• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Voorbij leven en dood

Voorbij leven en dood

7 april 2023 door Hans Gijsen

Ik ging waar geen dood is.
Kisagotami

(Non uit de Verzen van monniken en nonnen uit de Pali canon)

In onze cultuur wordt ‘de dood’ en het stervensproces behoorlijk weggestopt. De dood wordt zelfs als medisch falen gezien. Of zoals in een Netflix-serie over filosofie verwoord: “Taboe rondom de dood is zo groot dat het gekoppeld is aan falen. Leven is het grote succes”. Eind 19e eeuw stierf je meestal nog thuis. Je was omringd door familie en vrienden die dat stervensproces meemaakten. Nu sterft meer dan 50 % in het ziekenhuis vanwege alle medische pogingen om het leven zo lang mogelijk te rekken. Je bent dan omringd door artsen, verpleegkundigen, piepende apparaten die verder geen persoonlijke binding met je hebben. Kwaliteit van leven én sterven hebben daaronder te lijden.

door Hans Gijsen

Hoe bevrijdend kan dan de praktijk van de Dhamma zijn. De boeddhistische non Kisagotami verloor tijdens haar leven vader, moeder, broer, man en kinderen. Dat verlies spoorde haar aan om het pad van de Boeddha te gaan, met als uiteindelijk doel het doorbreken van de cyclus van leven en sterven, het doodloze ingaan, nirvana.

Kan ons dat als vipassana-beoefenaren inspireren? Maar dan ook echt? Of zijn we toch zo gehecht aan het leven dat we wel ‘braaf’ mediteren en retraites volgen, maar niet deze ultieme bevrijding in ons kompas hebben? Staat de mindfulness meer in het teken van een prettig leven, jezelf goed voelen, jezelf zijn?

En verder monniken, beschouwt een monnik dit lichaam, zoals hij zou kijken naar een lijk dat op een knekelveld is weggeworpen en door kraaien, raven, gieren, honden, jakhalzen, of door verschillende andere soorten dieren aangevreten; zoals hij zou kijken naar een skelet met nog vlees en bloed eraan, nog samengehouden door pezen;…

(Uit Majjhima Nikaya 10, het Satipatthana Sutta)

Tijdens vipassana-retraites wordt veelal  ‘het Satipatthana Sutta’ als basis gebruikt. Het is mijn ervaring dat bij de contemplatie op het lichaam met name het onderdeel van het vergaan van het lijk in verschillende stadia niet voorkomt tijdens retraites die ik gevolgd heb, bij toch heel wat verschillende leraren. Uit vergelijkend onderzoek van Bhikkhu Analayo blijkt dat bij de contemplatie op het lichaam het Satipatthana Sutta in zijn oorspronkelijke vorm waarschijnlijk bestond uit drie onderdelen, waarvan de begraafplaats-contemplaties er een is. (zie elders in deze SIMsara een interview met hem).

Is het te beklemmend om dit mee te nemen tijdens retraites of heeft het alles te maken met onze cultuur van vermijden van het onvermijdelijke: de dood? En wat doet dat met het zeer fundamentele aspect van de Dhamma, namelijk dat er aan de cyclus van leven en dood te ontsnappen is?

Oké, bij gebrek aan knekelvelden is die praktijk in onze cultuur niet mogelijk. Er zijn wel visualisatie- oefeningen die ons hierbij kunnen helpen. Het werken in de palliatieve zorg als vrijwilliger, thuis of in een hospice, kan ook bijdragen aan dieper inzicht in de drie karakteristieken (dukkha, anicca, anatta) en de ware aard van het lichaam, wat weer onthechting tot gevolg heeft.

Kort waarlijk is dit leven.
Men sterft beneden honderd jaar.
Zelfs wie daar bovenuit leeft
hij sterft toch ook door ouderdom

(Sutta-Nipata 804 uit de Pali canon)

 Net zoals bij Kisagotami was voor de Boeddha de confrontatie met de dood, een van de redenen om een spiritueel pad te bewandelen. Voor de praktijk van de Dhamma is wel inzet en een bepaalde mate van vuur nodig. De bevrijding komt je niet aanwaaien. Dat weten we als beoefenaren heel goed. Wellicht heeft een te sterke confrontatie of een te plotselinge confrontatie met onze sterfelijkheid juist een verlammende werking op onze geest, waardoor de energie om op het spirituele pad te gaan geblokkeerd wordt? Zou dat een reden kunnen zijn om terughoudend te zijn of hem zelfs helemaal over te slaan tijdens retraites?

Zodra het vuur er wel is om de Dhamma te onderzoeken, kan het zo zijn dat de hechtingen aan het leven zo groot zijn dat het uiteindelijke doel – de totale bevrijding van het lijden – uit het oog verdwijnt en plaats maakt voor tijdelijk geluk, tijdelijke vermindering van ongemak, kortstondige momenten van bevrijding. ‘Mindfulness to beautify sorrow’ zoals de Tibetaans boeddhistische leraar Allan Wallace het noemde. Mindfulness die tijdelijk zorgt voor een lichter leven, omgaan met pijntjes en kwalen, maar geen duurzame bevrijding tot gevolg heeft. Dit is wellicht de grootste valkuil die we in onze beoefening tegen kunnen komen.

Laat het verleden niet herleven,
vestig je hoop niet op de toekomst,
want het verleden ligt achter ons
en de toekomst is nog niet gekomen. 

Wie steeds de actuele toestand ziet,
laat hij zonder erin verstrikt te raken
en zonder van zijn stuk te raken
hem kennen en altijd erbij blijven. 

Vandaag moet men zich inspannen;
wie weet is men morgen dood.
Met de dood en zijn grote leger
valt niet te onderhandelen. 

Iemand die zo vol overgave leeft
niet-aflatend bij dag en bij nacht,
hem waarlijk noemt de Vredige Wijze
iemand die gezegend is met één passie. 

(uit Bhaddekaratta-Sutta; Iemand die gezegend is met één passie. Majjhima – Nikaya 131; Pali canon) 

Hoe kunnen we het vuur, de passie voor de Dhamma aanwakkeren en gaande houden? Hoe doe jij dat? Kan stilstaan bij onze sterfelijkheid daarbij behulpzaam zijn? En wil je voorbij de sterfelijkheid gaan?

Tekst Hans Gijsen, bron SIMsara februari 2023 www.simsara.nl

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Pali-Canon, Vipassana Tags: Allan Wallace, Bhikkhu Analayo, de dood, dhamma, Kisagotami, retraites

Lees ook:

  1. Het uitwisselingsgesprek tijdens retraites
  2. Ik keur alles af…
  3. Guy – Alles ontstaat uit gedachten
  4. Guy – dhammazaadjes – Enkel liefde stilt haat

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Hans Gijsen

is psycholoog, zangpedagoog en voorzitter van de SIM. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.