• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De Ego-Geest en klimaatverandering

De Ego-Geest en klimaatverandering

3 februari 2025 door gastauteur

Heel vaak vinden mensen het moeilijk om de aanpassingen door te voeren die nodig zijn (eigenlijk) om de planeet te redden, de Antropogene klimaatveranderingen tegen te gaan, het willen redden en weer herstellen. Een soort klimaat-inertia. ‘Andere mensen moeten maar iets doen’.

Tekst Siglinde Burghouts

Ze zijn zo gewend aan hun luxe, hun comfort en levensstijl – hun mogelijkheden. Ze willen hun mogelijkheden niet beperken. Een graad aan veiligheid en gaan die misschien niet zo mogelijk was, of realistisch.

Waarom willen we zo eigenlijk die veranderingen niet doorvoeren, die wel nodig zijn. Waarom doet niet iedereen dat meteen gewoon? Hoe kunnen we toch de klimaatdoelen halen?

De ego-geest is voornamelijk waarom we dat niet doen, of waarom we dat niet ver genoeg doen. Het is eigenlijk wel goed te doen om van de ego-geest af te komen. En het is dan ook wel makkelijker om te leven, een mensenleven in onze huidige tijd.

Gedragstherapieën zoals bijvoorbeeld DGT of Linehan, vormen van therapie die cognitieve herstructurering combineert met acceptatie, mindfulness en shaping, zijn daartoe in staat. Maar het is allemaal de onderliggende zenboeddhistische leer dat dat instrueert en inspireert, de leer van het geestelijk lijden van mensen. Het leven zal erdoor makkelijker worden.

Ik kan me voorstellen dat het resultaat een beetje lijkt op een staat die ook door pure ontberingen en oefeningen die in of met de natuur tot stand komen. Alles gericht om de ego-vertekeningen te overwinnen en de handeling (bijvoorbeeld de jacht) te laten lukken. De natuur scherpt de geest ook, in interactie, als je er iets mee probeert te doen. De geest van een jager-verzamelaar.

De ego vertekeningen zijn de denkbeelden of handelingen die niet overeenkomen met de realiteit en daardoor mis zijn of mis gegaan zijn (doordat je ergens het niet helemaal juist hebt gezien, ingeschat hebt of hebt gedaan).

De boeddhistische term voor die vertekening heet ‘maya’. Daar kun je nog iets leren of aanscherpen (het was anders immers wel gelukt). De ego-geest is gewoon iets dat eigenlijk vervuilt, in excessen vervalt en eigenlijk mensen toch al niet gelukkig maakt. De ego-geest doorzien, de beste weg.

Het probleem met het doorvoeren van de klimaats-aanpassingen, en waarom we eigenlijk zo weinig doen (nog) eraan, is volgens mij die ‘ego-geest’. Terwijl het wel beter zou zijn als we die allemaal een beetje meer zouden overwinnen.

Het zien van die ontberingen als een last of een geluk maakt de ervaring ervan ook nog eens heel verschillend, en dus is het wel belangrijk dat dat goed gaat – de houding erin. Nu gaan we zelfs op vakantie om zonder hedendaagse gemakken te zitten, maar het was in eerdere fasen van de menselijke geschiedenis geen keuze.

Het heeft misschien deze huidige generatie nodig gehad om de zorg voor de natuur bewust te kiezen. Een betere balans met de natuur uit liefde ervoor en niet omdat we ons niet konden afsluiten of afzonderen. Een betere balans tussen ego-geest en hartontwikkeling – uit liefde leven – zal sowieso goed zijn, en op die manier dus ook onze omgang met de natuur kunnen verbeteren.

Het zal helpen om minder te verbruiken. Door onze eigen behoeften beter, preciezer, accurater, waar te nemen, te kunnen benoemen, onderscheiden en vervolgens er iets aan te doen. Alleen daaruit ontstaat echte tevredenheid (en verder had je het echt niet nodig). Dus daar waar je eigenlijk geen honger hebt, zal eten je niet tevreden stellen. En zo werkt het ook bij andere behoeftes. Goed luisteren naar je lichaam en jezelf, die faculteiten die over die behoeftes gaan.

Keuzes uit begrip, compassie, inzicht in het goede en liefde zijn dus wel vaak het milieuvriendelijkst. De vraag/uitzoeken wat dat dan is, misschien nog het lastigst.

Het verminderen van ego-geest zal ons in staat stellen om meer rekening te houden met de natuur en het herstel van ecosystemen. Aan de andere kant brengt het rekening houden met de natuur en het ecosysteem (het grotere geheel) ook weer meer balans met de ego-geest. Het werkt dus beide richtingen op.

Het verkrijgen van een grotere blik, het goede voor het grotere geheel. Daar meer gemotiveerd voor zijn, en mee bezig zijn. Zal de ego-geest verminderen, balanceren, en ruimte maken voor meer zorg voor de natuur, onze planeet – dat wat we voor lief namen.

Auteur: Siglinde Burghouts, botanisch en milieu-archeologe

 

Categorie: Achtergronden, Geluk, Gezondheid, Natuur, Voedsel, Zorg Tags: begrip, behoeften, compassie, ecosystemen, ego geest, herstel van ecosystemen, inzicht in het goede en liefde, planeet, Siglinde Burghouts, verbruik

Lees ook:

  1. Het zal mijn tijd wel duren
  2. Vaticaan – ‘Christenen en boeddhisten kunnen samen een cultuur van medeleven en broederschap opbouwen’
  3. Mindfulnesstrainer Eveline Brandt: “We lijden allemaal. Zeker in deze tijden.”
  4. De kracht van ecologisch samenwerken

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    4 februari 2025 om 10:23

    Hoe idealer de omstandigheden voor ons, hoe sterker we ons daar ook aan vastklampen. Dan willen we het beslist zo houden ook. Ego-Geest groeit dan als kool.

    In zo’n wereld waarin we het eigenlijk heel goed hebben (uiterlijk gezien) heerst de perceptie dat er allerlei verworvenheden constant op het spel staan. We kunnen alleen maar iets verliezen eigenlijk. We zullen ons alleen maar meer bedreigd voelen ipv minder. Nog onveiliger. Nog fanatieker en extremer worden in het beschermen van verworvenheden.

    Ondertussen, de wereld blijft onveilig want er blijft altijd die onveilige situatie van ziekte, aftakelen, verlies van dierbaren, gevoegd worden bij wat je niet wilt, scheiden van wat je wel wilt, de pijnen, de dood. Al heeft iedereen nog zoveel eten en drinken, goed onderdak, genoeg geld om van te leven, en al leeft iedereen in een schone bio-diverse natuur, in een wereld zonder oorlog. Het is nog altijd niet een veilige wereld. Maar mensen zullen alleen maar nog meer vastklampen aan die wereld. Zich nog meer bedreigd voelen bij veranderingen. Nog beschermender zijn. Nog meer gehecht.

    Dit kun je ook niemand kwalijk nemen vind ik. Het is allemaal heel menselijk.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 26 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 27 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 28 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 28 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Hoe je het Woord Gods verstaanbaar maakt
    • Amsterdam – Ruim 15.000 demonstranten tegen zondebokpolitiek van kabinet
    • Sodis – de virtuele denkster 529
    • Gaza – grootste kerkhof voor persvrijheid in de wereld
    • De stilte van de jhāna’s

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.