• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Sinisering van het boeddhisme: Boeddhisten gekleed in Rode Legeruniformen zingen de ‘Nieuwe Internationale’

Sinisering van het boeddhisme: Boeddhisten gekleed in Rode Legeruniformen zingen de ‘Nieuwe Internationale’

27 juli 2023 door de redactie

De Beijing tak van de Fahua Dojo, geleid door eerwaarde Yin Guang, nam ‘Sinisering’ tot nieuwe extremen. Het was te veel voor Chinese netizens.

door Chen Tao

In de afgelopen jaren, naarmate de campagne van de CCP om het boeddhisme te ‘siniseren’ vorderde, is niet alleen een groot aantal boeddhistische beelden en tempels ontmanteld en ‘verbouwd’, maar zijn door de overheid gerunde tempels en boeddhistische groepen ook steeds meer gepolitiseerd. ‘Bitter Winter’ berichtte over boeddhistische tempels die door de overheid worden geleid en die worden gedwongen om ceremonies te houden waarbij de vlag wordt gehesen, de nationale feestdag wordt gevierd en zelfs ‘filmklassen van de partij’ worden gehouden. ‘Sinisering’, zoals onze lezers weten, betekent niet het aanpassen van het boeddhisme aan de Chinese cultuur, een proces dat eeuwen geleden al werd voltooid, maar het ondergeschikt maken aan de ideologie van de Communistische Partij.

Onlangs hoorde ‘Bitter Winter’ dat een door de CCP gecontroleerde boeddhistische groep genaamd de ‘Fahua Dojo’ (法华道场) zelfs nog verder is gegaan. De afdeling in Beijing, het Beijing Fahua Team (北京法华团队), hield een culturele voorstelling om de 102e verjaardag van de oprichting van de CCP te vieren en nam een videobewerking van de Internationale op ter promotie van het ‘Sinicized Red Buddhism’.

De video die door ‘Bitter Winter’ werd ontvangen toont artiesten van het Beijing Fahua team gekleed in uniformen van het Rode Leger, of de kostuums van ‘revolutionaire jongeren’ in populaire ‘rode TV drama’s,’ zwaaiend met vlaggen van de Communistische Partij en de nationale vlag van de VRC, en zingend een lied genaamd de ‘Nieuwe Internationale,’ geschreven door Eerwaarde Yin Guang (印广法师), de leider van de Fahua Dojo. De ‘Nieuwe Internationale’ vervangt de woorden ‘Internationale’ van het oude lied door Xi Jinping’s ‘Community of Human Destiny’ (人类命运共同体), verkondigt dat ‘de gemeenschap van het menselijk lot zeker zal worden gerealiseerd,’ en noemt dit de ‘meest volmaakte waarheid’ (最圆满的真理). De video bevat ook beelden van een toespraak van Xi Jinping, het 20e CCP-congres en een militaire parade van de PLA.

Het is opmerkelijk dat, in tegenstelling tot sommige eerdere optredens van Chinese boeddhistische groepen die alleen de CCP verheerlijkten, het lied niet alleen Xi’s uitspraken citeert, zoals ‘Er is geen winnaar in een nucleaire oorlog’ en ‘Jij bent onder ons en wij zijn onder jullie’, maar ook boeddhistische concepten en terminologie introduceert, zoals ‘Perfectie’ (圆满), ‘Alles in de wereld is het resultaat van een enkele gedachte’ (世间万物皆是一念变现), ‘Dezelfde misleidende visie’ (同分妄见), en ‘Zelfbestaande bevrijding’ (自在解脱) in het lied, in een duidelijke poging om de Xi Jinping gedachte te integreren met het boeddhisme. Het lijkt een van de verste stappen die de beweging van ‘Sinisering van het boeddhisme’ de afgelopen jaren heeft genomen.

Niet alleen liberalen beschouwden het lied als een kolfje naar de hand van de CCP door het boeddhisme te politiseren, maar ook marxistisch-leninistische netizens beschouwden de tekst van het lied als inconsistent met het marxistische concept van materialistische geschiedenis, en als een promotie van onorthodox ‘revisionisme’. Na de publieke verontwaardiging over de video werd deze snel verwijderd en werd het Bilibili-account van Yishang Media verboden.

Op de website van Fahua Dojo staat dat Eerwaarde Yin Guang vicevoorzitter was van de boeddhistische vereniging van het Xiaodian-district, Taiyuan-stad, provincie Shanxi, abt van Cihang Jinyuan (慈航净苑), Xiaodian-district, Taiyuan-stad, en nu ‘boeddhistisch leraar’ is van de boeddhistische vereniging van Pizhou-stad, Hij predikt de ‘vier liefdes van het rode boeddhisme’, dat wil zeggen liefde voor de partij, liefde voor het land, liefde voor het volk en ‘liefde voor het boeddhisme in de White Horse Temple’, die door de lokale overheid wordt aangeprezen als de ‘merkdemonstratie en praktijkbasis voor de sinisering van religie in de stad Pizhou. ‘

Volgens een eerder rapport van RFI vroeg Eerwaarde Yin Guang al in 2016, tijdens zijn ambtstermijn als ereabt van de Lingfeng Tempel in Fuding City, provincie Fujian, en abt van Cihang Jinyuan in Taiyuan City, provincie Shanxi, openlijk aan zijn boeddhistische volgelingen om zich ‘strak te verenigen rond het Centraal Comité van de Partij onder leiding van Xi Jinping’.

Tijdens een boeddhistische dharmalezing vroeg hij het publiek om hem na te zingen: ‘Om de monnik van Mao Zedong te zijn, om hard te werken, voor het land, voor het volk, voor het publiek; om de monnik van Deng Xiaoping te zijn, om de dojo te bouwen, om de Boeddha, de Dharma en de monniken te beschermen; om de lector van Hu Jintao te zijn, om de theorie te harmoniseren, om afgerond en compleet te zijn; Lei Feng’s stijl van Boeddha te zijn, zichzelf op te geven voor anderen, te allen tijde, op alle manieren; Amitabha’s voetgangers te zijn, vooruit te gaan in cultivatie na het bereiken van verlichting, groots te zijn in barmhartigheid, groots in mededogen en groots in aspiratie; President Xi’s Chinese Droom te vervullen, door te gaan met het verleden en vooruit te gaan, vooruit en vooruit. ‘ We kunnen deze concepten ook lezen in het bericht ‘The Six Tenets of the Fahua Dojo’ op de website van de Fahua Dojo.

Een boeddhist met kennis van de situatie vertelde ‘Bitter Winter’ dat eerwaarde Yin Guang in de boeddhistische gemeenschap over het algemeen wordt gezien als een politieke opportunist die naam hoopt te maken als politiek loyalist. Echter, zei onze bron, zijn extreem high-profile aanpak heeft het effect van ‘high-level blackness’ en heeft bezorgdheid en wrok gewekt over de politieke infiltratie van de CCP in de boeddhistische gemeenschap. Daarom hebben zelfs de door de CCP gecontroleerde media nu de gewoonte aangenomen om de Fahua Dojo onder leiding van Eerwaarde Yin Guang ‘terughoudend te behandelen’ en niet toe te staan dat deze al te veel aandacht krijgt in de door de overheid georganiseerde boeddhistische evenementen.

‘Naarmate de campagne van Xi Jinping om het boeddhisme te siniseren echter vordert en door de overheid beheerde boeddhistische tempels steeds meer openlijk betrokken raken bij politieke activiteiten, kan deze praktijk in de Fahua Dojo meer en meer mainstream worden in de boeddhistische gemeenschap van China,’ concludeerde onze informant.

Bron Bitter Winter

Categorie: Achtergronden, Atheïsme, Boeddhisme, Geluk, Mensenrechten, Politiek Tags: boeddhisten, marxisme

Lees ook:

  1. Sri Lanka: eiland van lijden
  2. Ook toenadering tussen boeddhisten Noord- en Zuid-Korea
  3. Openbare Veiligheid: Nieuwe opleidingsrichtlijnen onderwijzen ‘CCP’s absolute leiderschap over mensenrechtenwerk’
  4. ‘Dat neemt geen criticus van ons dus af’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.