• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Boekbespreking – Filosofie uit de Congo

Boekbespreking – Filosofie uit de Congo

6 september 2023 door Erik Hoogcarspel

Het is alsof die onoverzienbare massa ‘wilden’ zich uit de nietigheid opricht waarin we haar waanden te verkeren, en met haar eigen wijsheid en wereldbegrip in vol zelfbewustzijn neerkijkt op ons kleine groepje van beschaafde maar zelfingenomen westerlingen … Hier staat de ene wijsheid tegenover andere wijsheid, het ene wereldbegrip tegenover het andere wereld begrip, het ene levensideaal tegenover een ander levensideaal (bladzijde 151).

De bekeerder bekeerd

Placied Tempels (1906 – 1977), was een katholiek missionaris die vanaf het begin van de jaren dertig van de vorige eeuw in het toenmalige Belgisch Congo werkzaam was. Vanaf 1885-1908 was dit gebied het privébezit van de koning van België, die het exploiteerde door de zeer lucratieve verkoop van koper en rubber. De Congolezen werden op wrede wijze gedwongen daar een soort slavenarbeid te verrichten. Vanaf 1908 werd Congo een Belgische kolonie, waardoor de situatie van de Congolezen een klein beetje verbeterde. Niettemin was er in de situatie waarin de auteur zijn werk moest doen nog veel uitbuiting en discriminatie.

Om met de bevolking te kunnen communiceren leerde Tempels verschillende Bantoe-talen en hij raakte gefascineerd door hun manier van denken. Hij kreeg ook steeds meer de indruk dat het traditionele missiewerk weinig bijdroeg aan het geluk van de inheemse bevolking. Hij ontdekte dat het wereldbeeld van de Congolezen in feite erg logisch en consistent is. Deze ontdekking schreef hij op in een boek, onder andere om dat hij dacht dat het voor toekomstige missionarissen nuttig kon zijn. Hij wilde bovendien laten zien dat ook in Afrika mensen over zichzelf en de wereld konden nadenken. De wijsheid van de Bantoes kon volgens hem zelfs het Westen nog iets leren. Niettemin twijfelde hij niet aan het nut van een bekering tot het christendom en de introductie van de westerse technologie.

Tempels was ervan overtuigd geraakt dat de Bantoe-filosofie dicht bij het oorspronkelijke christendom staat en overeenkomsten vertoont met de katholieke spirituele traditie. Dat de kerstening van de Bantoes niet tot veel vroomheid heeft geleid, ligt volgens Tempels aan het christendom en niet aan de Bantoes. Hij hoopt dat zijn boek andere missionarissen (door hem ‘opvoeders’ genoemd) zal overtuigen: “Verre van te betreuren dat zij hun eerdere opvattingen over de Bantoe moeten opgeven, zullen ongetwijfeld vele opvoeders, zodra de verwarrende indrukken zijn bezonken, zich erover verheugen dat zij voor nieuwe, hoopvolle vergezichten staan” (bladzijde 153). Hij hekelt het platte materialisme van de kolonisatoren en de zelfgenoegzaamheid van de missionarissen die genoegen namen met opgedrongen bekering. “Als het al een opvoederszonde is om een mensenras een opvoeding op te dringen zonder filosofie, zonder levenswijsheid en zonder levensbezieling, hoeveel erger is het dan niet om volkeren het enige te ontvreemden waardoor ze tegenover ons niet op onterfden lijken, het enige wat hen tot mensen maakte en wat tot grondslag zou kunnen dienen voor een eigen, echte, hogere beschaving (bladzijde 155 – 156)!”

Het hart van de Bantoe-filosofie

In tijden van nood doen mensen altijd een beroep op hun diepste overtuigingen. Volgens Tempels zijn dit de overtuigingen waarmee een mens is opgegroeid. Een tot het christendom bekeerde Bantoe zou dus in tijden van nood teruggrijpen op wat hij als kind heeft geleerd. Daarom moet het christendom zo worden uitgelegd dat het aansluit op het de Bantoe-cultuur. “De reden dat de moderne, overbeschaafde Europeaan zich maar niet kan losmaken van zijn voorouderlijke Nederlandse oriëntatie is dat achter die oriëntatie een diepe, alomvattende filosofie zit, een heldere, complete, positieve, intellectuele opvatting van het heelal, de mens, het leven, de dood en het voortbestaan van het geestelijke leven beginsel, de ziel van de mens.” (bladzijde 35) “ … [i]s het dan verwonderlijk dat we bij de Bantoe, en bij de primitieve in het algemeen, als basis voor een tegenwoordige intellectuele opvattingen over de wezens van het heelal een aantal diepere filosofische begrippen kunnen vinden, zelfs een tamelijk eenvoudig, primitief menselijk, maar om maar logisch samenhangend ontologische systeem (bladzijde 37)?”  Tempels schrijft op bladzijde 40 dat de enige juiste manier van bekeren is: “al het goede en juiste af te zonderen uit alles wat men tegenkomt, om dit vervolgens respect te betonen, met zorg in stand te houden, te zuiveren en te veredelen, met de bedoeling het te laten dienen als verbindingsmiddel dat aansluit bij wat er bij ons aan “echte, diepe, werkelijke” beschaving bestaat. Het is enkel op grond van de juiste, oeroude goede inheemse basis dat we de Bantoe kunnen brengen tot de enige echte Bantoe-beschaving”.

Volgens Tempels is de Bantoe-religie inclusief, er wordt rekening gehouden met een opperwezen en tegelijk wordt er animisme, magie en ander ‘bijgeloof’ gepraktiseerd. In plaats van dit te veroordelen moeten we het leren begrijpen: “Niet de Zwarten maar wij moeten filosofischer leren denken (bladzijde 47).”

Centraal staat bij de Bantoes de levenssterkte of vitale energie. Deze motiveert alle gebeden en rituelen, de waarzeggerij en natuurlijk ook de geneeskunde. Een geneeskrachtig amulet, een bwanga, hoeft daarom niet op de zieke of gewonde plaats te worden gelegd, want hij werkt door het versterken van de levenskracht. God, dijina dikatampe, is de bron van alle levenskracht, de grote kracht, mukomo. Rituelen dienen om de levenskracht naar de juiste plaats te leiden. De overledenen leiden de levenskracht naar de leden van de stam. Geluk komt voort uit een overvloed van levenskracht, leed uit een gebrek daaraan. Deze levenskracht wordt bedreigd door allerhande vijandige krachten en moet daartegen worden beschermd. Als deze levenskracht bij iemand groot gevaar loopt, zegt men met medeleven ‘je gaat nog dood’, wafwa ko. Dit is niet letterlijk bedoeld, maar een soort standaarduitdrukking geworden van bezorgdheid om verlies van levenskracht. De zorg om de levenskracht en alle daarvoor nodige rituelen en magie zijn daarom erg belangrijk voor de Bantoes. Als ze deze zouden moeten missen zouden ze zich onbeschermd voelen in een vijandige wereld.

In plaats van essenties denkt de Bantoe-filosofie in termen van levenskracht. Deze manier van denken is hierdoor dynamisch en niet statisch, want een wezen is iets dat nooit verandert. De Bantoes maken wel onderscheid tussen het ding zelf en dat wat wordt waargenomen van het ding, dit is het bijkomstige. Het ding zelf bestaat uit kracht. In elk ding zit nog een onzichtbaar ding, in elk mens zit nog een onzichtbaar mens. Een mens heeft naast zijn lichaam, nog zijn schaduw en zijn adem. Deze drie zijn vergankelijk. De kleine innerlijke mens sterft echter niet. De mens als kracht kan niet veranderen, maar hij kan wel toenemen door zijn eigenschappen te ontwikkelen. Als de levenskracht afneemt, wordt de schaduw ook minder sterk.

God is de allergrootste persoon en het ontstaan en vergaan van de dingen en de mensen is Zijn werk, ook de conceptie. De dingen en wezens zijn in hun bestaan van elkaar afhankelijk. Ze werken via hun eigen levenskrachten op elkaar in. De natuurwetenschap van de Bantoes bestaat uit kennis van deze inwerkingen. Dit wordt door de westerlingen echter magie en ritueel genoemd (bladzijde 66). “De krachtenwereld is als een spinnenweb waarvan je geen enkel draadje kan doen trillen zonder dat het hele weefsel meetrilt (bladzijde 67)”.

God heeft vanuit zichzelf alle levenskracht. Deze wordt via de eerstgeborenen, de stamhouders, doorgegeven aan de mensen en aan de natuur. De mensen heersen over de natuur en er zijn overeenkomstige stadia van levenskracht bij mensen, dieren en planten. Om goed met jezelf en de natuur om te gaan moet je de rangorde en de structuur eerbiedigen. Overledenen hebben hier een betere kijk op en kunnen de mensen helpen. Als ze dit niet meer kunnen, zijn ze echt dood. Het is dus voor de overledene belangrijk om in contact te blijven met de levenden. Toen ze zagen dat de Europeanen tegen alle magie bestand waren, concludeerden de Bantoes dat deze wel erg veel levenskracht moesten hebben en een soort stamhouders moesten zijn.

Schuld en boete

De Bantoe ziet zichzelf niet als eenling, maar als deel van een gemeenschap en een netwerk van krachten. Taal heeft volgens de Bantoes een grote invloed op de werkelijkheid. Als iemand bijvoorbeeld tot leider wordt benoemd, ondergaat hij daardoor een totale gedaanteverandering, hij krijgt dan ook een nieuwe naam. Als iemand ten onrechte veroordeeld wordt, zal de Bantoe dit aanvaarden. Hij zal zich niet tegen de gemeenschap keren, maar zeggen ‘God weet dat het anders is’.

De Bantoes hebben een duidelijk gevoel voor goed en kwaad, ze veroordelen bijvoorbeeld diefstal en overspel. Alles wat de levenskracht bedreigt is slecht.
Er zijn echter mensen die in en in verrot zijn (bladzijde 118). Anderen doen kwaad vanwege de omstandigheden. Als van zo iemand de woede zakt, moet hij wel herstellen wat hij heeft aangericht. Het komt voor dat iemand veroordeeld wordt zonder dat hij zich ervan bewust was dat hij iets verkeerds deed. Gewoonlijk ondergaat zo iemand zijn straf gelaten. Alles wat uitzonderlijk is vormt een bedreiging, zieken worden soms buiten het dorp gebracht en daar verzorgd. Als iemand schuldig is bevonden, moet hij de verbroken orde herstellen en dat betekent meestal dat hij de benadeelde zoveel moet betalen dat deze zich niet meer benadeeld voelt. Dit is vaak veel meer dat alleen de geleden schade. Bij een fout kan openlijk bekennen reinigend werken.

Kritiek

Het boek werd natuurlijk sterk bekritiseerd, enerzijds als een soort koloniaal-filosofische toe-eigening en anderzijds als een romantische afdwaling. In zijn positie kon Tempels eigenlijk niets goed doen. Zijn woordgebruik staat bovendien nog bol van allerhande termen die tegenwoordig niet meer door de beugel kunnen en de ergste zijn er door redactrice Angela Roothaan al uit gehaald. Toch zijn er na de tachtiger jaren waarderende woorden geschreven over de oprechte belangstelling die de auteur toont voor de filosofie van de Bantoes. Het boek dat nu opnieuw is uitgegeven, is een hedendaagse hertaling van een tekst die al in de jaren 40 van de vorige eeuw werd gepubliceerd.

Roothaan heeft het boek voorzien van een duidelijke inleiding en vat de hoofdstukken aan het begin nog even samen. Dit is handig, maar het betekent zeker niet dat Tempels moeilijk of onduidelijk schrijft. Het boek is een fascinerende kennismaking met de filosofie van een volk dat in het Westen weinig bekendheid geniet. Het is zeker geen uitnodiging om terug te keren naar de natuur of eventueel de wortels van een traditie waarmee je je graag vereenzelvigt of waar je je een nieuwe waardigheid mee wilt aanmeten. Als de Bantoe-filosofie een filosofie wil zijn, moet deze niet in een museum achter glas worden geplaatst, maar in filosofentaal worden uitgelegd, zoals Tempels op bewonderenswaardige wijze heeft gedaan. Dan blijkt dat de Bantoe-filosofie opeens verwanten heeft in het westen, zoals bijvoorbeeld de filosofie van de Renaissance en de fenomenologie van Michel Henry. Het is voor filosofen ook een leerzame kennismaking die aan kan zetten tot een bredere overdenking van het eigen denken.

Placied Frans Tempels: Bantoe – filosofie, Noordboek Filosofie, Gorredijk 2023 paperback 191 bladzijden. ISBN:9789464710519

 

Categorie: Achtergronden, Boekbespreking, Geluk, Gezondheid, Politiek Tags: Angela Roothaan, Bantoes, Belgisch Congo, filosofie van een volk, goed en kwaad, levenskracht, Michel Henry, Placied Tempels, rituelen, schuld en boete, traditionele missiewerk

Lees ook:

  1. Intiem worden met rituelen
  2. Gandhi, Ambedkar en de Dalits
  3. Dick – Stilte, de oerbron
  4. Het jaar 2023 – dag 121 – nelsonmandela

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Erik Hoogcarspel

Erik Hoogcarspel studeerde filosofie en Indische talen aan de rijksuniversiteiten in Groningen en Leiden. Hij publiceerde ‘Koken met Filosofie’ en een vertaling van de belangrijkste tekst van Nagarjuna ‘Grondregels van de filosofie van het midden’. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.