• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Mensenrechten » Genocide en compassie in Tibet

Genocide en compassie in Tibet

6 februari 2014 door de redactie

Een Tibetaanse monnik heeft zes Chinese voormalig politiek leiders aangeklaagd voor genocide. Hoe valt dat te verenigen met boeddhistische waarden als compassie en vergeving? Jolanda interviewt leraar Sonam Ngodrup en Tsering Jampa, van International Campaign for Tibet. Een bericht van Jolanda van Benthem.

Zes voormalig politiek leiders in China hebben een arrestatiebevel van het Spaans Hooggerechtshof aan hun broek hangen, vanwege genocide in Tibet. De uitspraak was het resultaat van een rechtszaak die begonnen was door een Tibetaanse monnik, Thubten Wangchen, met hulp van Tibetaanse mensenrechtenorganisaties. Toen ik het nieuws hoorde vroeg ik me af hoe de wil om daders te straffen samengaat met boeddhistische ideeën over compassie en de boeddhanatuur, de overtuiging dat elk mens in wezen goed is.

Wraak of vergeving?
De geweldloze strijd die de Tibetanen tegen China voeren, lijkt een uitzondering op de wraakneigingen die mensen over het algemeen hebben als hen iets ergs is aangedaan. Daders van mensenrechtenschendingen krijgen dikwijls te maken met vergeldingsacties, wat vervolgens weer tot nieuw geweld kan leiden. Op deze manier blijft menig oorlog voortwoeden. Soms wordt geprobeerd deze vicieuze cirkel van geweld te doorbreken door middel van een rechtszaak. Als een dader na uitspraak van de rechter achter de tralies terecht komt, kan dat de slachtoffers een gevoel van genoegdoening geven. Met deze gedachten in mijn achterhoofd vroeg ik me af wat de motivatie was van de Tibetaanse monnik. Om antwoord te vinden op die vraag sprak ik met Sonam Ngodrup, geshe (leraar) aan het Maitreya Instituut Nederland en Tsering Jampa, directrice van de mensenrechtenorganisatie International Campaign for Tibet.

‘Het straffen van daders en vergeving sluiten elkaar niet per se uit’. Dat stellen zowel Sonam Ngodrup en Tsering Jampa. Zelfs niet als de aanklacht tegen de Chinese politici genocide luidt: het vernietigen van een nationale, etnische of religieuze groep door middel van bijvoorbeeld moord of marteling, met een vooropgezet plan. Een van de getuigen was de monnik Palden Gyatso, die 33 jaar doorbracht in de gevangenis en een werkkamp. “Alles aan zijn lichaam was kapot toen hij vrij kwam”, vertelt Tsering Jampa. De Chinese politici pleegden deze en andere mensenrechtenschendingen in het kader van hun invasie van Tibet die in 1949 begon.

De waarheid aan het licht brengen, begrijpen, vergeven

“Het doel van de rechtszaak is niet zozeer het straffen van de Chinese politici, maar vooral het vertellen van de waarheid aan de rest van de wereld”, vertelt Sonam Ngodrup. Via zijn tolk praat hij tegen me in het Tibetaans. In zijn hand houdt hij zijn gebedsketting, bruinrode stenen, die hij af en toe tussen zijn vingers door laat glijden. China deed de uitspraak van het Spaanse Hooggerechtshof af als absurd. “De Chinese politici liegen”, stelt Sonam. Hij hoopt dat het kenbaar maken van de waarheid voor andere landen en organisaties een nieuwe stimulans is om China aan te spreken op zijn gedrag.

Tsering Jampa denkt evenmin dat gevoelens van wraak leidend waren in het beginnen van de rechtszaak tegen de Chinese politiek leiders. Ik bezoek haar in het kantoor van de International Campaign for Tibet in Amsterdam. In de ruimte waar we zitten hangen meerdere foto’s van de Dalai Lama boven een soort altaar dat je vaak in Tibetaanse tempels ziet. Het boeddhisme is duidelijk een van de leidraden in het werk van de organisatie.

“Vergeving of compassie betekent niet dat we alles accepteren wat gebeurt”, vertelt Tsering Jampa. “Ik wil geen wraak nemen.” Ze wil juist proberen te begrijpen wat de Chinese politici, bijvoorbeeld de voormalige president van China, Hu Jintao, ertoe heeft gedreven om misdrijven te begaan. “Vaak is dat gebrek aan spiritueel begrip, onwetendheid over wat zijn misdaden aanrichten onder de Tibetaanse bevolking. Hij is niet opgevoed met dat besef.” Hebzucht en het politieke machtsspel spelen ook een rol, voegt Tsering Jampa toe. Ze vertelt dat het zoeken naar verklaringen voor het gedrag van de Chinese politici haar helpt om te vergeven. Daarbij laat ze zich inspireren door een uitspraak van de Boeddha, die zegt dat je hem niet moet volgen uit respect, maar je eigen geest moet onderzoeken om de boeddhistische leer te toetsen, als een goudsmid die een laagje van een stuk goud schraapt om het te testen op echtheid.

Verantwoording
Vergeving betekent echter niet dat we moeten vergeten wat China heeft aangericht in Tibet. “Het is belangrijk om daders ter verantwoording te roepen, om misdaden in de toekomst te voorkomen.”

Tsering Jampa foto bodhitv“Vergeving is geen kinderspel’, gaat Tsering Jampa verder. Ze vertelt het verhaal van de oude monnik, Palden Gyatso, die getuigde in de rechtszaak. Nadat de Chinezen hem hadden vrijgelaten, vroeg de Dalai Lama wat hij het moeilijkst vond tijdens zijn gevangenschap. Hij was niet zozeer bang dat de Chinezen hem geen eten zouden geven of nooit meer zouden laten gaan, maar vooral om zijn compassie tegenover hen te verliezen. Dat was zijn grootste uitdaging. Na zijn vrijlating voelde hij de verantwoordelijkheid om zich uit te spreken tegen de Chinese politici en deze rechtszaak, die hem een internationaal forum zou bieden, zag hij als een kans. Hij voelde zich opgelucht na afloop, “nu kan ik vredig sterven”, concludeerde hij.

Politieke spelletjes

De rechtszaak en het arrestatiebevel hebben echter nog niet tot een doorbraak geleid in de verhouding tussen China en Tibet. Ook de betrekkingen tussen China
en Spanje zijn nu gespannen, aangezien China als handelspartner van cruciale betekenis is voor de fragiele Spaanse economie. De Spaanse regering probeert de
rechtszaak nu terug te draaien door de regels te veranderen. Ten tijde van de rechtszaak moesten slachtoffers Spaans staatsburger zijn op het moment van
aanklacht, en dat waren de monniken. Nu wil de Spaanse regering dat ze ook op het moment van de misdaad al Spaans staatsburger moeten zijn geweest.

“Denk je echt dat de Chinese regeringsleiders gearresteerd zullen worden?” vraagt de tolk van Sonam Ngodrup retorisch. Zowel hij als de leraar lijken er niet van overtuigd dat dat ooit gaat gebeuren, daarvoor heeft China te veel economische macht. Ook Tsering Jampa klinkt steeds verbitterder als ons gesprek vordert. Ze is “teleurgesteld en verbaasd” dat politiek leiders in bijvoorbeeld de Europese Unie zich maar in beperkte mate uitspreken tegen China. Ze verbinden hun handel met China niet aan voorwaarden op het gebied van de naleving van de mensenrechten. “Hopelijk zal ik op een dag begrijpen waarom de huidige leiders in Europa niets doen om een einde te maken aan ongerechtigheid, niet alleen in Tibet maar ook in bijvoorbeeld Syrië. Zij die hieronder lijden zijn toch ook gewone mensen die eten, slapen, en liefde nodig hebben?”

Dit artikel verscheen eerder op de site van bodhitv  

 

Categorie: Achtergronden, Mensenrechten Tags: China, compassie, genocide, Spaans Hof, Tibet, Tsering Jampa

Lees ook:

  1. Puning Tempel: Waarom Xi Jinping een genocide vierde
  2. Voormalige president China in Spanje aangeklaagd voor genocide in Tibet
  3. Tsering Jampa van ICT – ‘Uiteindelijk doet Europa te weinig voor Tibet’
  4. Tsering Jampa van ICT – ‘Uiteindelijk doet Europa te weinig voor Tibet’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Anneline Mook zegt

    7 februari 2014 om 09:47

    Vergeving is in mijn visie een gebrek aan inzicht.

    Ik denk dat inzicht, het werkelijk verstaan van jezelf, de ander en de gebeurtenissen niet leidt tot vergeving maar tot acceptatie van de werkelijkheid. Vanuit die positie kan je adequaat, op een niet reactieve wijze handelen en de ongewenste situatie veranderen voor zoverre dat binnen je vermogen ligt.

    Kan iemand mij uitleggen wat de Boeddhistische betekenis is van vergeving? En waarop die gebaseerd is? Zie ik iets over het hoofd?

    • soeverein mens zegt

      7 februari 2014 om 21:29

      Woorden geven aanleiding tot ieders uitleg van woorden, die anders zijn dan die van anderen. Ik zie het als zinvol om bij een woord te praten hoe we tot 1-duidige uitleg van dat woord kunnen komen. Vertalingen vanuit boeddhistische betekenis accepteer ik als de uitleg die de vertaler er op dat moment aan geeft, en vraag me dan af hoe ik dat zou omschrijven. Misschien een …duider…….?
      “De meeste mensen zwijgen, een enkeling stelt een daad”

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.