• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Over Theologie 37: Dommamismen (I)

Over Theologie 37: Dommamismen (I)

3 oktober 2022 door Dharmapelgrim

We zijn over de helft van de serie die ik naar aanleiding van een cursus Theologie schrijf. De inhoud van iedere les brengt mij op gedachten die ik wel wil delen. Vandaag: 

Handleidingen voor het leven.

Voor mij vat het begrip “dommamisme” prima samen wat christendom, jodendom, islam, hindoeïsme, boeddhisme, shintoïsme, taoïsme en natuurgodsdiensten gemeen hebben: een handleiding om als mens overeind te blijven in een onbegrijpelijke werkelijkheid. Volg de handleiding, en alles wordt je vroeg of laat duidelijk. Je weet waar je vandaan komt, waar je nu staat, wat er van je wordt verwacht en waar je naartoe gaat. Vooral niet doorvragen! Ook niet over alles nadenken. Accepteer gewoon alles wat knappere, wijzere koppen dan jij al voor jou hebben bedacht, doorgegeven en opgeschreven en leef je leventje braaf en gehoorzaam en je zult zien: alles komt goed! Kortom, zeg nu maar gewoon ja en amen, neem de gestelde regeltjes voor waar aan en volg ze op. Klaar. Zo simpel kan het mijns inziens zijn. Miljoenen mensen doen het , nee… miljarden mensen zelfs, en ze zijn allemaal min of meer gelukkig. Ok, de een wat meer min en de ander wat minder meer, maar dat mag de pret niet drukken.

De cursus theologie besteedt acht lessen aan verschillende religies, beter gezegd: groepen van religies, want je kunt iedere religie zien als een boom met een stam en takken. Het geeft mij de kans weer wat in te lopen. Eerst maar deze drie handleidingen: christendom (les 33), jodendom (les 32) en islam (les 34).

De correcte, historische volgorde is: jodendom, christendom, islam. Zonder jodendom zijn de andere twee onbestaanbaar. Zowel het jodendom als de islam baseren zich op aartsvader Abraham, die als eerste slechts één God erkende en diende. Het christendom baseert zich op Jezus van Nazareth, de gezalfde (= de Christus), een volbloed joodse jongeman die ook wel eens ‘rabbi’ wordt genoemd. Een rabbi is een joodse geleerde of wijze (het één hoeft niet automatisch ook op het andere te wijzen) die alles weet van de joodse wet en geschriften. Het verschil tussen jodendom en islam is dan weer dat het jodendom de lijn volgt van Abrahams zoon Isaac en de islam die van Ismaël. Dat zit zo: toen Sarah, de wettelijke echtgenote van Abraham geen kinderen leek te kunnen krijgen, verwekte Abraham een zoon bij Hagar, een slavin. Dat deed ie met volledige instemming of zelfs op aansporing van Sarah!. Maar toen Sarah later toch een eigen zoon baarde, stuurde Abraham Hagar met haar zoon Ismaël zonder pardon de woestijn in. Natuurlijk wist Abraham niet dat dat later in de Islam een puntje van belang zou blijken. Het zou nog honderden jaren duren voor Mohammed het levenslicht zou zien. Abraham wist ook nog niks van het christendom… zelfs niets van het jodendom, want Mozes was er ook nog niet. Kortom, Ik vraag me af wat Abraham zou hebben gedaan wanneer hij had kunnen overzien welke gevolgen zijn handelen eeuwen later zouden hebben. Daarover nadenken is echter volstrekt zinloos.

Ik ga hier niet verder in op het jodendom. Wat ik wel bijzonder vind is dat antisemitisme zich uitsluitend op joden concentreert! Sem was een zoon van Noach – die man die met zijn ark de zondvloed overleefde. Sem was een voorvader van Abraham! Logischerwijze zou het antisemitisme zich dus ook op islamieten en zelfs christenen moeten richten, aangezien de aanhangers van zowel het christendom als de islam hun geloofsovertuiging baseren op Abraham… nakomeling van Sem. Zonder Sem, géén Abraham en dientengevolge géén Isaac en géén Ismaël en in het vervolg daarvan weer géén christendom en géén islam. Of ben ik nu gek?

Het christendom baseert zich allereerst op ‘de Christus’, lees: de gezalfde.

Die gezalfde heet Jezus van Nazareth. Zoals gezegd, een joodse jongeman. Dat van die zalf heeft te maken met het gebruik om iemand met een aan god gewijde welriekende vettigheid in te smeren om aan te geven dat die persoon daarna (of daardoor?) aan god gewijd is. Dat gezegd hebbende is dus iedereen die vandaag de dag met chrisma ( een mengsel van olie met balsem) is ingesmeerd ook een soort “christus”. De katholieke kerk doet dat met ongeveer twaalfjarigen, tijdens een ceremonie die  ‘het vormsel’ wordt genoemd. Ook bij de ziekenzalving en priesterwijding gebruikt de kerk ‘chrisma’. In orthodoxe kerken heet ‘chrisma’ anders: Myron. Je moet chrisma overigens niet verwarren met charisma. Charisma betekent: sterke persoonlijke aantrekkingskracht; uitstraling. Dat heeft dus niets met welriekende olie te maken. Hoewel, ik gebruik zelf graag wat druppeltjes Sandelhout-olie in een baardolie, omdat ik dat wel lekker vind ruiken.

De islam komt pas enkele eeuwen ná het christendom van de grond. Het baseert zich op wat de zoon van Abdallah ibn Abd al-Muttalib aan iedereen die naar hem wilde luisteren vertelde over de openbaringen die hij van de engel Gabriël had ontvangen. De profeet Mohammed, zoals die zoon heet, kende zowel verhalen van het jodendom als van het christendom. Daar gaf de engel Gabriël een aanvullende en kennelijk nogal opzienbarende uitleg aan. Behalve Mohammed was er niemand die weet wat de engel allemaal openbaarde en er zit derhalve weinig anders op dan Mohammed te geloven. Hij moet behoorlijk wat charisma hebben gehad! Dat er allerlei overeenkomsten zijn tussen jodendom, christendom en islam is evident. Ze delen allerlei verhalen met elkaar. Ze geven er alleen ieder een eigen draai aan. Voor mij begint het daardoor al gauw op een soort “wie van de drie” te lijken. Helaas staat de vertegenwoordiger van de ene onversneden waarheid niet op! Alle vertegenwoordigers staan op en claimen te weten hoe het precies zit.

Wil je meer weten over het jodendom, het christendom en de islam? Ik adviseer: bestudeer ze maar alle drie. En volg dan de middenweg, want zoals eigenlijk altijd: de waarheid ligt ergens in het midden. Als ie daar  tenminste te vinden is.

Categorie: Achtergronden, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Onderwijs Tags: christendom, dommamismen, islam, Jodendom, serie 37, theologie

Lees ook:

  1. Boeddhisme – religie of niet. Wie kan het wat schelen?
  2. Boeddhisten voor Beijing
  3. Over Theologie deel 2 – Religie en godsdienst 
  4. Boekbespreking – Dan liever dood, over martelaren en hun religieuze drijfveren

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Wulf zegt

    4 oktober 2022 om 11:51

    Fijn dat er meer paden zijn om uit te kunnen kiezen. Of je eigen pad met respect voor andere pad-volgers.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.