• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Gestaag stroomt de tijd voorbij. Bodai deel XIII

Gestaag stroomt de tijd voorbij. Bodai deel XIII

26 maart 2016 door Zeshin van der Plas

Hoe ontelbaar de levende wezens ook zijn, ik beloof ze allemaal te redden.
Hoe enorm mijn fantasie daar over ook is, ik beloof te leren de werkelijkheid onder ogen te zien.
Hoe lang ik daar ook voor zal moet leren, ik beloof het onder de knie te krijgen.
Hoe lang ik ook met dit alles bezig zal zijn, ik beloof het helemaal af te maken.

Zijn hoofd tolt vol van gedachten, vandaar trekken ze naar zijn buik en veroorzaken een draaikolk van emoties die de overhand nemen. Waar komen die emoties vandaan? Maar dat is alweer een gedachte, concentreer je op het tellen van je ademhaling, ook een gedacht, maar vooruit maar. Adem in adem uit, blijf met je aandacht bij je buik.

Dan klink de bel, het opstaan en even een kopje thee drinken geeft de nodige afleiding. Om wat rust te vinden loopt Bodai naar de achterkant van de tempel om daar in alle rust van zijn thee te genieten. Als hij de hoek omslaat klinkt er een vervaarlijk gegrom, een van de tempelkatten heeft een vleerhond gevangen. Door de dikke vacht van de vleerhond lijkt hij net zo groot als de kat. Bodai trekt zich niks van de kat aan en gaat op een bankje zitten. Sissend en grommend sloopt de kat de vleerhond vakkundig.

Bodai beweegt niet, kijkt alleen naar wat de kat aan het doen is, zijn prooi verdedigen. Maar als de kat er mee weg wil lopen merkt hij dat de prooi te zwaar is om te verslepen. Uiteindelijk stopt het dier met grommen tegen Bodai en verorbert grote stukken vleerhond.

Bodai denk aan de Sandokai sutra:

‘Alle licht bevindt zich in het duister. Een onverklaarbaar duister dat één is met het licht. In alle duister is licht, maar net als bij het duister is dit licht onvindbaar. Licht en duister zijn een eenheid, zoals je linker en je rechter voet in lopen een harmonische eenheid vormen.‘

Geluk en pijn zijn zoals je linker en rechtervoet die door samsara heen banjeren. Kon hij zijn hoofd er maar een poosje afschroeven en in zijn kledingkastje leggen. Maar dat zou dan wel weer opzien baren, als hij zonder hoofd de tempel in zou lopen. Gelukkig was vandaag de laatste dag van de regentijd-training. Morgen wordt het een stuk rustiger en mag hij weer praten.

Gestaag stroomt de tijd zonder noemenswaardige gebeurtenissen voorbij. Monniken komen en gaan, sommigen beginnen een eigen tempel, anderen gaan bij andere meesters in de leer. Bodai is op de hoofdmonnik na de langst zittende leerling van lama Arala. Veel nieuwelingen komen hem om raad vragen. Een ding begint hem steeds meer te irriteren, iedereen in de tempel krijgt vroeg of laat een prajna-ervaring. Als iemand hem er over vraagt moet hij het antwoord schuldig blijven. Natuurlijk maakt het niet uit, maar het begint aan hem te vreten. Hij heeft de lama wel eens gevraagd waarom hij nog steeds geen prajna-ervaring heeft gehad en steevast antwoordt de lama dat hij het ook niet weet. Heeft het met karma te maken, is hij in een vorig leven een schurk geweest? Natuurlijk weet hij wel dat karma niet persoonsgebonden is, maar toch.

Drie dagen na zijn negentiende verjaardag vraagt hij aan de lama of hij tijd voor een gesprekje heeft. ‘Maar natuurlijk Bodai, kom maar mee naar de spreekkamer.’ Als ze allebei zitten zegt hij: ‘Ik ben nu zeven jaar in de tempel en ik heb nog steeds geen prajna-ervaring gehad. Ik denk niet dat ik echt voor lama in de wieg ben gelegd.’

De lama onderbreekt hem en zegt: ‘Bodai, prajna is een gift, het is niet iets wat komt of gaat, het valt je ten deel. Het is niet iets waar je naar toe kunt groeien of iets wat geleerd kan worden. En geloof me, het levert meer problemen dan voordeel op. Als je daarvan doordrongen wordt, tot in je botten, en weet dat elk wezen van nature Boeddha is, dat je jezelf in elk wezen herkent. Dat jij als zelf niet meer bestaat maar als elk wezen rondloopt, hoeveel wezens moet je dan redden?’

Bodai is stil, de lama is stil, uiteindelijk zegt Bodai; ’Ik weet het niet, ik weet zelfs niet hoe ik ze moet redden.’ Bodai buigt voor de lama, staat op en loopt weg. Hij loopt regelrecht de poort uit, het pad af tot hij bij de hoofdweg uitkomt. Karren, paarden, wandelaars, bedelaars, geiten, koeien, het is een stroom van krioelende mensen en beesten op de weg, op weg naar de markt. Bodai laat zich door de stroom meevoeren en verbaast zich over zoveel emotionele uitbarstingen. ‘Hé idioot kan je dat paard van je niet in bedwang houden.’

‘Mot jij nodig zeggen, let beter op die koeien van je.’
‘ Meneer, meneer, heb u een kleinigheidje voor een arme dakloze?’
‘Rot op joh, ga werk zoeken.’
‘Mangoooooooooos, hele mooie mango’s drie roepies een kilo. ‘

‘Rada, Rada, Rada!’, Bodai word door een vrouw met paniek in haar ogen aangesproken: ‘Meneer monnik, heeft u een klein meisje gezien in een gele sari met rode bindi op haar voorhoofd?’ Bodai ziet het meisje honderd meter verderop bij de mango-kar staan, hij zegt tegen de vrouw: ‘Kom maar mee ik zie haar staan.’  Met grote passen beent hij naar de kar, de vrouw hard hollend achter hem. Bodai is als eerste bij de kar, als hij bij het meisje is zakt hij door zijn knieën, ze neemt net een hap van een mango. Hij vraagt: ‘Is hij lekker?’. Het meisje knikt, dan duwt de vrouw de omstanders opzij en schreeuwt: ‘Hoe vaak heb ik al niet gezegd dat je niet weg mag lopen, je bezorgt me nog eens een hartverzakking.’

Ze pakt het kind bij de arm en schudt het door elkaar. De omstanders lopen verveeld verder. Dan richt de vrouw zich tot Bodai: ‘Ik sta er ook helemaal alleen voor, mijn man is een half jaar geleden verongelukt, mijn baan als wasvrouw levert bijna niks op en dat kind vreet al mijn aandacht en tijd op.’ Bodai kijkt naar een zielig hoopje ellende met een stralend kind aan haar zij. Hij zegt terwijl hij haar hand vastpakt: ‘Adem eens diep in.’ Verbaasd kijkt de vrouw hem aan en terwijl ze dat doet glijdt er iets van haar af, ze kan niet anders dan diep inademen. Als ze uitademt lijkt het alsof ze groeit, haar voeten, ze staat stevig, niet meer zo wankel als daarvoor. Nog verbaasder dan daarvoor vraagt ze: ‘Hoe doet u dat?’.

Bodai kijkt haar aan, ze is ongeveer even oud als hij en hij vraagt haar: ‘Hoe is je man omgekomen?’ ‘Ach, meneer de monnik, praat me er niet van, hij werkte bij een steenhouwerij en toen ze een groot rotsblok aan het loswrikken waren is hij er onder gekomen.’ Met een brok in haar keel vervolgt ze: ‘Toen hij eronder lag is de steel van zijn hamer gebroken en toen ik zijn laatste salaris kreeg hebben ze het bedrag van die steel van zijn loon ingehouden.’

Rada begint aan de arm van haar moeder te trekken en zeurt: ‘Mam, gaan we nou verder, ik wil naar huis.’

‘Stil, ik sta met meneer monnik te praten, we gaan zo. Meneer monnik, kan ik iets voor u doen, ik heb niet veel maar een kopje thee, dat heb ik nog wel. Ik zou het fijn vinden als u mee ging.’ Bodai richt zich tot Rada, zakt weer door zijn knieën en zegt: ‘Vind je het goed als ik mee ga voor een kopje thee?’

Verlegen kruipt Rada achter haar moeders sari en als de vrouw iets wil zeggen kijkt hij haar aan, ze krijgt een rood hoofd en slikt haar woorden in. ‘Ik geloof dat Rada een beetje bang voor mij is. ‘Nietes’ roept ze, ‘je mag wel mee’. Mooi, ik heb wel trek in een kopje thee.’ Met z’n drieën wandelen ze naar het huisje van moeder en dochter. Het ligt in een achterafbuurtje, ervoor staat in de tuin een bankje. Als Bodai daar op gaat zitten kijken de buren nieuwsgierig toe. Wat moet een monnik bij de weduwe van Balera?

De vrouw komt vanuit de woning met een tafeltje naar buiten en Bodai zegt: ‘Ik heet Bodai, hoe heet jij?’ Ja stom dat we elkaars naam nog niet weten, ik heet Edie.’ Ze loopt weer naar binnen en even later komt ze met een blad met een pot thee, kopjes en een mandje met Imarti koekjes aangelopen. Rada is opgetogen ‘Hmmm Imarti, mag ik er twee?’ Nee, zegt haar moeder, je krijgt er een bij je thee en dan mag je gaan spelen.’ Met z’n drieën genieten ze van de zon, de thee en de koekjes.

Als Rada gaat spelen zegt Edie: ‘Het leven is moeilijk zonder man, je krijgt eerder uit medelijden werk dan om je kwaliteiten. Toen mijn man nog leefde hadden we het ook niet breed maar we waren gelukkig en trokken ons niks aan van het leven in onze laagste kaste, zonder ons, de shudra’s, staat de maatschappij stil. Van welke kaste ben jij Bodai?’

‘Ik denk ook dat ik bij de shudra hoor, ik ben ook als kind steenhouwer geweest, maar ik was het geweld en discriminatie beu en ben weggelopen. Ik ben toen ik zes was opgevangen door een lama.’

Wil je nog een kopje thee?

Volgende week zaterdag deel veertien in deze serie.

 

Categorie: Achtergronden, Japans boeddhisme Tags: bodai, regentijd, tempel

Lees ook:

  1. Bodai deel IX – Varsika (de regentijd)
  2. Bodai deel XII – Het zitten begint te wennen
  3. Bodai deel X – de adem van de draak
  4. De bel- Bodai deel XI

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.