• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Mensenrechten » Jong, moslim en inwoner van Birma

Jong, moslim en inwoner van Birma

1 september 2014 door Loes Liemburg

In Demonen van de nieuwe vrijheid volgt regisseur Kay Mastenbroek activisten in Birma: een monnik en een filmmaker. Beiden strijden zij tegen het religieuze geweld in het land. Mastenbroek werd bij het filmen geholpen door een lokale producer, Yakov Aung Naing Soe, een 21-jarige moslim. Hoe ervaart hij het boeddhistisch geweld in zijn land? “Veel vooraanstaande moslims worden bedreigd en zijn bang.”

Bodhitv Yokov Aung Naing Soe bodihitvKun je iets over jezelf vertellen? Ik woon in Yangon, met mijn ouders en zes broers en zussen. Vóór de rellen in Rakhine was ik een gewone universiteitsstudent. Sinds de conflicten ben ik me gaan inzetten om de maatschappij te veranderen. Ik vind het nodig om aan peace building te doen in mijn land. Ik ben bij een groep vrijwilligers gegaan die educatieprojecten voor weeskinderen doet. We leren ze dingen over de islam: wat is de Koran, wat houdt het huwelijk in voor moslims. In maart 2013 was er een conflict in het midden van Birma, in Meiktila. Toen hebben we met nog een paar sociale organisaties een campagne opgezet: “Pray for Myanmar“. We verspreidden T-shirts en stickers met een vredesboodschap door het land. De boodschap was: “No religious or ethnic conflict occurs by me” en “No discrimination between Myanmar Citizens.” Begin 2014 heb ik een Muslim Youth Forum georganiseerd samen met andere moslimactivisten, alleen kon ik er uiteindelijk zelf niet bij zijn omdat ik voor Kay ging werken. Ik ben ook freelance leraar op een middelbare school en ik werk als vertaler en producer voor documentaires. En bij Co-exist doe ik de media & PR. Ook probeer ik fotograaf te worden. Ik maak foto’s van protesten en post ze dan op Facebook.

Is er in jouw buurt geweld tegen moslims geweest? Een paar maanden geleden waren er onlusten in de stad. Extremisten reden door de moslimwijken met hun auto’s en dreigden met geweld. Maar sindsdien hebben we geen extremisten meer gezien.

Zelf heb ik nooit echt geweld meegemaakt. Wel bijna: toen ik een jaar of 13 was, waren er bijna conflicten in mijn buurt. We wapenden ons met stokken en messen om onze familie en ons gebied te beschermen. Maar we hebben toen niet gevochten, want ze deden niets, ze dreigden alleen. Ze gooiden alleen stenen, en reden met hun auto door de buurt. Er is nog wel veel discriminatie. Bijvoorbeeld bij het aanvragen van een ID-kaart, dat duurt normaal gesproken zo’n achtentwintig dagen en kost een paar cent, maar voor moslims zijn er andere regels, duurt het al gauw zes maanden tot een jaar en kost het 30 tot 50 dollar of soms wel 100 dollar. En zonder ID-kaart kun je geen universiteitsdiploma krijgen. Dat soort corruptie tegenover moslims is er wel.


Was die onderdrukking van moslims in Birma altijd al zo volgens jou? Ja, het is altijd zo geweest. Na mijn eerste opleiding (Bachelor of Technology) had ik geen ID-kaart en kreeg ik geen diploma. Een jaar later maakte ik mijn Bachelor of Engineering af, toen had ik wel een ID-kaart en kreeg ik beide diploma’s. Moslims uit de staat Rahkine moeten bijvoorbeeld ook een soort visum aanvragen als ze naar Yangon willen reizen, een soort toestemming van de immigratiedienst. En nu is er al helemaal iets raars gaande in Birma. Een rijke moslimman die de vluchtelingenkampen in Meiktila steunde is door de regering gearresteerd. Hij doneerde elke dag geld voor eten voor de vluchtelingen. Een andere vooraanstaande moslim uit Yangon werd door de regering gebeld en ondervraagd. Dus veel high profile moslims worden bedreigd en zijn bang. Mijn collega’s gaven trainingen in vluchtelingenkampen in Meiktila, maar daar zijn ze nu mee gestopt, uit angst. Ze gaan pas verder met hun werk als deze problemen voorbij zijn.

Ben jij ook bang? Een beetje. Maar ik doe niet zoveel om de aandacht van de regering te trekken. Ik hielp Kay alleen met zijn documentaire, en in de film heb ik maar weinig tekst. Als het om activisme gaat ben ik wel safe.

Logo 969 beweging.
Logo 969 beweging.

Hoe denk jij zelf over boeddhisten? Ik heb veel boeddhistische vrienden. Een paar van hen zijn extremisten, maar de meesten zijn heel aardig tegen me, we werken samen, geen probleem. De meeste boeddhisten kennen de 969-beweging (de groep extremistische monniken onder leiding van U Wirathu – red.) en zijn tegen hun ideologieën. 969 zei eerst dat hun doel enkel was om hun religie te behouden en sommige boeddhisten geloofden dat ook, maar nu niet meer. In de grote steden althans, waar iedereen onderwijs heeft gehad.

Wat doet de regering om de problemen op te lossen? Moeilijke vraag. Ze willen de internationale gemeenschap laten denken dat ze hard hun best doen om de problemen op te lossen en dat ze de vluchtelingen goed opvangen. Maar eigenlijk doen ze niets. Bijvoorbeeld bij het laatste conflict in Mandalay (in juli 2014) waarbij de moslim eigenaar van een teashop onterecht werd beschuldigd van het verkrachten van een van zijn werkneemsters. Enkele extremistische mannen gingen daarheen en maakten problemen. De autoriteiten deden niet echt hun best om de situatie onder controle te krijgen. Dat hoorde ik van mijn familie, vrienden, collega’s. Ze deden niks. 

Vlak voor die onlusten waren er rellen net buiten Yangon en daar trad de regering wél op, alle gewelddadige mensen werden opgepakt. Maar dat was omdat er de volgende dag een groep belangrijke internationale diplomaten naar Nay Pyi Taw, de hoofdstad waar de regering zetelt, zou komen. In alle andere gevallen doen ze niks.

 U Panda Wathra, saffron monnik, actievoerder tegen anti-moslimsentiment.
U Panda Wathra, saffron monnik, actievoerder tegen anti-moslimsentiment.

Maatschappelijke organisaties en sommige monniken proberen de extremisten wel te stoppen, maar… Kijk, er zijn in mijn optiek drie soorten monniken. De eerste soort doen niks, ze houden zich alleen met religieuze zaken bezig. De tweede soort zijn extremisten, zij zijn marionetten van de regering, en horen bij 969. Ten derde zijn er de saffron monks, de vredesactivisten die zich al ten tijde van het militaire regime tegen het geweld verzetten. De regering beperkt de saffron monks, zij mogen geen speeches geven. Dat is een groot probleem voor dit land. Als een saffron monnik zou mogen speechen, dan zou het publiek weten wat fout is en wat goed. Maar alleen de extremistische monniken en sommige gewone religieuze monniken mogen speeches geven van de regering. Dus de regering heeft nog steeds de controle over de monnikengemeenschap.

Dus de regering zelf stelt zich anti-moslim op? Ja, de huidige regering heeft daar belang bij. Er waren al religieuze conflicten tijdens het militaire regime, rond 2002. Die zijn toen in gang gezet door U Wirathu. Die werd toen gearresteerd, maar dit keer niet, want ze willen de macht houden tijdens de verkiezingen in 2015. Deze conflicten gebeuren alléén vanwege de verkiezingen. De regering noemt de NLD (National League for Democracy, de partij van Aung San Suu Kyi – red.) een moslimpartij, om de partij in een kwaad daglicht stellen. Wij vertrouwen echt op de NLD en geloven dat het de enige partij is die tégen het militaire regime is. En het volk houdt van Aung San Suu Kyi. De regering verspreidt ondertussen de boodschap aan het volk om de NLD te haten en er niet op te stemmen in 2015. Ze creëren deze conflicten. Slechts twee of drie dagen voor de rellen in het midden van Birma gaf U Wirathu een speech: “Muslim people are occupying NLD party. NLD has become a muslim party”. Er werden pamfletten over 969 uitgedeeld met een haatboodschap over moslims. Twee dagen later waren er conflicten. Very simple. Ze worden aangestoken, systematisch gecreëerd.

Denk je dat er een oplossing voor het conflict is? Natuurlijk. De oplossing is educatie en wetshandhaving. In de grondwet staat dat je niets slechts over een andere religie mag zeggen in Birma (Myanmar). Maar de regering past die wet niet toe. En in het staatsonderwijs leren leerlingen alleen over de boeddhistische normen en cultuur. Ze leren niets over het hindoeïsme, christendom, islam. Veel van mijn vrienden weten niet wat islam is, ze denken dat islam en hindoeïsme hetzelfde zijn. We hebben nieuwe vakken nodig over religie en crosscultural understanding.

Ook vrijheid van media en meningsuiting is belangrijk: als iemand de waarheid wil schrijven of zeggen over de conflicten dan vindt de regering dat problematisch. Dat is een groot obstakel voor Birma. Maar het zal allemaal niet snel veranderen. Eerst moet de grondwet gewijzigd worden, want daarin staat dat iemand die met een buitenlander getrouwd is, geen president kan worden (een wet die zou moeten voorkomen dat Aung San Suu Kyi, weduwe van de Brit Michael Aris, president wordt – red.). Aung San Suu Kyi heeft nu wel een zetel in het parlement, maar dat is niet genoeg: 75% van de regering bestaat uit hoge militairen. Als Aung San Suu Kyi niet wint, zal de situatie niet veranderen. De huidige regering komt voort uit het militaire regime, en focust niet op onderwijs of de religieuze conflicten of de burgeroorlog. Het parlement praat alleen maar over kippenboerderijen waar het te veel stinkt! Onderwijs, wetshandhaving en een grondwetswijziging zijn de oplossing, niet alleen voor de religieuze conflicten maar ook voor de burgeroorlog, de strijd om landrechten en alle andere slechte dingen in Birma.’

Dit artikel verscheen eerder op de site van Bodhitv.

 

 

 

Categorie: Achtergronden, Interviews, Mensenrechten, Nieuws Tags: Birma, demonen van de vrijheid, geweld, haat, islam, Kay Mastenbroek, Myanmar, vrijheid

Lees ook:

  1. Demonen van de nieuwe vrijheid
  2. Steden en dorpen in West-Birma met grond gelijk gemaakt
  3. Birmese oppositieleider Suu Kyi wil verzoening moslims en boeddhisten
  4. Kardinaal Birma waarschuwt extremistische boeddhisten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Loes Liemburg

Loes Liemburg is godsdienstwetenschapper & journalist en werkt als webredacteur bij Bodhitv. Blogt op loesliemburg.nl. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 3 juni 2025
    Zenmeditatie in Maastricht
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Kan God zich van zijn bestaan beroven?
    • Het jaar 2025 – dag 153 – haat
    • Boeddha in de bajes – Spirituele verdieping
    • Mijn hart bloedt maar we zijn niet machteloos. We zijn aan het opstaan.
    • Zenmummies

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.