Namens de boeddhistische gemeenschap in Nederland zal Ilse Krabben tijdens de zogeheten Prinsjesdagviering op 20 september de aan onderstaande tekst gelieerde tekst van Thich Nhat Hanh uitspreken. Ook dit jaar weer vindt de Prinsjesdagviering plaats in de Grote Kerk in Den Haag. Ilse Krabben is afkomstig uit de Wake Up, de jongerenbeweging binnen de traditie Leven in Aandacht.
‘Wanneer je een kant kiest word je beschermd door ten minste één kant. Als je geen kant kiest sta je bloot aan aanvallen van beide kanten. Dat is een moeilijke weg. Je kiest echter niet tussen twee groepen mensen, je kiest tussen het goede en het kwade. Je kiest voor geweldloosheid, broederschap en zusterschap. Je kiest tegen geweld en discriminatie. Je staat altijd aan de kant van de mensen. Zelfs als de mensen geweld gebruiken en haat koesteren. Je verzet je alleen tegen het geweld, je verzet je niet tegen de mensen van deze of andere kant.
De vijand is niet de mens. De vijand is polarisatie, geweld en haat. We kiezen niet voor de ene groep mensen en tegen de andere. We kiezen voor broederschap, zusterschap en geweldloosheid. Dat is duidelijk. Dat is helder. Dat is eenvoudig.’
Thich Nhat Hanh.
Ook voorgaande jaren waren vertegenwoordigers van het boeddhisme en de Boeddhistisch Unie Nederland (BUN) aanwezig op de Prinsjesdagviering.
BUN aanwezig bij Prinsjesdagviering 2015
Op 15 september 2015 –de derde dinsdag in september,- zal voorafgaand aan het aanbieden van de begroting door het kabinet, de jaarlijkse Prinsjesdagviering plaatsvinden in de Grote Kerk van Den Haag. Het thema is dit jaar: Samen – van eiland naar wij-land. Er zijn verrassende programmaonderdelen en het hoofdreferaat zal worden gehouden door ds. Karin ten Broeke, preses van de Protestantse Kerk in Nederland. Voorts zijn er teksten, koorzang, andere muziek en dans, van hindoes, moslims, joden, humanisten, christenen, baha’is en Brahma Kumaris, boeddhisten.
Leden van het parlement, van de regering, het gemeentebestuur van Den Haag en de Raad van State zullen weer worden uitgenodigd. En verder is de bijeenkomst vrij toegankelijk voor alle burgers van Den Haag en Nederland. Elk jaar zijn er veel schoolkinderen. De Prinsjesdagviering is de grootste interreligieuze bijeenkomst van Nederland.
Varamitra en Mette Seidel
Elk jaar zijn vertegenwoordigers van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN) en de boeddhistische gemeenschap bij de viering aanwezig. Dit jaar is dat Varamitra, verbonden aan het boeddhistisch centrum Haaglanden, die namens de BUN het woord zal voeren. Naast een actuele tekst doet hij een aantal korte reflecties op een gedichtje van Ryokan. Hij wordt muzikaal ondersteund door Mette Seidel, celliste, die de Cello Suite nr. 5 – Sarabande van Johann Sebastian Bach (1685-1750) ten gehore brengt.
André Kalden houdt hoofdtoespraak Prinsjesdagviering 2017
Inmiddels is het een traditie op Prinsjesdag. Gisteren werd vóór aanvang van de bijeenkomst in de Ridderzaal in de Grote Kerk te Den Haag voor de achttiende keer de interreligieuze Prinsjesdagviering gehouden. Aan André Kalden, oud-voorzitter van de BUN, viel de eer te beurt de hoofdtoespraak te mogen houden.
Ook voor deze editie van de Prinsjesdagviering waren zowel algemeen publiek als regering en leden van de Staten-Generaal uitgenodigd om de interreligieuze en -levensbeschouwelijke bijeenkomst bij te wonen. Onder de circa 1.100 aanwezigen waren meer dan driehonderd leerlingen van de onderbouw van christelijke en islamitische middelbare scholen uit de omgeving van Den Haag.
Prinsjesdagviering 2018 – moment van bezinning
Op 18 september vindt de Prinsjesdagviering 2018 plaats. De Prinsjesdagviering is een moment van bezinning bij de opening van het parlementair jaar en wordt georganiseerd door verschillende religieuze en levensbeschouwelijke organisaties.
Het thema van de Prinsjesdagviering 2018 is: Eén mensenfamilie?! In alle religieuze en levensbeschouwelijke tradities zijn er aanwijzingen dat alle mensen met elkaar verbonden zijn. Iedereen heeft zijn of haar eigen achtergrond en kan zich geworteld voelen in een traditie. Maar mensen kunnen zich in elkaar herkennen en zich met elkaar verbinden.
De hoofdspreker tijdens deze viering is imam Yassin Abouyaala. Er zijn daarnaast bijdragen uit andere religieuze en levensbeschouwelijke tradities. Medewerking wordt verleend door het Kinderkoor van de Kathedrale Koorschool uit Utrecht.
De boeddhistische bijdrage wordt dit jaar verzorgd door de nonnen van de Longquan tempel in Utrecht. Namens het boeddhisme zijn Carolien Balt en Jacco van der Velden aanwezig. Michael Ritman vertegenwoordigt de Boeddhistische Unie Nederland (BUN).
Prinsjesdagviering 2020
Ook dit jaar begint Prinsjesdag met een interlevensbeschouwelijke bezinningsbijeenkomst waarin vertegenwoordigers van diverse religies en levensbeschouwingen hun boodschap voor parlement, regering en samenleving over het voetlicht brengen. Wegens het coronavirus is de Prinsjesdagviering dit jaar alleen toegankelijk voor genodigden en is zij voor iedereen te volgen op NPO2, vanaf 10:20 uur.
De Prinsjesdagviering heeft als thema ‘Geloof in vrijheid en vrede – draag je eigen steentje bij’. Misschien meer dan ooit kunnen regering, parlement en burgers inspiratie gebruiken om in deze ongekende crisis gericht te blijven op een solidaire, rechtvaardige en duurzame samenleving waarin vrijheden gewaarborgd zijn. Traditiegetrouw wonen leden van het kabinet, het parlement en het Haagse College de viering bij.
Prinsjesdagviering 2021: ‘Omhels het leven
Sinds ruim twintig jaar begint Prinsjesdag met de Prinsjesdagviering, ook dit jaar. Vanouds kon de organisatie 1200 genodigden ontvangen in de Grote Kerk in Den Haag. Dit jaar kunnen 700 genodigden in de Jacobuskerk aan de Parkstraat de viering bijwonen, net als in 2020, omdat de Troonrede in de Grote Kerk plaatsvindt.
Met de viering geven de religies en levensbeschouwingen een positieve en bemoedigende boodschap aan bewindspersonen, parlementariërs en burgers. Ze laten zien dat de spirituele rijkdom van hun tradities een inspiratiebron is voor het werken aan een vreedzame, rechtvaardige, duurzame en inclusieve samenleving.