• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Weg uit Tibet, de monniken zijn op vakantie

Weg uit Tibet, de monniken zijn op vakantie

9 januari 2023 door Ronald Bruining

Reizende door Tibet viel mij op dat op ieder huis een rode vlag met vijf gele sterren wappert. Ook op de top van de Potala, het voormalig paleis van de Dalai Lama, hangt de grote rode vlag. Het is de vlag van de Volksrepubliek China. Vlaggen is een gebruik dat over het algemeen plaatsvindt bij speciale gelegenheden en op feestdagen. Hieruit zou je dus kunnen opmaken dat de Tibetanen iets te vieren hebben en dat men erg gesteld is op de Volksrepubliek China.

Niets is echter minder waar. Uit gesprekken die ik in Tibet voerde met de vriendelijke Tibetaanse mensen bleek de werkelijke reden. De vlaggen hangen er verplicht en op het niet plaatsen van een rode vlag op het huis staan forse boetes. Het is één van de talloze maatregelen die het Chinese regiem heeft ingevoerd sinds de inval en bezetting van Tibet in de jaren vijftig van de vorige eeuw.

Tibet wordt stelselmatig veranderd en omgebouwd tot een gewone provincie die niet anders is dan welke andere provincie dan ook. Deze stelselmatige veranderingen worden doorgevoerd door het laten verhuizen van andere Chinezen naar Tibet en het naar elders laten verhuizen van de Tibetanen. Hierdoor zijn de oorspronkelijke inwoners inmiddels in de minderheid  in hun eigen land. Dorpjes  worden gesloopt en steden gebouwd. Spoorlijnen en hoogspanningsmasten ontsieren het oude landschap inmiddels. Er worden hekken geplaatst waardoor de nomaden niet meer met hun kuddes kunnen rondtrekken.

De regels voor de nieuwe inwoners van Tibet en de oorspronkelijke Tibetanen verschillen ook van elkaar. Tibetanen mogen bijvoorbeeld niet vrij reizen in eigen land en hebben hiervoor vergunningen nodig. Het aanvragen van die vergunningen is dermate ingewikkeld dat reizen praktisch onmogelijk wordt. Er zijn talloze controleposten op alle wegen in het land en in de steden en dorpen. Ieder dorp heeft een prominent aanwezige politiepost bovendien. In de straten van Lhasa staan bijvoorbeeld op veel plaatsen controleposten met detectiepoorten. Iedere Tibetaan van jong tot oud, ook hoogbejaarde vrouwtjes die met hun gebedsmolen in de hand niets meer willen dan het wandelen van hun dagelijkse kora, worden gecontroleerd. Toeristen en Chinezen mogen naast de poortjes langslopen en hebben dit oponthoud niet. Verder bevindt zich overal de politie en het leger. Uitgerust met kogelvrije vesten, helmen, rubberkogelgeweren, wapenstokken, wapenschilden, geweren met scherpe munitie, brandblussers en grote metalen vangstokken. Deze laatste om wanhopige Tibetaanse monniken die zich uit pure wanhoop in brand steken te kunnen beetgrijpen, op afstand houden en te kunnen blussen. Iedere monnik die zo aan zijn einde komt brengt het bewind in Peking toch internationaal gezien in diskrediet.

De straten in de steden hangen mede daarom vol met bewakingscamera’s. Ook  in alle kloosters hangen de camera’s. Voor zover de kloosters nog niet gesloopt zijn. Zelfs in de Potala hangt het vol met bewakingscamera’s. De camera’s hangen er niet om de kunstschatten te bewaken maar om een totale controle over de bezoekers te hebben. Het Tibet anno nu lijkt op een totale controlestaat. In de kloosters zelf is het akelig stil door de afwezigheid van monniken. Het is een trieste aanblik om het stof op de al jaren ongebruikte monnikspijen te zien liggen en de paar overgebleven monniken te zien die slecht als decorstukken de boterkaarsjes brandende houden.

De toeristen die een permit om toegang tot Tibet konden bemachtigen worden op deze wijze nog enigszins voor de gek gehouden. Voor wie verder dan dit kijkt valt op dat er ook monniken lopen met een verdacht Chinees uiterlijk. Dolma, (haar echte naam vermeld ik omwille van haar veiligheid niet), de jonge Tibetaanse vrouw uit het winkeltje waar ik in Lhasa dagelijks mijn flessen water kocht ,vertelde me dat er tegenwoordig een examen behaald moest worden om monnik te kunnen worden. Het examen werd in het Chinees afgenomen en bestond onder andere uit de toetsing van bepaalde Chinese boeken en uit het afzweren van de Dalai Lama. Ook werden monniken hierbij onder andere gedwongen door middel van een martelmethode waarbij spelden onder de vingernagels gestoken worden.

Het portret van de Dalai Lama is hier verboden bezit en geldt als contrabande waar uiteraard een buitenproportionele straf op staat. Op alle mogelijke manieren wordt hier alles gedaan om een volk tot wanhoop en waanzin te drijven. Een vredelievend volk dat ‘lijden’ in haar genen heeft zitten. Het ‘lijden’ omdat alles vergankelijk is en de gehechtheid het lijden bij het onontkoombare verliezen alleen maar groter maakt. De leer van Boeddha is eeuwenlang van generatie op generatie doorgegeven maar in alle eeuwen hiervoor zijn de ontberingen niet zo groot geweest en was het lijden niet zo zwaar. Geen wonder dat de kloosters leeg zijn. Cynisch zeggen de Tibetanen dat de monniken op vakantie zijn.

Het land en zijn inwoners zijn eeuwenlang afgesloten geweest van de rest van de wereld. Hier heeft zich een unieke cultuur kunnen ontwikkelen. Een cultuur die de kans heeft gehad om langzaam te rijpen en te groeien. Hoe schrijnend is het om nu te constateren dat omwille van economische groei een unieke cultuur met prachtige tradities verloren gaat door een systeem dat stelselmatig alle uitingen van deze cultuur vernietigt. Bovendien is het één van de laatste overgebleven levende tradities op aarde.

Niets is wat het lijkt. De wapperende vlaggen op de Tibetaanse huizen ten spijt. Waar ooit gebedsvlaggen wapperden om symbolisch de leer en de gebeden voor een vreedzame wereld vol harmonie en geluk de wereld in te laten waaien hangen nu de rode vlaggen. Niet omdat er iets te vieren valt.

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Columns, Dalai Lama, Geluk, Gezondheid, Krijgsmacht, Mensenrechten, Politiek, Tibetaans boeddhisme Tags: bezetting, China, Lhasa, reizen, Tibet, toeristen, vrijheid

Lees ook:

  1. Ondanks coronaepidemie – 62e herdenkingsdag Tibetaanse opstand
  2. Tibetaanse monniken steken zichzelf in brand
  3. Tibet op slot – China weert buitenlanders tijdens herdenking opstand in 1959
  4. CCP – ‘Tibetanen danken hun gelukkiger leven aan president Xi Jinping’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ronald Bruining

Ronald Bruining is geboren in 1972 in Assen en reisde in het najaar van 2012 door Tibet. In 2012 schreef hij zijn eerste roman; 'Terug naar Nepal'. In het voorjaar van 2013 verscheen van zijn hand zijn tweede roman; 'Weg uit Tibet'. De onderwerpen en thema's die hij behandeld zin tweede roman blijken gezien de situatie in Tibet momenteel helaas blijvend actueel. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

20 mrt
Open Les Kum Nye Yoga en meditatie | Live op ma t/m wo
20 mrt 23
21 mrt
Stoepaceremonie Nieuwe Maan | Live
21 mrt 23
21 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
21 mrt 23
21 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
21 mrt 23
Rotterdam
22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Van nul tot stil in acht tellen
    • Het jaar 2023 – dag 79 – ferwart
    • Boeken – Mijn kind heeft OCD
    • Jasper – Vrouwen in het Zwart in Groningen
    • Over de Lotus-soetra (13): De parabel van het brandende huis

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens