• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » Nobody knows

Nobody knows

25 juni 2015 door Edel Maex

Toen ik na de OBA Live uitzending over seksueel misbruik in het boeddhisme met de trein van Amsterdam terug naar Antwerpen reed, kwam er een golf van droefenis over mij heen. Ondanks de free jazz in mijn koptelefoon speelde er een liedje door mijn hoofd: ‘Nobody knows the trouble I have seen’. Zoveel leed. Zoveel menselijk leed, in mijn werk als psychiater, bij mensen om mij heen. En nu in dat zoveelste schandaal van seksueel misbruik. Wat doen mensen elkaar toch allemaal aan?

Als jonge arts in opleiding raakte ik bevriend met een oudere psychotherapeut, Steven de Batselier. Ik heb veel aan hem te danken. Hij leerde mij de mens als mens zien en niet als patiënt. Als hij uit zijn gesprekken kwam hoorde ik hem vaak zingen: ‘Nobody knows the trouble I have seen’  … en dan bedronk hij zich. Ik herinner me de fles cognac die ik voor de gelegenheid meegebracht had en die we op een avond soldaat maakten. Met het glas in de hand rebelleerden we tegen een bevoogdende en objectiverende psychiatrie. De fietsrit naar huis herinner ik mij niet meer, de ochtend daarop des te beter.

Steven leerde mij het lijden van de ander niet uit de weg te gaan en niet weg te kijken maar te erkennen wat is. Alcohol leek de enige strategie om dit aan te kunnen. Gelukkig leerde ik enkele jaren later in de zen van Ton Lathouwers om ook mijn eigen lijden niet uit de weg te gaan en niet weg te kijken. Alcohol was niet de oplossing. Bevrijding was niet te vinden op de bodem van het glas maar in de diepste diepte van de afgrond, op de bodem van de pijn, van het lijden. Waar heb ik het aan verdiend om zoveel geluk te hebben en op het juiste moment in mijn leven de juiste mensen tegen te komen? Het had evengoed anders kunnen lopen.

Wat een ontgoocheling om in het hart van de traditie waar ik zo ben van gaan houden, hetzelfde leed en geweld aan te treffen. Tot en met regelrecht seksueel misbruik. Met exact dezelfde mechanismen die ik zo vaak gehoord had: macht, geheimhouding, beschermen van de dader, discrediteren van het slachtoffer. Hoezeer hadden we gehoopt een zuivere traditie te vinden, en leraren die zich van alle kluisters en smetten bevrijd hadden. Back to boogie street. Weer zoveel leed. Weer de noodzaak om te rebelleren en taboes te doorbreken.

‘Nobody knows the trouble I have seen’.  Gelukkig drink ik niet meer. Gelukkig is er mijn kussen, de milde open ruimte waarin de droefenis haar bestaansrecht krijgt.

 

 

Categorie: Achtergronden, BOS-tv en radio, Columns, Dharma en filosofie, Edel Maex, Media Tags: Edel Maex, Mettavihari, misbruik, Steven de Batselier, Ton Lathouwers, trouble

Lees ook:

  1. Edel Maex- Wat is misbruik?
  2. Edel Maex- Wat is misbruik?
  3. Avatamsaka (8): Jezelf volledig tot uitdrukking brengen
  4. OBA Live- Waarom kon Mettavihari zo lang zijn gang gaan?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Hans van Dam zegt

    25 juni 2015 om 10:05

    Leraar: Je bent al een boeddha ook al weet je het niet!
    Leerling: Ik blijf maar een mens ook al wil ik het niet.

    [tien jaar later]

    Leerling: Je bent al een boeddha ook al weet je het niet!
    Leraar: Je blijft toch een mens ook al wil je het niet.

  2. Marja Timmer zegt

    25 juni 2015 om 10:30

    Wat mooi is dit. Zo recht uit het hart..

  3. Nirvair Kaur Curtis de Ruiter zegt

    25 juni 2015 om 11:10

    Touching the heart deeply……

    • kees moerbeek zegt

      25 juni 2015 om 19:20

      “Nobody knows the trouble I have seen’. Gelukkig drink ik niet meer. Gelukkig is er mijn kussen, de milde open ruimte waarin de droefenis haar bestaansrecht krijgt.”

      Mensen hebben een fenomenaal vermogen om zich in te leven in anderen (en meer) en dat is niet toevallig. Het gebeurt niet snel dat iemands leed zo vreemd is dat een ander zich daarin niet kan verplaatsen, is mijn ervaring. Maar mogelijk leid ik een zeer saai leven.

      Als ik met anderen praat over wat het kussentje mij biedt, zeg ik altijd dat het mijn laboratorium is. Bij mijn onschuldige experimenten vallen er geen slachtoffers. Maar het is niet ‘leuk’ om mezelf in een spiegel te zien en te constateren dat het spiegelbeeld niet is wat ik wil. ‘ Kijk Boeddha, zonder kussen!’, dat is mijn ideaal!

      Niet alles is echter persoonlijk, vooral ook daar zegt de Boeddha iets over. Verander de wereld. begin bij jezelf, maar vergeet de wereld niet.

  4. Sarah Marijnissen zegt

    25 juni 2015 om 19:50

    Edel, wat ben je een prachtig mens. Je bijdragen in de media de laatste tijd, ook in ‘de drie vergiften’zijn zo warmhartig en authentiek. Zo zonder terughouding en troostrijk. Love you!

  5. Sjoerd zegt

    25 juni 2015 om 21:05

    Edel Maex, je hebt een gave om het schoon te zeggen, ik vind het jammer dat je zo af en toe zo lelijk uit de hoek komt.
    Bij deze is het je vergeven.
    Als ik je verhaal lees, lijken onze drijfveren en gerichtheid overeen te komen. Ook al kiezen we misschien verschillende wegen en woorden.

    Het ga je goed en mocht je ooit in Drenthe komen, voor een bescheiden glas ben je altijd welkom.

  6. Anne zegt

    25 juni 2015 om 22:04

    dank

  7. teska seligmann zegt

    25 juni 2015 om 22:34

    dank, ontroerend en mooi

  8. Ineke Touber zegt

    26 juni 2015 om 11:27

    Dank je wel, Edel!

  9. Trudy zegt

    26 juni 2015 om 12:15

    Leonard Cohen zingt het heel treffend in zijn lied ‘Everybody knows’. ‘Everybody knows that the boat is leaking. Everybody knows that the captain lied. Everybody knows, that’s how it goes’
    En nee – voor mij niet het glas cognac, maar de karaf bevrijdende tranen. Om hoe goed het is dat dit nu in de openbaarheid is. Everybody knows!

    • Sjoerd zegt

      26 juni 2015 om 13:43

      Is het niet treffend dat juist Leonardo Cohen na jaren tot de ontdekking kwam dat ook zijn leraar seksueel misbruik pleegde met leerlingen.

      • Trudy zegt

        26 juni 2015 om 15:35

        Een aanrader voor een ieder om te gaan zien, is misschien de documentaire film Kumaré van Vikram Gandhi, die laat inzien dat wij allen onze eigen guru zijn. Vikram Gandhi verwoordt het zo: ‘I don’t have great wisdom. I think you have great wisdom inside. We all have the answers within us. You are your own guru’. Moge dit een belangrijke wake-up call en een verheldering aan ons allen zijn over machtsrelaties. Zowel aan de leraren, als aan de leerlingen. Zowel aan de leerlingen, als aan de leraren.

        • Sjoerd zegt

          27 juni 2015 om 00:41

          Het enige dat wij voor elkaar kunnen betekenen als mensen, is elkaar zo te bejegenen dat de wijsheid en liefde in ons wordt gewekt en tot bloei komt. Daarvoor zijn geen leraren nodig, maar mensen die willen leren naar elkaar te luisteren en hooguit elkaar helpen te zeggen wat er op dat moment gezegd moet worden.
          De gedachtegang en benadering van Carl Rogers was en is zo gek nog niet.

Primaire Sidebar

Door:

Edel Maex

is psychiater, zenbeoefenaar en auteur. Leven in de maalstroom 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.