• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Laat de geschiedenis niet de toekomst in de weg staan

Laat de geschiedenis niet de toekomst in de weg staan

13 oktober 2020 door gastauteur

Het Centrum Informatie en Documentatie Israel, kortweg CIDI, is een initiatief van de joodse gemeenschap in Nederland. Huidig directeur is Hanna Luden. In onderstaand artikel reageert zij op een beschouwing van de Nederlandse filosoof Jasper Schaaf in het Boeddhistisch Dagblad van 7 oktober onder de titel Rechtvaardig? Geef de Palestijnen hun grond terug. Schaaf: ‘Naast de verschillende directe oorlogen, waarin de Israëli’s ruimschoots door het westen van wapens werd voorzien, bestond en bestaat de bejegening van de Palestijnen vooral uit wegjagen, treiteren en moorden. Waarbij de Palestijnse grond, de landerijen en de tuinen verpest werden en vervolgens ingepikt. Door er nieuwe exclusief Joodse kolonies te vestigen.’

‘Laat de geschiedenis niet de toekomst in de weg staan’

Het Israëlisch-Palestijns conflict houdt de aandacht van ‘de wereld’ al zo’n al zo’n  75 jaar, en is al ruim een eeuw gaande. Velen over de hele wereld voelen zich erbij betrokken op een manier die we niet zien bij andere lang lopende regionale conflicten. Mensen die niet weten hoe ze zich zouden moeten voelen over Armenië, Azerbeidzjan en Nagorno-Karabach, of India, Pakistan en Kashmir, hebben vaak wel een uitgebreide mening voorhanden over Israel, zionisme en de  Een duurzame oplossing voor het conflict tussen Israel en de Palestijnen kan echter alleen worden bereikt als de partijen in staat blijken om vooruit te kijken en vanuit het heden te redeneren.

Hanna Luden

Het begrip zionisme betekent voor iedereen net wat anders. Het land Israel oefent nu eenmaal op vele volken, groepen en mensen een onweerstaanbare aantrekkingskracht uit en spreekt diepe emoties aan. Dit geldt voor zowel Joden als niet-Joden. Voor iedere groep of individu speelt net een andere reden: religie, nation building, economische kansen, vluchten voor vervolging en ga zo maar door. Bovendien hebben verschillende stromingen en individuen hun eigen voorstelling van hoe dit kleine stuk land gedeeld moet worden, en hoe zij eigenlijk met elkaar om zouden moeten gaan. Aan het einde van de 19de eeuw trokken Joden naar Israel toe in de hoop er een utopische samenleving op te bouwen. Israel heeft zich ontwikkeld tot een moderne samenleving met grote aantrekkingskracht maar ook problemen. En dit geldt ook voor het zo lang durende conflict met de Palestijnen. Ook deze moet niet utopisch maar praktisch worden aangepakt en opgelost. Het blijkt essentieel dat een visie voor een oplossing enige aanknopingspunten heeft met de werkelijkheid.

Dit ontbreekt volledig bij sommigen voor wie ‘de Palestijnse zaak’ aan het hart gaat, zoals Jasper Schaaf (https://boeddhistischdagblad.nl/achtergronden/153507-rechtvaardig-geef-de-palestijnen-hun-grond-terug/), die bovendien ook de feiten niet helemaal kent.

Omdat het in conflicten over tegenstrijdige visies en belangen gaat, is het begrip ‘rechtvaardigheid’ zelden objectief te definiëren.  We moeten ernaar blijven streven, zonder de realiteit uit het oog verliezen. Om elke centimeter van de smalle strook grond aan de Middellandse Zee wordt al sinds de prehistorie voortdurend en bitter gevochten. Het is van groot belang om die geschiedenis te kennen, maar vasthouden aan wrok, woede of schuldgevoel om het verleden is zinloos: de afgelopen 120 jaar  kan niemand terugdraaien evenmin als de ontwikkelingen negeren.

Politiek, echte oplossingen bedenken en uitvoeren, is per definitie pragmatisch, het wegen van belangen, en niet een theoretische oefening. Het gaat om de levens van echte mensen in echte situaties. Dit is wat men hard nodig heeft in dit conflict. Deze noodzaak onderkenden alle Zionistische denkers, beginnend bij Herzl – de grondlegger van het moderne zionisme – al aan het einde van de 19de eeuw. Lees zijn boek Alt Neu Land, waarin een lokale Arabier (toen bestond het begrip Palestijn nog niet) aan het woord is.

De meest geaccepteerde oplossing voor het conflict is het splitsen van dit smal stuk land, de twee-statenoplossing. Maar de regeling moet niet alleen leuk klinken, maar moet ook werken. Voor alle inwoners van het gebied, ook voor diegenen van wie Jasper Schaaf vindt dat ze er eigenlijk niet horen, de gewone Israëli’s. Want die kunnen nergens anders heen, hun voormalige adressen bestaan niet meer. Niet in Polen, Roemenië of Hongarije, noch in Iraq, Libanon of Syrië. Het is tijd om het beste te maken van de situatie zoals die werkelijk is. Dit betekent dat ‘historisch recht’ niet altijd gedaan kan worden, noch voor Joden noch voor Palestijnen, beide volkeren van vluchtelingen. Wel praktisch recht –  voor beide partijen een volwaardig bestaan, niet alleen als individuen, maar ook zelfbeschikking als volkeren.

De meeste Palestijnen en Israëli’s willen echter vooral een gelukkig, vredig en kansrijk bestaan. De bloederige geschiedenis willen zij juist graag achter zich laten, als dat betekent dat het heden en de toekomst vrediger zijn en meer hoop bieden . Hun leiders hebben de morele plicht om te helpen , en daarover bereid zijn om te onderhandelen. Pijnlijke maar noodzakelijke compromissen mogen ze niet uit de weg gaan. En zij zullen de extremisten aan beide kanten, die geen compromis dulden, moeten beteugelen. De Israëlische premier Rabin zei ‘soldaten van vrede’ nodig te hebben. Zelf werd hij door een fanatieke Israëli vermoord midden in zijn strijd voor vrede. Het is aan zijn opvolgers – Israëli’s en Palestijnen – om deze strijd niet op te geven maar juist vooruit te brengen.

Een levensvatbare Palestijnse staat op de Westelijke Jordaanoever en de Gazastrook maakt deel uit van deze pragmatische oplossing, en ook Israëli’s zullen concessies moeten accepteren. De soepelheid die ze tonen rond de akkoorden met VAE en Bahrein biedt hoop, en bewijst dat de meerderheid van Israëli’s inderdaad bereid is tot compromissen, als hun veiligheid kan worden gewaarborgd. Ondanks wederzijds wantrouwen, moet iedereen in dit conflict beseffen dat hij niet alles zal krijgen wat hij wil of wat hij denkt historisch recht op te hebben. Wel valt  op in deze discussie dat voor velen het vanzelfsprekend is dat er in de Joodse staat Arabieren (Palestijnen én Israëlische Arabieren) zullen blijven wonen, maar in de Palestijnse staat geen Joden.

De route naar een oplossing blijft lang en moeilijk. Dat getuigt de 4000 jaar geschiedenis van de regio en in het bijzonder die van de afgelopen 120 jaar. En op deze weg komen fanatici – Joods en Palestijn – die er alles aan doen om vredesonderhandelingen te saboteren. Dat mogen we niet toestaan. Zij moeten bestraft worden, wanneer ze landbouwgebieden en eigendommen vernietigen of afpakken, mensen bedreigen, of wanneer ze terroristische aanslagen plegen.

Het Midden-Oosten wordt gekenmerkt door stammenoorlogen in heel de regio. Daarvan staat het Israëlisch-Palestijns conflict het meest in de schijnwerpers. Geen van de chaos, het geweld en de spanningen in het gebied kunnen worden opgelost zonder utopische idealen en fundamentalistische eisen los te laten.

De regio is toe aan praktische oplossingen gebaseerd op de situatie voorhanden, niet aan historische wrokgevoelens of verongelijktheid. Simplistische oplossingen voor het Israëlisch-Palestijnse conflict werken averechts, omdat ze de leiders een vals alternatief bieden in plaats van moeilijke onderhandelingen, en de volkeren valse hoop. Men begint zich openlijk af te vragen of deze leiders een oplossing voor het conflict überhaupt willen.

Perspectief voor mensen in het Midden-Oosten moet bestaan uit pragmatische overeenkomsten, zoals die tussen Israel, de VAE en Bahrein. Tussen volken die ooit elkaar wantrouwden, maar die langzaam maar zeker inzien dat het beter is om zaken mét elkaar te doen. De goede samenwerking tussen Israel en de Palestijnse Autoriteit in de strijd tegen het coronavirus, biedt hoop dat er genoeg vertrouwen over en weer ontstaat voor een rechtvaardige vredesovereenkomst, gebaseerd op het heden, niet de geschiedenis.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Geluk, Krijgsmacht, Mensenrechten, Politiek Tags: CIDI, conflict, Hanna Luden, Israel, Jasper Schaaf, Palestina, toekomst, verleden

Lees ook:

  1. Rechtvaardig? Geef de Palestijnen hun grond terug
  2. Jasper Schaaf – Rechtvaardig? Geef de Palestijnen hun grond terug
  3. ‘Boeddhisme kan Israël ontwikkelen tot meer compassievol land’
  4. Ardan

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

20 mrt
Open Les Kum Nye Yoga en meditatie | Live op ma t/m wo
20 mrt 23
21 mrt
Stoepaceremonie Nieuwe Maan | Live
21 mrt 23
21 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
21 mrt 23
21 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
21 mrt 23
Rotterdam
22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 79 – ferwart
    • Boeken – Mijn kind heeft OCD
    • Jasper – Vrouwen in het Zwart in Groningen
    • Over de Lotus-soetra (13): De parabel van het brandende huis
    • China intensiveert propaganda voor staats-internaten in Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens