative Practices of Early Buddhism (1988) besprak hij de belangrijkste ideeën en meditatieve praktijken van het vroege boeddhisme.
Modernisering van boeddhisme in Nederland: een vogelvlucht en vooruitblik
Vernieuwing wringt. Hier en daar barst het op de breuklijn tussen de boeddhistische traditie en de moderne wereld.
Oost en West: een culturele Rorschach
Ons verlangen naar de ideale meester creëert vacatures die blijkbaar snel ingevuld worden. Het is schokkend te zien hoe bereid we in het Westen zijn om te geloven in verlichte leraren. Alle rationaliteit, alle autonomie evaporeert oog in oog met iemand die zich als verlichte leraar presenteert.
Mahayana als historische aberratie?
Een beetje meer van de leer van de Boeddha zelf zou mijns inziens in geen enkele boeddhistische traditie misstaan. Een beschouwing van Jules Prast.
De witte man: ‘Dharmales geven aan Indiërs in India, moet het nog gekker worden?’
De laatste zeven eeuwen tot 1956 was Boeddhisme in Indië uitgestorven voor etnische Indiërs; je vond het alleen onder etnische Himalaya-volken in o.a. Ladakh en aan de Nepalese en Tibetaanse grens.
Frank Uyttebroeck – ‘Meer balans door de levende Boeddha’
Het leven van Frank Uyttebroeck als professionele klootzak, en als boeddhistische leraar in opleiding.
Dharmachari Ujukarin, een Solex en de Boeddha: Een lesdag in India
Natuurlijk op geheel Indiase wijze, achterop z’n Solex. En helmen, daarvan hebben in India weinigen gehoord :-). Ik dus zonder m’n onafscheidelijke baseballpet (die anders zou afwaaien) en met beide handen vastgeklemd achterop, en de tien minuten ging eigenlijk opvallend goed gezien het echt-Indiase verkeer.
Tempeltoerisme Zuid-Korea spekt sangha-kas met vele miljoenen per jaar
Hou je van uitslapen dan mijd je deze ‘hotels’. Want ook zonder wake-up call met de telefoon- de kamers hebben geen telefoon- word je ’s morgens al om vier uur wakker gemaakt door een monnik die met een houten blok voor de deur van je kamer staat te kloppen.
Ierse vrijdenker, atheïst, eerste westerling in 1889 Birma tot monnik gewijd
Dhammaloka bekritiseerde westerse christelijke missonarissen in Birma, Birmese monniken, maar was gezien bij de plaatselijke bevolking en invloedrijke monniken.
De kracht van negatief denken- Waarheid, melancholie en een tragisch levensgevoel
‘De obsessie met het positieve maakt dat de functie van het negatieve wordt verwaarloosd.’ Joop Romeijn in een boeiende beschouwiong over negatief denken. En de kracht die daaruit voort kan komen.
De BOS: brainstormen over digitale kanalen en een boeddhistische omroepvereniging
‘En al halen we bij elk programmavoorstel de boeddhistische scan er overheen, het boeddhistische bestaan is toch breder dan het achtvoudige pad of de drie juwelen. Zie de paramita’s in onze statuten als een uitgangspunt voor onze programmering die je altijd mee laat wegen.’