• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Duiken in de grote ervaring van de Boeddha

Duiken in de grote ervaring van de Boeddha

18 augustus 2017 door Kees Moerbeek

Vertrouwen, dat is het kernwoord van het oorspronkelijk Duitse artikel dat verscheen in de eerste aflevering 2017 van de kwartaaluitgave van Buddhismus aktuell. Eerwaarde Kogyo Ilona Evers is leidsvrouw van de Berlijnse Jodo Shinshu Sangha en de tweede voorzitter van Jodo Shinshu Deutschland. Hieronder volgt het vertaalde artikel van Eerwaarde Kogyo Ilona Evers.

Tekst eerwaarde Kogyo Ilona Evers

In de Japanse Reine Landschool Jodo Shinshu geniet het vertrouwen een bijzondere betekenis. Maar opmerkelijk genoeg gaat het daarbij helemaal niet zozeer om zelfvertrouwen: het gaat om vertrouwen van de Boeddha.

Kogyo Ilona Evers

Mijn spirituele thuis is de Japanse Reine Landschool Jodo Shinshu, ook wel shin-boeddhisme genoemd. De Reine Land-tradities van Oost-Azië behoren tot de grootste stromingen en uiten vertrouwen op een bijzondere manier. Hun aanhangsters en aanhangers nemen zich voor de fase van onomkeerbaarheid (avaivartika) te bereiken – in dit leven of na hun dood –, waarbij zij in een boeddhaland (buddha-ksetra) met de naam Sukhavati (Land van gelukzaligheid) geboren zullen worden. Reeds de Pali-Canon onderstreept het belang van vertrouwen, saddha, in verschillende passages. Westerse Dharmabeoefenaren neigen echter naar intellectualisme. In plaats van ervaringen op te doen met het geleerde, die hun vertrouwen versterken, houden ze ervan steeds weer nieuwe dingen te horen en te leren. Sommige boeddhisten leggen inmiddels het boeddhisme zelfs op een seculiere manier uit. In zo’n omgeving heeft de leer van de Reine Land-scholen het zwaar. Om de leer van Jodo Shinshu werkelijk te kunnen volgen, hebben de meesten een stevige worsteling met de leer en met zichzelf nodig.

Drie soorten van vertrouwen

Amida

De Japanse Jodo Shinshu-leraar Tamakaro Shigaraki onderscheidt drie soorten van vertrouwen. Shinrai is op ervaring en waarschijnlijkheid gebaseerd vertrouwen. Omdat de zon tot nu toe iedere ochtend opkwam, vertrouw ik erop, dat hij morgen ook zal opkomen. Shinko betekent naar iets hogers ‘opkijken’ zoals naar een god of boeddha. Het zijn Boeddha Amitabha of Amida naar wie wij ‘opkijken’ en zijn Reine Land is het centrum van aanbidding. Dit mag niet begrepen worden als het opkijken naar een monotheïstische God, maar het drukt het mythische oerbeeld van de boeddhanatuur uit.

De derde en belangrijkste vorm van vertrouwen, shinjin, ontstaat door een diepe spirituele ervaring – een beleven van de eigen boeddhanatuur, een overstijgen van de eigen persoonlijkheid, een onderdompeling in de eenheid met de Boeddha en zijn oneindigheid. Shinjin is een zeer persoonlijke ervaring en is amper in woorden te vatten. Afhankelijk van het temperament kan het ‘dramatisch’ uitvallen en met euforie en een sterk geluksgevoel vergezeld gaan, of het doet zich voor als een aaneenschakeling van weinig spectaculaire, maar diepgaande momenten van inzicht.

Hoewel Jodo Shinshu het vertrouwen zo sterk benadrukt, gaat het daarbij dus niet om de ontwikkeling van het zelfvertrouwen. Veeleer willen we met het vertrouwen van de Boeddha in aanraking komen en ons erdoor laten vervullen. Niet onze toewijding, niet onze praktijk, niet onze prestatie leidt naar een transformerende ervaring, maar we willen graag de ‘andere kracht’ en de grote praktijk van de Boeddha aanraken. Onze eigen inspanning bestaat eruit ons bezig te houden met de boeddhistische leer en ons te richten tot de Boeddha en de toevluchtsgelofte ‘Namu Amida Butsu’ (‘ik neem mijn toevlucht tot Boeddha Amida’) uit te spreken. Deze toevluchtsgelofte wordt ook als ‘naam van de Boeddha’ of als nembutsu aangeduid.

Jodo Shinshu is een eenvoudige weg, want het is voldoende om zich aan Boeddha Amida toe te vertrouwen en hem zijn werk te laten doen. Jodo Shinshu is een moeilijke weg, want weinig mensen kunnen zich zo eenvoudig met hun hele hart toevertrouwen aan de Boeddha. Vooral in het Westen, dat zo sterk op intellectualisme en individualiteit steunt, is het uitgerekend niet gemakkelijk een spirituele weg te gaan die zo weinig van de eigen inspanning verlangt. Shinran Shonin, de stichter van Jodo Shinshu drukt het zo uit: ‘De Boeddha schenkt ons zijn hart en neemt ons in zijn grote ervaring op.’

Vertaling Kees Moerbeek.

Bronnen:
Takamaro Shigaraki: Sogar der Gute wird erlöst, um wie viel mehr der Böse
Kenneth K. Tanaka: Ocean. An introduction to Jodo-Shinshu Buddhism in America, WisdomOcean Publications.
Dit artikel verscheen eerder in het zomernummer van het magazine van de Vrienden van het boeddhisme.

 

Categorie: Achtergronden, Reine Land Tags: Kees Moerbeek, Kogyo Ilona Evers, Reine Landschool, VvB

Lees ook:

  1. Tulpenboeddhisme – hoe het boeddhisme in Nederland wortel schoot
  2. De vrienden van het boeddhisme – en het uitsluiten van Kees Moerbeek
  3. Boeddhisme en wetenschap – wat wij ons inbeelden dat werkelijk is, is onwerkelijk
  4. Rob Janssen en Jan de Breet benoemd tot ereleden van de BUN

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    18 augustus 2017 om 20:01

    “Vooral in het Westen, dat zo sterk op intellectualisme en individualiteit steunt, is het uitgerekend niet gemakkelijk een spirituele weg te gaan die zo weinig van de eigen inspanning verlangt.”

    Ik zie dat anders. Het Westen steunt m.i. op domme, niet-intellectualistische reclameboodschappen. En tegelijkertijd op het tegendeel van individualisme, democratie geheten.

    Heeft jodo shinsu daar iets voor?

    Lekker lopende vertaling trouwens. Compliment aan de vertaler.

Primaire Sidebar

Door:

Kees Moerbeek

Kees Moerbeek werkte aan De Lotusvijver en was eindredacteur/hoofdredacteur voor het Magazine VvB. Hij gelooft in de sociaal-maatschappelijke aspecten van het boeddhisme. Kortom: het Achtvoudige Pad. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.