• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Heeft een hond de Boeddhanatuur?

Heeft een hond de Boeddhanatuur?

15 januari 2014 door André Baets

In de Japanse (Rinzai) zen traditie wordt er gebruik gemaakt van ‘koan’.
Een koan is een korte dialoog meestal tussen een monnik en zijn meester.
Het antwoord van de meester is nooit rationeel of intellectueel te begrijpen.

Eén van de bekendste koan verhalen gaat als volgt:

Een monnik vraagt aan meester Zhaozhou Congshen (in Japan gekend als Joshu): “Heeft een hond de Boeddhanatuur?”

De meester antwoordt: “Wu” (‘Mu’ in Japan)

Het oplossen en verklaren van de koan laat ik aan de zen-addicten over; maar onderstaande foto doet mij er toch toe neigen om de vraag positief te beantwoorden.

We zien de chihuahua Conan en de monnik Yoshikuni, beiden wonende in de Shuri-Kannondo tempel in Okinawa, Japan.

Maar er zijn er ook die zeggen: nee.

Categorie: Achtergronden, Andre Baets, Zen Tags: André Baets, boeddhanatuur, hond, koan

Lees ook:

  1. Heeft een hond de Boeddhanatuur?
  2. Edel – De hond en zijn boeddhanatuur
  3. Goff – Heeft een hond de boeddhanatuur?
  4. Boeddhanatuur

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Pjotr zegt

    15 januari 2014 om 19:39

    ‘je bent zelf een hond!’ antwoordde de idioot.

  2. Gonda zegt

    16 januari 2014 om 15:35

    Haha, leuk die foto’s en bovenstaande opmerking ! Maar even serieus, alle voelende wezens hebben de boeddhanatuur, de mogelijkheid om te zijner tijd in een gunstige wedergeboorte het boeddhapotentieel tot ontwikkeling te brengen en te realiseren.

    • Kees Moerbeek zegt

      16 januari 2014 om 18:33

      Daar schrijf je me wat Gonda.

      ‘All animals are equal, but some animals are more equal.’ Daar dacht ik aan bij je opmerking over ‘voelende wezens'(= vertaling van ‘sentient beings’?)

      Waarom? Omdat een huiler (zeehondenpup) dichter bij ons staat dan een jakhals, om maar niet over een Tasmanian Devil te spreken. Wij mensen hebben helemaal niks met een bacterie of virus, logisch dat het geen ‘voelend wezen’ is. Als een dier niet aaibaar bent en geen grote Bambi-ogen hebt, leg je het af bij mensen. Maar bij de Boeddha? We weten het niet.
      http://www.youtube.com/watch?v=-cSByloq-o8
      http://www.youtube.com/watch?v=MnUOsPOPWAE

      Wedergeboorte is weer zoiets. Die ‘voelende wezens’ komen ergens vandaan. Toch? Hoe wordt een bloemkool in een volgend leven Mop (van het liedje ‘Toen onze Mop een Mopje was…’) en vervolgens mens? Mop kefte wat af – blijkbaar had Mop als pup meer Boeddhanatuur? Ik weet het ECHT ook niet, maar ik probeer chocolade te maken van ‘Boeddhanatuur’.
      http://www.youtube.com/watch?v=wWx0M5aJmjs

      Alle gekheid op een stokje. In de tijd van de Boeddha waren dierenoffers zeer gangbaar en ik kan me voorstellen dat dit weerzin bij hem opwekte. Ook kan ik me voorstellen dat hij aangedaan was als dieren mishandeld werden. Dan ging het niet over hoe knuffelbaar het dier was.

      Blijft over hoe we in het hier en nu omgaan met uitspraken van de Boeddha. Zou de Boeddha de term ‘boeddhanatuur’ in zijn mond genomen hebben?

      Over wedergeboorte had hij ook een mening en logisch dat hij ‘wedergeboorte’ zo aanpaste dat het mensen bevrijdt in plaats van eeuwenlang te verdoemen.

      Waar gaat het om? Ik weet het wel! Ik geloof niet dat de lezers op deze site het niet weten, dan zagen we ze hier niet. De Boeddha was mijns inziens iemand van ‘doe maar gewoon…’, maar had gezonde twijfels, net als iedereen. Dus…

  3. Paula Kuitenbrouwer zegt

    17 januari 2014 om 09:01

    Ik vermoedde het al, maar nu weet ik het zeker; mijn cavia heeft ook een Boeddha-natuur. Precies hetzelfde staande op z’n achterpootjes, vouwt hij zijn schattige voorpootjes samen om een stukje broccoli aan te nemen.

    Gonda, ik ben het met je eens, maar suggereer je dat het gunstiger is om een mens (ook zoogdier) te zijn dan een dier? Volgens mij staat ons grote, hyper-actieve brein ons vaak in de weg. Dat meen ik vooral op te merken wanneer ik dieren in het hier en nu zie ontspannen. Ze lijken zo tevreden, zo zorgeloos en zo vol acceptatie. Zelfs als ze doodgaan of lijden.

    Als er weer eens een typisch menselijk complex probleem ontstaat, zucht ik wel eens dat we dat te danken hebben aan ons te grote brein. Maar als ik dan een mooi muziek stuk hoor of een prachtig schilderij zie, dan ben ik er weer blij mee.

  4. Sjoerd zegt

    17 januari 2014 om 15:22

    Zou je het echt willen weten, over de hond…………. en jezelf………….???

Primaire Sidebar

Door:

André Baets

Boeddhist en auteur (Kagyu, Zen en Theravada). André publiceert op zijn site Buddhavacana (woorden van de Ontwaakte) en het Boeddhistisch Dagblad sutta’s uit de Pali-Canon. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.