Een conferentie in Peking op 8 april bevestigde dat mogelijke excessen bij het vrijlaten van dieren worden gebruikt als voorwendsel voor een strengere controle op boeddhistische praktijken.
Het vrijlaten van dieren is een veelvoorkomende boeddhistische praktijk waarbij volgelingen vissen en vogels kopen om ze in hun natuurlijke omgeving vrij te laten. Tibetaanse boeddhisten kopen ook dieren om te voorkomen dat ze worden geslacht. Trouwens, de onlangs ‘verdwenen’ Tibetaanse Lama Humkar Dorje, die onder verdachte omstandigheden in Vietnam stierf, stond bekend om zijn massale levensvrijlatingsbijeenkomsten.
Sommige CCP-media bestempelden het vrijlaten van leven onlangs als een ‘feodaal bijgeloof’ dat streng gecontroleerd zou moeten worden. Sommige zorgen over commercialisering in de buurt van grote heiligdommen en de gevolgen voor het milieu van het vrijlaten van uitheemse soorten kunnen redelijk zijn. Wat echter onredelijk is, is om misbruik aan te halen om een praktijk met een geschiedenis van minstens 1700 jaar aan banden te leggen.
Op 8 april 2025 kwam de Boeddhistische Vereniging van China bijeen in Peking om het vrijgeven van leven te bespreken. Ze bestudeerden de ‘Xi Jinping gedachte over ecologische beschaving’ (er is een Xi Jinping gedachte over alles), bekeken gerelateerde wetten en onderzochten de ‘Ontwerpmaatregelen voor het reguleren van het vrijgeven van leven’ die momenteel worden voorbereid door de door de CCP gecontroleerde Chinese Boeddhistische Vereniging. De voorzitter, Meester Yanjue, opende de bijeenkomst met een toespraak. Hoge bureaucraten van het United Front Central Work Department waren aanwezig om ‘leiding te geven’. Tibetaanse vertegenwoordigers van de Chinese Boeddhistische Vereniging waren ook aanwezig.
In het persbericht van de bijeenkomst, dat op sociale media werd geplaatst, werd zoals gebruikelijk benadrukt dat levensvrijlating moet worden geregeld door ‘het volgen van de richtlijnen van Xi Jinping’s Gedachte over Socialisme met Chinese Kenmerken voor een Nieuw Tijdperk, het volledig implementeren van de geest van het 20e Nationale Congres van de CCP en de Tweede en Derde Plenaire Zittingen van het 20e Centrale Comité van de CCP, het consciëntieus bestuderen en implementeren van Xi Jinping’s gedachte over ecologische beschaving, het implementeren van de belangrijke uiteenzettingen van Algemeen Secretaris Xi Jinping over religieus werk’.
De vrijlating van leven, zo concludeerde de bijeenkomst, is geen kwestie van praktijk maar van ‘ideologisch begrip’, dat moet worden geregeld door het benadrukken van ‘het belang van het bestuderen en implementeren van Xi Jinping’s gedachte over ecologische beschaving, de socialistische kernwaarden als leidraad te nemen en het boeddhistische concept van mededogen en bescherming van het leven’ te integreren met Xi Jinping’s gedachte.
Het is dus ‘noodzakelijk om het concept van de rechtsstaat te versterken en de vrijlating van het leven te reguleren. We moeten de wetten, regels en voorschriften met betrekking tot het vrijgeven van leven grondig bestuderen en naleven, het juridisch bewustzijn en het concept van de rechtsstaat versterken, het vrijgeven van leven uitvoeren in overeenstemming met de wet- en regelgeving, bewust de begeleiding en het toezicht van milieubescherming, landbouw, bosbouw, marine, quarantaine en andere departementen accepteren, de regels en voorschriften die zijn geformuleerd door de Chinese Boeddhistische Vereniging serieus uitvoeren en voortdurend het controleniveau van het bestuur van boeddhistische zaken verbeteren.’
Hoewel het niet verboden is, zal levenslange vrijlating streng worden gecontroleerd. Meer in het algemeen lijken klachten over levenslange vrijlating te worden gebruikt als voorwendsel voor een strengere controle op boeddhistische praktijken door de Chinese Boeddhistische Associatie en het Verenigd Front.
Geef een reactie