• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » Onrust in domineesland (vervolg)

Onrust in domineesland (vervolg)

14 mei 2013 door Taigu

Voor wie de discussie gisteren gemist heeft, hierbij een nadere uitleg over mijn parabel ‘Onrust in domineesland’.

Boeddhisme is voor mij primair beoefening. Voor de wijze van beoefening zijn boeddhisten aan niemand verantwoording verschuldigd. Ze mogen bijvoorbeeld zelf bepalen wie ze als leraar erkennen. Dit heet vrijheid van godsdienst.

Die vrijheid is niet absoluut. Boeddhisten moeten zich bijvoorbeeld als ieder ander aan de wet houden. Mensen kunnen opvattingen over en kritiek hebben op boeddhisten. Ook daar hebben boeddhisten tot op zekere hoogte rekening mee te houden.

Boeddhisten kunnen ook het onderwerp zijn van nieuws. Nieuws is wat anderen nieuws vinden. Nieuws is bijvoorbeeld dat de autorisatie van een boeddhistische leraar wordt betwist.
Of dat een boeddhistische groepering verweven raakt met de commercie. Of dat een boeddhistische leraar een seksuele relatie met een leerling heeft onderhouden. Of wat zich afspeelt aan perikelen rond een boeddhistische koepelorganisatie.

Zulk nieuws leidt tot discussie en opinievorming.

Sommigen deelnemers aan de discussie stellen regels voor, bijvoorbeeld externe toetsing van de competentie van boeddhistische leraren. Sommigen trekken ruime cirkels rond incidenten en vergroten ze uit tot onderdeel van, wat dan bijvoorbeeld heet, een ‘toedekcultuur’. Er vallen grote woorden, zoals ‘titelfraude’ en ‘criminaliteit’. Er worden verbanden gelegd met kindermisbruikschandalen in christelijke kerken. Er wordt onomwonden verklaard dat boeddhisten verantwoording verschuldigd zijn aan de samenleving. Er ontstaat verbittering en boeddhisten worden beschimpt.

Tegen deze tendensen verzet ik mij dus. Je kunt om te beginnen boeddhisten en boeddhisme in Nederland niet op een hoop gooien op de manier waarop dit in de discussie gebeurt.
Ieder heeft er recht op zijn opinie te uiten, maar ik waarschuw tegen oneigenlijke inmenging in de vrijheid van beoefening van boeddhisten. Ik waarschuw tegen grote woorden, vergelijkingen en oplossingen die niet in verhouding staan tot de feiten.

Ik waarschuw tegen de macht van woorden, en zeker die van grote en bittere woorden.

Ieder mag zeggen wat hij of zij wil, en dus mag ik zeggen dat ik vind dat de discussie naar aanleiding van een aantal recent opgekomen thema’s een punt heeft bereikt waar we misschien de balans eens moeten opmaken. ‘Back to basics’: ieder zijn eigen rol.

Nieuwsmedia die nieuws melden. Mensen die opiniëren die accepteren dat hun opinies hun opinies zijn en niet richtinggevende oplossingen voor verder autonome partijen.
Benadeelden die voor zichzelf opkomen en zo nodig de gang naar de rechter maken. Boeddhisten die doen wat boeddhisten doen, namelijk beoefenen, in de sangha, thuis en overal.

Het is altijd verleidelijk elkaar de maat te nemen en anderen de wet voor te willen schrijven. Hoe verleidelijk ook, dit is precies het tegengestelde van waar boeddhisme over gaat.

Of mensen naar me luisteren of niet, of het ze aanstaat of niet qua inhoud of timing, dit alles wilde ik gezegd hebben met mijn parabel. Ik meen wat ik zeg en ik schrijf wat ik schrijf.
Daar neem ik geen woord van terug. Ik hoop dat er mensen zijn die zich wel door mijn waarnemingen voelen aangesproken.

–
Klik hier voor het oorspronkelijke artikel met de parabel ‘Onrust in domineesland’.

Jules Prast.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Columns, Jules Prast Tags: discussie, domineesland, Jules Prast, meningsvorming, wet

Lees ook:

  1. Leve de leegte? Of juist niet?
  2. Wie is hij die ziek is?
  3. Geloof jij in reïncarnatie?
  4. Dynamische dharma-pannenkoek (m/v) gezocht

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. josephine van der waerden zegt

    14 mei 2013 om 11:37

    Als het gaat om leiders, meesters, goeroe’s of dominees: misschien zou je de film Kumaré eens kunnen bekijken…

  2. Ron Sinnige zegt

    14 mei 2013 om 11:51

    Die ‘criminaliteit’ (zie http://www.ronsinnige.nl/1/post/2013/05/boeddhisten-veroorzaken-onnoemelijk-lijden.html) betrof een zelfbenoemd lama in Middelburg, die jarenlang vrouwelijke leerlingen drogeerde, mishandelde en seksueel misbruikte. Zie bericht op Open Boeddhisme daarover. In één geval heeft dit geleid tot een zwangerschap, waarbij onder toezicht van de rechtbank door een DNA-test is vastgesteld dat de ‘lama’ inderdaad de biologische vader is. Grote woorden, Jules?

    • Robert Keurntjes zegt

      14 mei 2013 om 12:33

      Je kunt alle misstanden die binnen het boeddhisme plaats gevonden hebben opsommen en waarschijnlijk zijn dat er meer dan waar je tot nu toe van gehoord hebt. Die hebben allemaal leed veroorzaakt en verschillende individuen en sangha’s hebben zich er mee uit een moeten zetten. Sommige gaan over machtsmisbruik, andere om een verkeerde voorstelling van zaken m.b.t. de plek van de leraar in ene traditie, sommige over seksueel misbruik en er zijn ook sangha’s die op sektes lijken. Allemaal stuk voor stuk pijnlijke zaken.

      Onderkennen dat die dingen gebeuren en inzien dat een leraar-leerling relatie een kwetsbare ongelijke relatie is, is een begin. Helaas zal dat niet genoeg zijn om te voorkomen dat dergelijke dingen gebeuren.

      Toch meen ik dat het laten zien ervan en mensen de mogelijkheid geven daar hun eigen mening over te vormen een zinvollere bijdrage is dan er al te lang en al te heftig tegen aan te schoppen. Dan heb je kans dat mensen kiezen voor struisvogelpolitiek. Ik neem alle verhalen serieus, volg de discussies maar zelfs ik heb de neiging vanwege sommige overdreven stellingnames mijn kop in het zand te steken. In het geval van Rients Ritskes denk je toch niet dat er nog iemand is, die bij zen.nl een fijne plek gevonden heeft, nog maar een letter over deze zaak wil lezen.

      De mooiste bijdrage van Ron Sinnige in deze discussie vond ik zijn aanbod aan iedereen die mogelijk onder deze kwestie geleden heeft een helpende hand toe te steken. Daar hebben we wat aan en daar heb ik me toen bij aangesloten.

      Als je wilt dat mensen zo optimaal mogelijk profiteren van wat het boeddhisme (in al haar varianten) de individu te bieden heeft, zul je een zinvolle en constructieve balans moeten vinden tussen het vertellen van het positieve verhaal en de risico’s die een leraar-leerling relatie met zich meebrengen.

  3. Joop Ha Hoek zegt

    14 mei 2013 om 11:53

    Het Boeddhistisch Dagblad is onder meer een nieuwsverstrekker. Berichten waarvan wij denken dat ze de moeite waard zijn voor onze lezers, plaatsen wij in onze kolommen. Publicatie betekent niet automatisch dat wij het met de inhoud eens zijn. Als ons werk en dat van de auteur is gedaan, is het aan de lezers om over de inhoud te oordelen. Dat doen ze door hun mening via een comment kenbaar te maken. Het BD modereert niet vooraf en wij vinden dat een groot goed in het kader van vrije meningsuiting. Onze artikelen en berichten plaatsen wij op basis van ons redactiestatuut- en formule. In die statuten heeft liefdevolle vriendelijkheid een grote betekenis. We beseffen dat de in het BD geplaatste berichten soms kwetsend kunnen zijn voor personen en/of organisaties. Maar we gedragen ons als een krant, en in een krant prevaleert het nieuws. Zonder aanziens des persoon. De mensen van het BD beseffen dat ze in een communicatiemaatschappij leven. Elke seconde van de dag worden er tussen mensen berichten uitgewisseld. Of dat zinvol is, laten we maar in het midden. Voor mij doen de stilte en rust van een meditatie in ieder geval weldadig aan. Wat Jules Prast hierboven zegt: back to basics, raakt me. Dat raakt voor mij ook de kwaliteit van de reacties op onze berichtgeving. Die vind ik soms tenenkrommend en papegaaigepraat. Wij vinden het fijn als mensen zich betrokken voelen bij de berichtgeving van en in het BD. Maar laten we in hemelsnaam elkaar niet napraten maar onze reacties onderbouwen. ‘Ik vind dat zo en daarom’. In het kort: Laten we onze spraak bewaken. Ik vermoed dat het de kwaliteit van het BD alleen maar ten goede zal komen. Voor loze kletspraat, een arrogante houding en laster, is in de kolommen van het BD geen plaats.

    Joop Hoek, hoofdredacteur BD.

    • Joop Romeijn zegt

      14 mei 2013 om 12:45

      Ik ben blij, Joop Ha, dat het gerucht dat het BD mee zou doen aan het door de BUN-voorzitter nagestreefde radio-stilte, kennelijk niet klopt.
      Alleen dat ‘back to basics’ moet niet te nauw worden geïnterpreteerd, dat is meer dan stil op het kussentje zitten. Want we hebben het Edele Achtvoudige Pad en niet het Edele Eénvoudige Pad.
      Het beoefenen van het boeddhisme is ook het dragen van medeverantwoordelijkheid voor wat er in de wereld gebeurt, vooral als we er iets aan kunnen doen en vooral als dat door mede-boeddhisten gebeurt.
      Om nog eens een vraag uit domineesland te gebruiken: Ben ik mijn broeders hoeder? geldt ook voor ons.

      • Robert Keurntjes zegt

        14 mei 2013 om 12:48

        En ook hier kan me bij aan sluiten.

      • Jules Prast zegt

        14 mei 2013 om 20:05

        Helemaal eens: “Alleen dat ‘back to basics’ moet niet te nauw worden geïnterpreteerd, dat is meer dan stil op het kussentje zitten. Want we hebben het Edele Achtvoudige Pad en niet het Edele Eénvoudige Pad.
        Het beoefenen van het boeddhisme is ook het dragen van medeverantwoordelijkheid voor wat er in de wereld gebeurt, vooral als we er iets aan kunnen doen en vooral als dat door mede-boeddhisten gebeurt.
        Om nog eens een vraag uit domineesland te gebruiken: Ben ik mijn broeders hoeder? geldt ook voor ons.”

  4. Joop Ha Hoek zegt

    14 mei 2013 om 13:12

    Joop R., de achtergrond van mijn stelling is dat we geen geruchten moeten verspreiden, elkaar napraten zonder van de feiten op de hoogte te zijn. En van radiostiltes weten we niks af. Als Kalden van zijn buitenlandse reis terug is, zullen we hem daar in een gepland interview eens naar vragen. En natuurlijk zijn we als ‘boeddhisten, wie zijn dat eigenlijk’ verantwoordelijk voor wat er in de wereld gebeurt. Mensen, van welke afkomst of categorie ook, zouden zich verantwoordelijk voor elkaar moeten voelen. Maar ook hun spraak moeten bewaken. Even achteroverleunen en niet direct naar de pen grijpen, wat zou de wereld er dan anders uitzien.

  5. Tom zegt

    14 mei 2013 om 19:33

    Veel wijze mannen schrijven vandaag veel wijze woorden. Voor mij veel wijze lessen! Dank!!

Primaire Sidebar

Door:

Taigu

Taigu (1961) is historicus, auteur en zenboeddhist met een zwak voor de nembutsu. Hij laat zijn geest vrijmoedig dwalen over het boeddhisme en de wereld. Evenals bij de Japanse zendichter Ryokan Taigu staat zijn dharmanaam voor ‘grote dwaas’. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • 30 augustus 2022
    Inloopavond Maitreya instituut Amsterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Boekbespreking – Vrije staatkundige stellingen

    Erik Hoogcarspel - 17 augustus 2022

    De “Vrije staatkundige stellingen” ademt de sfeer van de moderniteit, de sfeer die het meest treffend werd verwoord door René Descartes, die 15 jaar daarvoor was overleden. Alles wat werkelijk is, is redelijk en alles wat redelijk is, is werkelijk.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – deel 2

    Kees Moerbeek - 14 augustus 2022

    De belangrijkste taak van de rechtvaardige, ‘wiel-draaiende vorst (de rājā cakkavattī) is het opheffen van armoede, die leidt tot diefstal en ander moreel wangedrag. De manier om criminaliteit te bestrijden is niet wreder straffen en de wet strikter toe te passen, maar mensen een gelegenheid en een perspectief bieden om op een eerlijke manier hun brood te verdienen. Hebben de mensen een acceptabele levensstandaard dan berokkenen zij anderen geen kwaad en zal het land vrede en rust kennen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Grote twijfel, kleine verlichting
    • Het jaar 2022 – dag 230 – jatten
    • Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Vat het nu, vat het onmiddellijk
    • Chinees zero-corona-beleid vergroot onrust in Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens