• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Natuur » Jagers en boeddhistische kogels

Jagers en boeddhistische kogels

12 september 2012 door Joop Ha Hoek

‘Veel mensen hebben last van ganzen. Ze vinden ze agressief, zijn er bang van en vinden de poep verschrikkelijk. Wat mensen vaak niet weten is dat ganzen leven in familieverband. Ze zijn heel zorgzaam voor elkaar, laten nooit een andere gans in de steek. Ze kunnen wel zestig jaar oud worden en zijn heel monogaam. Als er een gans in een koppel sterft, sterft soms ook de partner. Als ik een gans in een troep terug plaats wordt  hij herkend en begroet door andere ganzen. Het zijn echt geweldige dieren. Van hun gedrag kunnen wij mensen nog wel iets leren, het is compassie en altruïsme in de puurste vorm.’Ganzen Akka Erica

Trizin Hof was zeven jaar oud toen hij een door een hond aangevallen en in vissnoer gewikkelde gans uit een bevroren vijver in Coevorden redde. Toen het dier later werd teruggezet zag hij hoe zij door haar partner en andere ganzen werd begroet. Sindsdien behandelt hij de ganzen als zijn vrienden. En vrienden laat je niet in de steek. Waar hij kan redt hij ze van de dood en brengt ze onder op het terrein van Akka’s Ganzenparadijs in Erica.

Trizin adviseert gemeenten als burgers klagen over overlast. Soms zijn de klachten terecht, maar veroorzaakt door slecht nestbeheer. De stadsganzen zijn geen trekkers, kunnen nauwelijks vliegen. Daardoor worden die troepen steeds groter. De gemeente wordt dan geadviseerd om in een vroeg stadium- als er nog geen leven is,  de eieren uit het nest te halen, ze in te smeren met olie of door elkaar te schudden. ‘Pas als dat niet helpt vang ik de dieren, na eerst een inventarisatie te hebben gemaakt van de samenlevingsvormen. Want ik wil geen families scheiden.’

Trizin Hof
Trizin Hof

Trizin trekt regelmatig het land in om ook het positieve beeld van de gans te belichten. De dieren zijn voor hem geen uitschot, al worden ze vaak wel zo behandeld. Een tijdje geleden alweer gaf hij in Rotterdam een lezing voor zo’n driehonderd jagers. Een zaal vol in  het groen geklede mannen. ‘Ik zie ze verschieten. Ze wisten wel dat iemand een lezing kwam houden over ethiek in de jacht, maar niet precies door wie. Mijn eerste woorden waren: ‘Zo, als jullie denken dat ik jullie kom overtuigen hebben jullie het mis. Ik heb niks te brengen, helemaal niks. Het enige dat ik wil is komen vertellen over het ethisch omgaan met levende wezens in de ruimste zin van het woord. Als u hier niets mee kunt, stap dan op. Zeg ook dat u het niet snapt als u het tijdens mijn lezing niet kunt voelen. Ga vooral de discussie aan.’

Wat heb je nou over te brengen aan jagers, schietende mannen, met grote geweren?
‘Net als iedereen willen ze gelukkig worden. En het is niet aan mij om over hun karma te oordelen, dat is hun weg. Als ik ze kan vertellen over verbinding die dieren met elkaar hebben, dat een dier een intrinsieke waarde heeft als levend wezen, ben ik al tevreden. Dat ganzen zestig jaar oud kunnen worden weten veel jagers niet eens. Na afloop van mijn lezing zeiden drie jagers: we leggen het geweer niet weg, maar gaan met meer respect met de jacht om.’

Schieten ze die dieren  dan dood met boeddhistische kogels?
‘Het enige dat ik kan doen is het zaaien van zaadjes. De ander is voor de verzorging verantwoordelijk: geef je het water, laat je het uitdrogen of geef je het gif. We kunnen niet oordelen over andermans karma. Wat we wel kunnen doen is lijden te voorkomen door bijvoorbeeld ganzen te beschermen. Die met tienduizenden tegelijk worden weggevangen en vergast. Het is ongelooflijk dat het gebeurt. Wij willen dat lijden opheffen door vanuit compassie alternatieven aan te dragen. En de jagers of verdelgers niet veroordelen omdat ze doen wat ze doen. Het is hun weg. We kunnen alleen proberen bewustwording te creëren, dat dit niet de juiste aanpak is. Daarom praat ik met politici en anderen om ze op een ander niveau te krijgen. Ik zeg niet dat mijn weg de juiste is, maar wil ze alternatieven bieden.’

Ja, mooi, maar nou is er gisteren in België weer een straaljager neergestort, omdat er vogels in de turbine terecht zijn gekomen. Misschien wel ganzen. Wat is nou het alternatief, want er zijn wel erg veel ganzen rond de luchthavens.
Trizin bij boom Erica‘Wat ik signaleer is dat de overheid veel initiatieven neemt om de ganzen te bestrijden, maar weinig doet om te verhinderen dat de ganzen de velden rond Schiphol begrazen. Elke twee minuten komt er een vliegtuig binnen. Naast de banen liggen er velden met aardappelen, maar vooral graan en bieten. De ganzen smullen daarvan. Er is totaal geen regelgeving over wat er wel of niet mag groeien rond de luchthaven. Wat als gevolg heeft dat er komende winter weer duizenden ganzen rond Schiphol zullen verblijven, omdat daar voedsel is. Dus je moet de omgeving onaantrekkelijk maken voor die dieren. Dan blijven ze wel weg. Jij gaat ook niet in een kaal restaurant met een lege menukaart eten.’

Het probleem zou binnen een paar weken kunnen worden opgelost. Er zijn genoeg alternatieve gewassen die rond Schiphol geplant kunnen worden en voor ganzen onaantrekkelijk zijn.  Maar het gebeurt niet. Integendeel, er worden gewassen geplant die ganzen juist aantrekkelijk vinden. Nu zijn ze bezig met een proef met olifantsgras. Nou, als je weet dat spreeuwen normaal in riet zitten en straks in dat olifantsgras, dan kan je wachten op een ongeluk. Over dat beleid praat ik met het ministerie en Schiphol. We vragen ze waar ze al jaren mee bezig zijn en wijzen ze op de gevolgen. Waarom geen zonnepanelen rond Schiphol?  Waarom geen rozenkwekerijen? Wil je het probleem oplossen? Of dieren blijven vermoorden. Alles valt of staat met je intentie. Hoe reageer je op dingen.’

‘Er wordt daar nauwelijks naar ons geluisterd, omdat Schiphol, boeren, politici voor de lange termijn een eigen visie hebben. Dieren worden gewoon opgeruimd, ten behoeve van het kapitaal. Schiphol en de politiek  blijven spelen met mensen- en dierenlevens. Ik zie dieren als mijn vrienden en een dier hoeft voor mij nooit te vroeg te sterven. In deze kenniseconomie kunnen we alles maken, ook voedsel, daarin hebben wij geen vlees nodig. Toch moeten levende wezens vanuit onze destructieve emoties lijden. Voor mij is ieder levend wezen gelijkwaardig, mens of dier. Toch is ons werk niet tevergeefs. Op andere niveaus wordt er wel naar ons geluisterd. Ook is het niet meer vanzelfsprekend dat ganzen rond Schiphol geruimd worden, we hebben er al heel wat weggehaald. Maar structureel wordt het probleem niet opgelost.’

Erica, Akka's Ganzenparadijs
Erica, Akka’s Ganzenparadijs

‘Wij zijn het enige land ter wereld dat zo’n diversiteit aan vogels heeft, en zoveel op een redelijk klein oppervlak. Daar zouden we trots op moeten zijn.  Dus je zou verwachten dat vanuit de overheid daar liefdevol mee wordt omgegaan. Maar dat zie je niet terug in de beslissingen die worden genomen. Als je graanvelden, aardappelen of bietenvelden rond Schiphol gaat aanleggen, weet je dat er duizenden ganzen op af komen. Het is zo simpel, de oplossing ligt er al. Maar ganzen worden als ongedierte beschouwd.’

‘Nederland heeft geloof ik 144.000 ha grond, 18 miljoen inwoners en 22.000 jagers. En een hele hoop boeren. Ik vind dat we veel meer open zouden moeten staan voor het belang van dieren en niet vanuit onze eigen egoïstische visie zouden moeten handelen. Ons alles toe willen eigenen.’

‘Hier in Zandpol zitten ik weet niet hoeveel mussen in de tuin. Er loopt hier van alles rond.  Ganzen, eenden hanen, honden. Dat is een keuze van ons, als liefde voor alle levende wezens, om dat voor ze te doen. Het begint bij je eigen gedachtegang. En heel veel mensen zeggen, nee, dat kan ik niet. Maar als je denkt dat je het kunt, dan kun je het. En andersom, dan moet je er niet aan beginnen, want het lukt je toch niet. Als wij ons in de maatschappij meer bezig zouden houden met compassie, met het ontwikkelen van altruïstische gevoelens naar alle levende wezens, dan zouden we een mooiere en kleurrijker samenleving krijgen.’

‘In vrij korte tijd zijn we over de hele wereld bekend geworden, het is ongelooflijk. Vanuit Amerika kwam er zelfs een cameraploeg van Animal Planet naar ons om opnamen te maken. Ze zagen een weiland met ganzen, honden, eenden, pauwen, de kalkoen, zwanen, alles loopt rond in vrijheid. Duiven vliegen er rond. Op bijna vijf ha land. Mensen vinden het fantastisch dat wij dit doen. Dan zeg ik: het is jammer dat dit moet gebeuren, maar jullie kunnen dit zelf ook. Door gewoon respect te hebben voor alle levende wezens.’

Trizin en buitenlandse jongeren‘Er zijn meer dan een miljoen ganzen in Nederland. Wij vangen er op jaarbasis duizenden op. De vraag is enorm, ook uit het buitenland we hebben zelfs wachtlijsten aangelegd en sparen ze op.  Er zijn bedrijven die er wel honderd willen hebben, als waakganzen op een terrein. Ik ken de drijfveer niet van mensen die ganzen houden. Wat ik wel zie is dat mensen geraakt worden door de onderlinge verbinding van ganzen. Onze ganzen blijven altijd bij elkaar. We controleren ook onaangekondigd de adoptieadressen en halen de ganzen soms terug als ze niet goed behandeld worden. Wij blijven eigenaar van de dieren, er mag niet mee gefokt worden.  Of weggegeven of gegeten.’

Toegangspoort Akka's GanzenparadijsWat zijn de plannen voor de toekomst?
‘Haastig op zoek naar nieuwe plek. Per een januari 2013 moeten we verdwijnen van het weiland in Erica. De boer heeft de grond zelf nodig. We hebben plannen om het boeddhistisch centrum en de dierenopvang op één plek onder te brengen. Er staat hier niet zo ver vandaan een golfpark te koop, met vijf ha grond, water, bruggetjes. Ideaal, niet alleen voor de dieren, ook voor meditatie. Er zijn twee grote ruimtes op het complex, ideaal voor een gebedshal, een klein winkeltje en een klein vegetarisch restaurantje, voor de inkomsten.’

 

 

 

 

 

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Natuur, Nieuws Tags: doden, Erica, ganzen, geweren, jagers, kogels, opvang, printbatch2, Rotterdam, Trizin Hof, Zandpol

Lees ook:

  1. Trizin Hof: ‘Het is belangrijk dat mijn teachings correct zijn’
  2. Een nest puppies, klaargezet om in de vuilniswagen vermorzeld te worden
  3. Trizin Hof, rinpoche, of zelfbenoemde monnik?
  4. Akka’s Ganzenparadijs, de dood en het leven

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Jan Goené zegt

    12 september 2012 om 08:01

    Curriculum vitae Jean Karel Hylkema

    Nevenfuncties:

    penningmeester Kon Ned Jagers Vereniging

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de grondeloosheid van de onvindbare ziel
    • Het jaar 2025 – dag 149 – hemellift
    • Extinction Rebellion blokkeert attractie The Flying Dutchman in Madurodam
    • Vrijdag Zindag – Hemelvaart?
    • Amnesty International – ‘Hamas-veiligheidsdiensten moeten aanval op demonstranten in Gaza stoppen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.