• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Vrijgevigheid- de eerste van de tien parami’s

Vrijgevigheid- de eerste van de tien parami’s

18 januari 2022 door gastauteur

Vrijgevigheid (dana) is de eerste van de tien parami’s (perfecties), kwaliteiten die de Boeddha in voorgaande levens heeft ontwikkeld als voorbereiding op zijn Boeddhaschap. De tweede parami is ethisch gedrag (sila). Het zijn vrijgevigheid en ethisch gedrag die in de geschriften genoemd worden als voorbereiding en ondersteuning van het meditatieproces.

Tekst Dingeman Boot

Zowel het beoefenen van vrijgevigheid als het beoefenen van meditatie betekent oefenen in loslaten. De meditatie als proces van het loslaten leidt tot transformatie. Hiermee wordt met name bedoeld dat de zogenaamde kelesa’s, ook wel als vergiften vertaald, worden getransformeerd tot vrijgevigheid, haat en kwaadheid worden losgelaten en getransformeerd tot liefde, onwetendheid wordt getransformeerd tot wijsheid.

Het praktiseren van vrijgevigheid wordt zo een ondersteuning van je meditatieproces om jezelf te bevrijden van hebzucht, die zich uitdrukt in onze verlangens en gehechtheden.

Het praktiseren van vrijgevigheid kan op vele verschillende manieren. Dit kan door tastbare dingen met iemand te delen. Je kunt daarbij iemand blij maken met iets groots, maar ook door iets kleins te geven. Onze vrijgevigheid wordt vooral op de proef gesteld als het gaat om dingen waaraan we gehecht zijn en dus liever voor onszelf houden. Maar juist daarin kan de belangrijke uitdaging schuilen om te komen tot loslaten.

Daarnaast dienen we te beseffen dat de vrijgevigheid ook kunnen beoefenen met kleine dingen en mensen blij kunnen maken met bijvoorbeeld het geven van een complimentje of een bos bloemen en het sturen van een kaart.

We kunnen vrijgevigheid ook beoefenen door onze tijd en of aandacht aan iemand te geven. Als je goed oplet kom je regelmatig (misschien wel dagelijks) momenten tegen waarin een uitnodiging tot zo’n  vrijgevigheid verscholen ligt. Dat kan zijn de helpende hand bieden aan iemand die oud of ziek is. Het kan ook zijn een luisterend oor bieden aan iemand die het moeilijk heeft.

Liefde

Vrijgevigheid kun je zien als een uitdrukking van liefde. Naarmate je meer van iemand houdt ben je ook bereid om alles wat je hebt met zo iemand te delen. Als je als gevolg van je meditatieproces metta (liefdevolle vriendelijkheid) gaat ervaren, wordt het beoefenen van vrijgevigheid steeds meer een natuurlijk iets. Vrijgevigheid maakt blij! We merken dat vrijgevigheid niet alleen vreugde schept bij de ontvanger, maar het maakt ook de gever blij. Daarnaast ervaart de gever dat hoe meer er gegeven wordt hoe meer er ook ontvangen wordt. Daarom is er ook de uitdrukking: hoe meer je geeft hoe rijker je wordt.

Het is eveneens een uitdaging vrijgevigheid te beoefenen tegenover iemand waarmee je een moeilijke relatie hebt. Zo iemand een cadeautje geven kan soms wonderen verrichten in de onderlinge relatie.

In het blad ‘Silence’ van 21 maart 2008 staat een artikel onder de titel ‘Spending money on others promotes happyness’. In dit artikel laten twee Canadese psychologen en een Amerikaanse marketingonderzoeker aan de hand van onderzoeken zien dat geld weggeven mensen gelukkiger maakt, dan wanneer hetzelfde bedrag aan zichzelf wordt besteed. Natuurlijk zijn er gelukkig heel wat mensen die daar inmiddels ook achter zijn gekomen. Het zijn meestal de mensen die in staat zijn om ruim te denken en niet alleen bezig zijn hun eigen belangen te behartigen maar eveneens oog hebben en rekening houden met de belangen van hun medemensen.

Onderricht

De Boeddha heeft de laatste 45 jaar van zijn leven besteed aan het helpen van andere mensen, in het bijzonder door het geven van zijn onderricht. Hij heeft dat allemaal gedaan vanuit een houding van vrijgevigheid! De mensen die zijn onderricht ontvingen hebben hem en zijn monniken eveneens voedsel, kleding, medicijnen en onderdak verschaft vanuit vrijgevigheid. En deze traditie is in de oosterse boeddhistische landen nog steeds springlevend.

De mensen in deze landen geven ook veel meer uitdrukking aan de vreugde die het beoefenen van vrijgevigheid hen geeft en ze willen deze vreugde graag delen met andere mensen. Toen ik daar nog maar kort was, gaf ik mijn dana anoniem, zoals ik gewend was. Na verloop van tijd was ook ik gewonnen om de vreugde van het geven met anderen te delen. In het Oosten heerst ook sterker het besef dat het beoefenen van vrijgevigheid een goed karma  geeft, het schept gunstige voorwaarden voor je huidige bestaan en mogelijk je volgend(e)) leven (s). De Boeddha heeft daar ook duidelijk op gewezen. Maar zoals bij alle handelingen is het de motivatie die dit bepaalt. Vandaar de uitdaging om vrijgevigheid te beoefenen vanuit een zuivere motivatie.

Met de Boeddha ben ik ervan overtuigd dat als de mensen de werkelijke waarde en betekenis van het beoefenen van vrijgevigheid zouden beseffen en het vanuit die instelling zouden praktiseren, dit ze rijker en gelukkiger zou maken en de samenleving mooier en harmonischer.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, meditatie Tags: Dingeman Boot, vrijgevigheid

Lees ook:

  1. Dana is jezelf bevrijden van hebzucht
  2. Dagelijks live meditatie voor iedereen door trainers en begeleiders
  3. Doshin Houtman – Vrijgevigheid: één van de drie bronnen van geluk
  4. Nāgārjuna’s adviezen over politiek aan de koning

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.