• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Voelend aanwezig zijn binnen zen

Voelend aanwezig zijn binnen zen

29 maart 2013 door Theo Niessen

“Kom hier bij me, hou me vast
En vraag niet wat ik voel
Woorden zeggen veel te vaak
Wat ik niet bedoel”

(Uit: Stilte – Stef Bos)

Vaak heb ik gedacht dat Stef Bos een boeddhist was. Wellicht is het ook wel zo. Ik weet het niet en het maakt ook eigenlijk niet uit. Zijn woorden spreken tot me op een wijze die voelbaar is. Letterlijk! Het is deze ervaring, die ik in dit artikel wil uitwerken, naar de vraag welke rol/ functie lichamelijke sensaties hebben (lichamelijkheid) in zenmeditatie en hoe focusing, voelend aanwezig zijn, mij verder helpt betekenis te geven aan deze sensaties die zich manifesteren in mijn lichaam. Op deze wijze, zo houd ik mezelf voor, kunnen Oosterse en Westerse zelfhulptradities elkaar ondersteunen.

Wat het lichaam weet.

`Ik zit op mijn kussen. Het is 06.00 uur. Hoewel ik op tijd in bed lag ben ik moe en voel me niet lekker. Ik probeer te letten op mijn ademhaling. Maar het unheimische gevoel dat ergens in mijn buik huist, laat me niet met rust. Ik merk bij mezelf dat de werkzaamheden van de dag ervoor en die vandaag nog op de planning staan, langskomen; op zoek naar een oorzaak van dit gevoel. Ik betrap me op mijn analyserende gedachtegang en maan mezelf terug te gaan naar mijn ademhaling. Hoewel mijn ademhaling rustig is merk ik ook dat deze hoog zit.´

“Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel!” Zo luidt een zinsnede uit het lied ‘Stilte’ van Stef Bos. Wanneer woorden vaak niet zeggen wat ik bedoel, waarom probeer ik het dan toch? Volgens zen moet ik gedachten (die talig zijn) opmerken, ze met mildheid tegemoet treden om ze vervolgens de rug toe te keren door naar de ademhaling terug te keren. Hetzelfde geldt voor de lichamelijke sensaties en/of gevoelens die zich aan me opdringen.

En toch: is er niet meer? Is zen op deze wijze niet geënt op een (achterhaalde) metafoor waarbij de hersenen als centrale regiekamer-mits met de juiste aandacht gestuurd-   sensaties, gevoelens en gedachten tot uitdoven verleiden. Dat kan toch niet. Ík voel dat mijn lichaam een eigen dynamiek heeft en een eigen wijze van kennen die niet om uitdoven vraagt, maar die – om in de computermetafoor te blijven – ontcijferd dient te worden opdat ik blokkades kan oplossen en kan verder groeien. Volgens mij geeft focusing geeft ons de code om de taal van het lichaam te ontcijferen.

Het proces waarlangs focusing plaatsvindt, is opgeschreven door de filosoof en psychotherapeut Eugene Gendlin. Vanuit zijn praktijk kwam hij erachter dat zijn therapie bij specifieke cliënten beter aansloeg dan bij andere cliënten. Het waren die cliënten die van binnen nagingen of wat ze zeiden ook klopte met de ervaren sensaties bij wie er meer leek te veranderen. Zij luisterden beter naar wat het lijf hen aanbood en waren in staat hier met aandacht bij stil te staan. Zonder oordeel of een oplossing. Door op deze manier aandacht te hebben voor wat er zich in je lijf afspeelt en datgene wat zich laat zien in geduld te ontvangen en te laten resoneren met (talige) duiding, is het proces wat Eugene focusing noemt. Wanneer de duiding “klopt” met het ervaren gevoel, dan leidt dit tot een opluchting, een fysieke verandering die ruimte biedt voor verdere transformatie.

`Ik besluit mijn aandacht vanuit mijn adem te verleggen naar dat unheimische gevoel! Ik word misselijk – letterlijk – en het lijkt alsof ik rondom mijn eigen as begin te draaien. Ik kan er maar moeilijk bij blijven en ik heb de gedachte mijn de ogen te openen om zo het proces te doorbreken. Ik weet mijn angst in toom te houden door mezelf aan te spreken dat “iets in me” angstig is. Hiermee creëer ik de afstand om te blijven voelen en kijken naar wat er zich afspeelt.”

Toch is wat ik zeg niet helemaal waar. Ook binnen Zen.nl, waarin ik ben en word opgeleid door Rients Ritskes en Wanda Sluyter, is er aandacht voor lichamelijkheid.  Zo is het hebben van een rechte houding tijdens zazen van belang, wordt er aan kinhin (lopend mediteren)  gedaan en wordt sport erg gewaardeerd. De gedachte die hier achter huist is, dat een gezond mens een zekere balans vindt tussen rust en activiteit. Helemaal mee eens. Ook in rust tijdens het rechtop-zitten ervaar ik deze holistische gedachtegang. Het is mijn ervaring dat een rechte rug ervoor zorgt dat ik me gesterkt voel, overeind!  Dit is iets dat ik vooraleerst voel en pas daarna onder woorden kan brengen.

Dat het niet altijd duidelijk is wat het lichaam me wil zeggen dat is zeker zo. In de eerder genoemde fragmenten uit mijn zazenperiode sprak ik over lichamelijk sensaties en een unheimisch gevoel. Binnen  zazen zou ik dit deze sensaties en gevoelens liefdevol hebben opgemerkt om vervolgens weer terug te keren naar mijn ademhaling.  Na mijn ervaring in focusing ervaar ik dit nu als een kans die ik heb laten liggen om na te gaan wat mijn lichaam me wil vertellen.

Focusen in fasen – erachter komen wat het lichaam zegt

 

Fase     0 Contact met lichaam en grond

Fase     1 Ruimte maken

Fase     2 Het krijgen van een felt sense

Fase     3 Het handvat

Fase     4 Resoneren van het handvat

Fase     5 Verwelkomen

 

Stappen binnen     het focusproces

Om erachter te komen wat het lichaam wil zeggen is het belangrijk met je aandacht in het ademhalingsgebied te zijn en alles wat er komt, ook dat wat je niet als prettig ervaart, op te merken en te begroeten. Door zo te voelen en je lichaam te ervaren maak je contact met het je lichaam en het kussentje waarop je zit. Je ervaart de  signalen die het lichaam je geeft. Misschien als iets heel kleins.

In de fase van ruimte maken oriënteer je je op de elementen/punten in je leven die aandacht nodig hebben. Deze stal je mentaal voor je op de grond uit om zo de ruimte te maken die nodig is voor de volgende stap – het krijgen van een felt sense. Welk issue of gevoelde sensatie vraagt op dit moment de meeste aandacht. De felt sense is het ervaren gevoel (dit is een lichamelijke sensatie) dat je ervaart bij het één van de uitgestalte issues. Waar laat de felt sense zich voelen (buik, keel, rug, etc.), hoe voelt het zich voelen (als pijn, irritatie, warm gevoel, etc.).

Vaak gaat het om een vaag gevoel dat niet direct te duiden is. Als geduldige toeschouwer in je lichaam afdalen en aftasten is hier de kunst. Niet te veel te willen en al zeker niet te snel. Het handvat is de term, het begrip, de kleur, het geluid dat te binnenschiet wanneer je de felt sense probeert te duiden. Soms lijkt het te maken te hebben met iets in je leven. Het proces van heen en weer gaan tussen het ervaren gevoel en je duiding het handvat noem je resoneren. Wanneer het `klopt` dan kan zorgt dit voor een lichamelijke verandering- verschuiving zorgen die ruimte creëert.

`Woorden zeggen vaak niet wat ik bedoel!` Het lichaam weet meer. Het is focusing als vaardigheid die ons binnen zenmeditatie kan helpen duiding te geven aan wat het lichaam weet. Zen biedt de concentratie en tegelijkertijd de openheid voor wat zich aandient. Zen biedt ook de onvoorwaardelijke acceptatie voor wie je bent en wat je voelt. Dit voelen is echter gegrond in een lichamelijk aanwezig zijn, een prereflexieve felt sense die zich pas laat doorgronden wanneer we de aandacht er expliciet en onbevooroordeeld op richten. Zonder vrees, nieuwsgierig en vol vertrouwen. Op deze wijze vormt focusing een mogelijkheid binnen zen om voelend weten een plek te geven.

Categorie: Achtergronden, Theo Niessen, Zen Tags: Eugene Gendlin, focusing, lichamelijk, proces, Rients Ritskes, Stef Bos, Theo Niessen, woorden

Lees ook:

  1. Voelend aanwezig zijn binnen zen
  2. Theo – Voorbij woorden?
  3. Theo – Voorbij woorden?
  4. Theo – Zen in zorg: naar meer balans tussen hoofd, hart en handen in het werk

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Pjotr Bos zegt

    29 maart 2013 om 14:38

    Mooi Theo!
    Ik zelf zoek ook naar manieren om het lichaamsgevoel te ontwikkelen in meditatie. Voor mij is Hatha Yoga een mooie uitkomst. Mindfulness ook afkomstig uit het boeddhisme biedt uiteraard ook verscheidene oefeningen aan die hierbij kunnen helpen. Zen meditatie is wat mij betreft een klein aspect van wat boeddhisme zoal te bieden heeft. Om me verder te ontwikkelen in meditatie heeft zenmeester Jeff Shore mij boeken aangeraden uit de Thaise bostraditie van Ajahn Chah en consorten. Zij behandelen meerdere aandachts en meditatie oefeningen die behulpzaam kunnen zijn bij beginnende en zeker ook gevorderde beoefenaars. Aarding en goed in je lichaam zitten in het hier nu gaat bij hen vooraf aan wat wij doen in zazen, bijvoorbeeld adem of koan meditatie. That’s it,

    Pjotr

    • Theo Niessen zegt

      29 maart 2013 om 15:13

      Hallo Pjotr, Focusing komt voort uit de psychotherapie zoals je wellicht gelezen hebt. Het gaat hier dus om de omgang met vragen/ issues/ problemen en de wijsheid die je lichaam (de de slimste versie van jezelf -dank je Rients Ritskes) hierin te bieden heeft. Hiernaar leren luisteren en dit leren duiden, is wat focusing mij brengt. En ja, je hebt helemaal gelijk dat kan mindfulness je eveneens brengen en wellicht ook yoga. In laatstgenoemde traditie ben ik minder thuis. In ieder geval dank je wel voor het lezen van het artikel. Ik hoop dat het lezen ervan je enige inspiratie bracht. Het schrijven ervan in ieder geval wel ;-)

Primaire Sidebar

Door:

Theo Niessen

Projectleider ‘Persoonsgerichte zorg’ bij Fontys Hogeschool Verpleegkunde. Wil mindfulness, meditatie en zen-meditatie ‘zorgproof’ maken. Dit betekent mindfulness en zen ontdoen van mogelijk negatieve associaties door in taal en uitingsvorm aansluiting te zoeken bij de doelgroep. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.