Zowel in Azië als op de Britse eilanden loopt voor boeddhistische monniken rond deze tijd in november de vassa-retraite (regenretraite) af. Tijdens de drie maanden van de monsoen-retraite, verblijven de monniken op een vaste plaats, trekken niet rond en kunnen ze zich toeleggen op een meer gecontinueerde meditatie beoefening, op het leren van de leringen van ervaren monniken en op het geven van onderricht aan leken.
Voor de leken is het een gelegenheid veel verdienstelijke dingen te doen voor de monniken en is het een gelegenheid om adviezen in te winnen. De vassa wordt na drie maanden afgesloten met de kathina ceremonie, waarvan er ook dit jaar weer vele plaats vinden, waaronder in Edmonton, een wijk in Londen.
In Londen zijn veel kleine boeddhistische kloosters, die door de Sri Lankaanse gemeenschappen worden onderhouden. Vaak zijn ze gevestigd in een gewoon rijtjeshuis. Voor grotere gelegenheden wordt daarom een ruimte afgehuurd, zoals nu de All Saints Church Hall. Monniken uit vihara’s (letterlijk verblijfplaatsen) in de omgeving worden ook uitgenodigd. De ceremonie wordt, als het goed is, georganiseerd door leken. Een vooraanstaand lid van de gemeenschap is ceremoniemeester. Dit jaar is dat de vrouwelijke advocaat Lakmini, in dienst van de kinderbescherming, die de honneurs met verve waarneemt.
Tijdens deze informele plechtigheid wordt de kathina-pij aangeboden. Per vihara wordt maar één pij gegeven. De monniken bepalen onderling wie van hen de eer deze pij te mogen dragen toekomt. De kathina pij ziet er precies zo uit als iedere andere pij maar de ontvanger ervan geniet bescheiden voordeeltjes. Wanneer er bijvoorbeeld een gift aan het klooster gedaan wordt, mag hij er ‘het het leeuwendeel’ van nemen. Dus is het zaak de pij aan een bescheiden monnik toe te kennen.
Het kamma dat verworven wordt door de gevers van de kathina pij is dus moeilijk te verkrijgen. De twee hoofdsponsors doen de ‘pen wedeema ‘, Sri Lankaans voor ‘water schenken’. Dit symboliseert het overdragen van de verdienste aan overleden dierbaren. Terwijl de monniken een sutta reciteren.
Daarbij stroomt het water over de rand van de kom de schaal in. Dit symboliseert dat de grote omvang van de goede daad, en het overvloeien van de heilzame effecten naar dierbare overledenen die wellicht wat steun kunnen gebruiken. Grappig dat rond Allerheiligen ook in het boeddhisme aan de overledenen wordt gedacht.