• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Japans boeddhisme » Bombu of boeddhanatuur

Bombu of boeddhanatuur

15 juli 2014 door Jules Prast

In het Japanse boeddhisme komen we de figuur tegen van de ‘bombu’, de gewone mens die in het leven aanmoddert en ten principale niet tot zelftranscendentie in staat is.

David Brazier
David Brazier

Zijn wij, mensen, tot het goede in staat of juist meer tot het kwade geneigd? Over deze vraag zijn door de eeuwen heen boekenkasten vol geschreven en is heel wat theologische strijd geleverd in de christenheid.

Mutatis mutandis kom je deze vraag ook tegen binnen het boeddhisme. Is boeddhanatuur je beginpunt, dan ga je uit van het vermogen dat in ieder mens schuilt om tot ontwaken te komen. Voor menig westers boeddhist is dit het alfa en omega van zijn of haar levensbeschouwing, maar dit komt mede door de onbekendheid van het tegendeel ervan.

Want dat tegendeel bestaat. In het Japanse boeddhisme komen we de figuur tegen van de ‘bombu’, de gewone mens die in het leven aanmoddert en ten principale niet tot zelftranscendentie in staat is. Bevrijding is pas mogelijk door de aanraking met de Grote Compassie, verpersoonlijkt in Amida Boeddha of de bodhisattva Kanzeon, in de Japanse voorstelling vaak pas na de dood. De traditie van de bombu wordt teruggevoerd tot de geschriften van Shinran (1173-1263), stichter van een van de Japanse Reine Land-scholen en een tijdgenoot van zenmeester Eihei Dogen.

Continuüm
In een blogartikel van David Brazier (Dharmavidya) uit 2011 kom ik een tabel tegen waarin hij aan de hand van een viertal begrippenparen illustreert hoe Zen en Reine Land in denken de weerszijden vormen van wat in wezen een continuüm is. Brazier is van huis uit zenboeddhist, maar de afgelopen jaren geleidelijk meer naar de kant van het Reine Land toegekropen. Tegenwoordig trekt hij de wereld over met een Reine Land-verhaal, terwijl voor Amida in zijn zelfhulpboek Zen Therapy uit 2001 hooguit een bijrol is weggelegd.

Tabel David Brazier
Bron: David Brazier (2011)

Het mensbeeld dat ik bij lezing van Shinran aantrof, dat van ons onvermogen ons op eigen kracht van onze karmische voorbestemdheid te bevrijden, bracht bij mij een schok van herkenning teweeg. Soms denk ik wel eens dat de aantrekkingskracht die Zen de afgelopen decennia heeft uitgeoefend op de westerse wereld, mede wortelt in onze wens, ons diepe verlangen naar een democratische, voor iedereen toegankelijke vorm van zelftranscendentie. We zijn allemaal bombu maar we hunkeren naar boeddhanatuur, zozeer dat we het een idealiseren ten koste van het ander. Terwijl dat andere (Andere?) misschien juist meer bevrijdingsmacht in zich herbergt dan wij ons realiseren.

Daarom is de tabel van Brazier, met de begeleidende tekst van zijn artikel, zo waardevol. De boeddhistische weg van het midden loopt tussen de uitersten van de erin genoemde begrippenparen in. Zonder bombubesef kan boeddhanatuur een bananenschil zijn omdat het een te eenzijdig perspectief vertegenwoordigt, een positief geloof in het menselijk potentieel dat het bewustzijn van de schaduwzijde ervan wegstopt onder de oppervlakte.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Japans boeddhisme Tags: David Brazier, Jules Prast, Reine Land

Lees ook:

  1. Twee fragmenten over Anderkracht door Shinran
  2. Wedergeboorte, een hopeloze zaak?
  3. Bevrijd door religieuze verbeelding
  4. Boeken – Asoka – boeddhisme is een religie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Pieter zegt

    15 juli 2014 om 11:55

    Zolang we in samsara dwalen heeft elke theorie een kracht in zich om te reinigen. Net als een zeepbel. Echter blijft er van de glanzende pracht weinig over zodra het wordt doorgeprikt.

    Lang leve degene met steeds nieuwe theoriën en die de horden weet te binden.

  2. Nic zegt

    17 juli 2014 om 00:37

    Die Boeddha was een grappenmaker met zijn middenweg waar geen weg is.
    :)

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.