• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Dana sutra- mag ik overvaren, moet ik dan een cent betalen?

Dana sutra- mag ik overvaren, moet ik dan een cent betalen?

20 april 2016 door Zeshin van der Plas

Kannon mag ik overvaren, ja of nee?
Moet ik dan een cent betalen, ja of nee?
Kannon mag ik overvaren, ja of nee?
Moet ik dan een cent betalen, ja of nee?
Dana sutra (Kannon = Avalokitesvara)

Ik heb in een vorig artikel een lans gebroken voor het behoud van traditie en volksgebruiken. Ze kunnen een bijdrage leveren tot inzicht in het bestaan, het zijn. Ik heb nu een simpel kinderliedje gebruikt om de hoge retraitetarieven voor de deelnemers –waarover nu in het Boeddhistisch Dagblad wordt geschreven- niet als dana te zien. Dana is veel omvattender.

Alle groten der aarde gaven bij voorbaat alles al weg wat ze bezaten vanuit het besef ‘wat werkelijk van jou is kun je niet verliezen’. Boeddha ruilde zijn kleren met een bedelaar, Jezus had maar één gewaad, en Gandhi maakte zijn eigen gewaad. In de jaren vijftig van de vorige eeuw liep een boeddhist gekleed in alleen een onderbroek dwars door Rusland en Europa- hij werd de ‘Naked Arhat’ genoemd. En door Amerika wandelde een vrouw met alleen een heuptasje als bagage.

Ik weet niet of die vrouw dat nog steeds doet, de Boeddha sleet op latere leeftijd ook zijn dagen in een klooster, Gandhi leefde in een Ashram, enzovoort. Op een gegeven moment is de koek op, het publieke leven dat ze leidden is niet een leven lang vol te houden, zelfs voor de groten der aarde niet. Maar door deze acties verwierven zij niet alleen inzicht, ze bepaalden ook een deel van het wereldbeeld. Het boeddhisme houdt al 2500 jaar stand, het christendom 2000 jaar, het leven en de leer van Boeddha en Christus hebben toch iets los gemaakt.

Zonder training geen inzicht, hoeveel moeite kost het om een berg te beklimmen? Waarom? Waar komt de drang vandaan om boven op een berg te willen gaan staan? Is het het uitzicht, roem, eer? Ik ben natuurlijk gelijk geneigd om te zeggen- niet het uitzicht, maar het inzicht. Het gaat in elk geval om grenzen verleggen, zodat je meer ruimte hebt, je niet meer te laten beperken door gedachten. Kun je wat je denkt te kunnen, of kun je meer? Om dat te ontdekken vereist training, inspanning, om  die beperkende gedachten opzij te duwen. Zen beoefening is inspanning, geen ontspanning.

Maar als je het te druk hebt, twee banen hebt om de hypotheek te kunnen betalen, je bent ook nog mantelzorger en je gezin kan je ook niet verwaarlozen, kinderen naar school, sport, muziekles, ballet, verjaardagsfeestje, enzovoort, ja dan heb je het druk en als je dan zen gaat doen voor de broodnodige ontspanning…  Er zit vast wel iemand bij u om de hoek die een mooie verstilde ruimte heeft waar u weer wat tot uzelf kunt komen. Tot je je financiën checkt, dan moet je weer flink buffelen om de touwtjes aan elkaar te knopen. En misschien dat het moment ooit komt dat u zegt: ‘Krijg allemaal het rambam, zoek het lekker zelf uit’. Dat zou een eerste stap kunnen zijn. Ik vraag niet om het hemd van je lijf te geven, ik wens je alleen toe dat je van ganser harte boeddhisme kunt beoefenen. Dat je zit als een rots, je niet gek laat maken, geen dingen doet omdat het moet maar omdat je het van ganser harte wilt.

Ik heb, toen ik in Bukkoku-ji in training was, een dagboekje bijgehouden waar ik in schreef dat het klooster op mijn lijf geschreven was. Ik noemde het ‘het vuinisbakkenklooster’ niks geen mooie ethisch verantwoorde plaatjes, het was een bij elkaar geraapt zooitje.  De eerste keer kwam ik daar in eind januari, ik heb om mijn moeder liggen huilen van de kou. Later haalde ik in verband met takuhatsu een gedichtje van Pooh bear aan:

The more it snows (tiddly pom),
The more it goes  (tidily pom),
The more it goes  (tiddly pom),
On snowing.

And nobody knows  (tidily pom),
How cold my toes (tiddly pom),
How cold my toes (tidily pom),
Are growing.

Maar er is mij in Japan nooit om maar één yen gevraagd als bijdrage. Sterker, ik heb meerdere malen geld van Tangen Roshi gekregen voor zaken als toiletgerei, postzegels en dergelijke. Als kanttekening moet ik wel vermelden dat in Japan het boeddhisme net zo ingeburgerd is als hier het christendom (was).

 

Categorie: Achtergronden, Columns, Dana, Zen, Zeshin van der Plas Tags: dana, retraites

Lees ook:

  1. ‘Het beoefenen van dana schept vreugde bij degene die geeft en bij degene die ontvangt’
  2. ‘Retraitecentra worden wel steeds duurder, misschien in 2016 een probleem’
  3. Kosten van retraites – Us Thús met tarieven aan de lage kant
  4.  Dana is only giving

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Gerben zegt

    20 april 2016 om 20:40

    :-)

    Mooi artikel Zeshin.

    Gelukkig is de overtocht naar “The Other Shore” niet te koop. Of je nu in de bijstand zit, werkloos bent, goed verdiende tweeverdieners bent of op de Quote500-lijst staat. Wat dat betreft zijn we allemaal gelijk en is er gelukkig geen verschil tussen arm en rijk.

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.