• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Gaat Tibet eindelijk de kant op van Xinjiang?

Gaat Tibet eindelijk de kant op van Xinjiang?

15 juli 2022 door gastauteur

Wat in Oost-Turkestan gebeurde, vindt in de Tibetaanse Autonome Regio in versneld tempo navolging.

door Tenzin Tsultrim

De onthulling van een cache van bestanden met duizenden gevoelige beelden en geheime toespraken van de leiders van de Chinese Communistische Partij (CCP) bevestigt nog eens de waarheidsgetrouwheid van China’s hardhandig optreden tegen de identiteit en de cultuur van de Oeigoerse en Turkse volkeren. In het verleden heeft de Partijstaat echter het bestaan van “transformatie door opvoedingskampen” in Oost-Turkestan (Ch: Xinjiang) ontkend.

Net als Xinjiang is Tibet een andere regio waar de Partijstaat na de massale opstand van 2008 haar plan voor de gedwongen assimilatie van het Tibetaanse volk lange tijd heeft versneld. Sinds 2009 heeft het repressieve beleid geleid tot de zelfverbranding van ongeveer 158 Tibetanen. Ondanks de golf van zelfverbrandingen heeft de CCP voortdurend ontkend dat de mensenrechten in Tibet worden geschonden.

In de afgelopen maanden hebben de zelfverbrandingen van een populaire Tibetaanse zanger, Tsewang Norbu, en een bejaarde Tibetaan, Taphun, ons eraan herinnerd dat er in Tibet niets is veranderd. Deze zelfverbranders komen uit verschillende achtergronden en leeftijdsgroepen. Sommigen waren nog maar 16 jaar oud en de recente zelfverbrandster Taphun uit Ngaba was 81 jaar oud. Dit geeft aan dat het repressieve beleid van de Partijstaat alle geledingen van de Tibetaanse samenleving heeft overspoeld. Zo heeft het commentaar van Dolma Tsering systematisch de oorzaken beschreven voor de samenstelling van verschillende leeftijdsgroepen onder de zelfverbranders. De afgelopen jaren is de Partijstaat begonnen met een hernieuwde onderdrukking van de Tibetaanse cultuur, met name van het Tibetaans boeddhisme en de Tibetaanse taal.

Verschillende berichten over toenemende repressie in Tibet

In de afgelopen maanden is in tal van rapporten gewezen op de verslechterende mensenrechtenschendingen en de toenemende repressie in Tibet. Volgens het jaarverslag 2021 van de Centrale Uitvoerende Commissie voor China (CECC) van de VS bijvoorbeeld “blijven de Partij en de regering de religieuze praktijken van de Tibetanen beperken en trachten te controleren. Ambtenaren in Tibetaanse gebieden in China bleven beperkingen op religieuze observantie of geloofsuitingen opleggen, waaronder het verbieden van individuen om deel te nemen aan religieuze evenementen of het vieren van feestdagen.”

De afgelopen jaren scoorde Tibet slechts 1 op 100 op de wereldwijde ranglijst van vrijheden, en in het Freedom House 2021-rapport werd Tibet samen met Syrië uitgeroepen tot de minst vrije gebieden ter wereld. In het rapport wordt verder geconcludeerd dat “de inspanningen van de regering om het Tibetaans boeddhisme te siniseren de afgelopen jaren zijn versneld, waarbij functionarissen van Tibetaans boeddhistische geestelijken en lekengelovigen eisen dat zij hun loyaliteit aan de CCP en het socialisme boven hun religieuze overtuigingen stellen, dat zij de Dalai Lama aan de kaak stellen en steeds langere politieke onderwijssessies bijwonen.”

Het op 7 december 2021 gepubliceerde rapport van het Tibet Action Institute bevestigt verder de intenties van de Partijstaat om de Tibetaanse identiteit uit te roeien en het Tibetaanse volk verder te assimileren. In het rapport wordt benadrukt dat de Tibetaanse studenten het risico lopen hun moedertaal en de band met hun culturele identiteit te verliezen omdat 1) De lessen hoofdzakelijk in het Chinees worden gegeven. 2) zij gescheiden leven van hun families en gemeenschappen en daardoor niet in staat zijn hun godsdienst te belijden of toegang te krijgen tot de meest authentieke uitingen van de Tibetaanse cultuur en tradities.

Al deze dwang- en assimilatiemaatregelen die China in Tibet ten uitvoer legt, vergen zeer grote uitgaven, hetgeen tot uiting komt in China’s buitensporige budget voor het handhaven van de “binnenlandse veiligheid”.

Het vinden van overeenkomsten tussen Xinjiang en Tibet

Het lijdt geen twijfel dat de bron van de intensieve dwangmaatregelen in Tibet en Xinjiang de hoge binnenlandse veiligheidsuitgaven van China zijn. Adrian Zenz ontdekte bijvoorbeeld dat “Tijdens de ambtstermijn van Xi Jinping van 2013 tot 2017, de binnenlandse veiligheidsuitgaven van China 34 procent sneller groeiden dan de totale uitgaven. Met name de veiligheidsgerelateerde uitgaven in gevoelige regio’s zoals Xinjiang en Tibet zijn zo snel gestegen dat ze nu het gemiddelde van de Verenigde Staten overtreffen op een PPP-basis per hoofd van de bevolking.”

Voordat hij partijsecretaris van Xinjiang werd, was Chen Quanguo het brein achter het sociale beheer in rasterstijl, gedurende ongeveer vijf jaar partijsecretaris van de Tibetaanse Autonome Regio en degene die met succes de basis heeft gelegd voor de huidige geplande implementatie van de driedimensionale veiligheidsmaatregelen in Tibet, zoals in het 14e Vijfjarenplan 2021-2025. Het gaat hierbij om wat zij noemen “rechtsstatelijke”, gespecialiseerde en intelligente maatregelen om de openbare orde te handhaven door de inspanningen van zowel professionals als de bevolking te combineren voor het voorkomen en controleren van misdaden door middel van participatie van de bevolking.

Tijdens een bijeenkomst in maart 2017 werden de regeringen van Xinjiang bijvoorbeeld verplicht de Fengqiao-ervaring in praktijk te brengen, die een van de onderdelen is van de driedimensionale veiligheidsmaatregelen, ook bekend als Double Family Defense Stability.

Toekomst volmaakt of toekomstig in Tibet?

Uit de huidige ontwikkelingen in Tibet blijkt dat de Partijstaat precies uitvoert wat zij in het 14e Vijfjarenplan heeft gepland. Bijvoorbeeld met de invoering van nieuwe verordeningen zoals “Maatregelen voor het beheer van religieuze informatiediensten op internet”, die op 20 december 2021 werden gepubliceerd en op 1 maart 2022 in werking traden, precies een jaar nadat het 14e vijfjarenplan op 11 maart 2021 officieel door het Nationale Volkscongres was bekrachtigd. De verordening verbiedt alle buitenlandse organisaties en personen om in China online religieuze inhoud te verspreiden.

Een van de redenen voor de versnelde sinisering van het Tibetaans boeddhisme is de volledige controle over elk hoekje en gaatje voordat de Partijstaat zijn grote plan in Tibet ten uitvoer legt. De conclusies van de verschillende rapporten bevestigen verder dat de situatie in Tibet verder verslechtert met de uitvoering van repressief beleid dat specifiek gericht is op het elimineren van de Tibetaanse cultuur en het Tibetaans boeddhisme. In het werkverslag van de gemeentelijke regering van Shigatse van 2021 wordt bijvoorbeeld de uitvoering van de Fengqiao-ervaring en de sinisering van het Tibetaans boeddhisme aangemoedigd. Ook op de website van de regering van Dingri wordt melding gemaakt van het houden van een grootschalig onderzoek onder de Tibetaanse bevolking, waarbij de nadruk ligt op stabiliteit, ontwikkeling, ecologie en versterking van de grens.

De uitgelekte Chinese politiedossiers zijn een sterke herinnering aan het feit dat de Partijstaat alle maatregelen heeft genomen om de Oeigoerse bevolking te onderdrukken en dat het een kwestie van tijd is voordat China’s ijzeren gordijn over Tibet ook zal worden opgeheven. Per slot van rekening heeft de Partijstaat skeletten in al zijn kasten.

Tenzin Tsultrim is onderzoeker bij het Tibet Policy Institute (TPI), een denktank en onderzoekscentrum van het Centraal Tibetaans Bestuur (CTA) in Dharamsala, India. Hij behaalde zijn Ph.D. in Geschiedenis over “India-China betrekkingen (1963-2010): A Study from the University of Madras, Chennai, India.” Hij heeft onderzoekspapers en commentaren gepubliceerd in verschillende tijdschriften en online mediakanalen, waaronder Tibet Policy Journal, Strategic Analysis Journal, Think India Quarterly Journal, World Focus Journal, The Diplomat, Hong Kong Free Press, Asia Times, Modern Diplomacy, Bitter Winter magazine, The Quint, en The Pioneer (India National Newspaper). Hij heeft ook een bijdrage geleverd aan een hoofdstuk getiteld “The Internal Situation in China and Its Impact on China’s Foreign Policy: An Analysis” in het boek “China’s Foreign Relations and Security Dimensions” (Routledge India), en een artikel in de Proceedings of the Institute of Oriental Studies, Russian Academy of Sciences, Vol. 1, uitgegeven door Tatyana Lvovna Shaumyan, en Sergey Lvovich Kuzmin, over “Tibetology and Buddhology at the Junction of Science and Religion”.
Bron Bitter Winter
Foto Free Tibet.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Mensenrechten, Politiek, Rechtspraak, Tibetaans boeddhisme Tags: China, identiteit, repressie, TAR, Tibet, toekomst

Lees ook:

  1. ‘China versterkt politieke greep op boeddhisme in Tibet’
  2. China: Ondergang Tibetaans onderwijs in Tibetaanse gebieden versneld
  3. ‘Het Tibetaans boeddhisme verdunnen om een heel volk te laten verdampen’
  4. HRW – ‘Gezondheid veroordeelde Tibetaanse monnik Go Sherab Gyatso in gevaar’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.