• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » BOK – Zonder de kunsten geen economie

BOK – Zonder de kunsten geen economie

11 juni 2020 door gastauteur

De makers in de culturele sector zijn er niet alleen voor het maken van schoonheid en vertier. Ze zijn er ook niet alleen voor het najagen van hun eigen dromen. Ze zijn er ook niet om afgeserveerd te worden als subsidieslurpers. Aan de kunst wordt flink verdiend, maar zelden door de makers zelf. En kunst is meer dan een schilderij aan de muur en een beeld in het park.

Sodis

De bibliotheek zou een leeg gebouw zijn als er geen boeken worden geschreven, het museum zou leeg staan als er geen beeldend kunstenaars zouden zijn en het theater zou slechts een verzameling stoelen zijn zonder de acteurs of musici die een voorstelling maken of een concert ten gehore brengen. Het Museumplein in Amsterdam zou een enge buitenruimte worden zonder de mensen die onderweg zijn naar museum of concertgebouw. Nederland zou een eng en triest land worden. Zonder makers geen kunst en geen uitingen van cultuur en beschaving.

Geen kunst, geen economie

We staan er niet altijd bij stil, maar ook de dingen die we dagelijks in handen hebben komen voort uit de kunsten en zijn bedacht door de ‘makers’. De fluitketel met het vogeltje van Alessi, de fietsen van Koga, lantaarnpalen van Piet Zwart, verlichte fietspaden, het zou er allemaal niet zijn zonder de kunstenaars die het bedenken en vorm geven. De stoelen in de theaters, de boeken, de boekomslagen, de uitgevers, de curatoren, de directeuren van culturele instellingen, de designs van dekbedovertrekken en gordijnen, de koffieschenkers in de pauze, de bank waarop we zitten, de wanden in de Tweede Kamer, de tapijten in paleizen, de schilderijen van grote geesten uit de geschiedenis, de Ferrari ‘s en Lamborghini’s, de films over verleden en toekomst, de lamp op het bureau, vliegtuigen, de tekeningen in de rotsen, het zou er allemaal niet zijn. Er zou geen economie zijn zonder de kunsten, zonder de makers.

We zouden allemaal leven in een grauwe grijze wereld. De wereld van achter het ijzeren gordijn, de wereld van voor 1989 aan de andere kant van de muur. Een wereld zonder vooruitgang waar zelfs het dromen werd verboden. Waar iedereen werd opgeborgen in een mensenpakhuis met hooguit een Trabantje voor de deur.

Geen kunst, geen geld

Ardan

Het is zelfs letterlijk te nemen. Zonder kunstenaars hadden we in ons kleine landje nooit het mooiste geld van de wereld gehad. Eppo Doeve, ontwerper van decors en tekenaar van boekomslagen tekende in de jaren vijftig onze bankbiljetten, de serie Erflaters, met portretten van grote Nederlanders uit het verleden. Maar vooral ook Robert ‘Ootje’ Oxenaar maakte voor ons briljante bankbiljetten. Je had niet alleen geld op zak, maar je liep rond met echte kunstwerken. Het vijftig gulden biljet met de zonnebloem, de Snip van honderd gulden en de vuurtoren van tweehonderdvijftig gulden. Geld was opeens de drager van een culturele boodschap. Het was revolutionair en zette Nederland op de kaart. Het ademde Nederlandse cultuur, weidevogels, landschap en vuurtorens langs de kust.

Wees zuinig op de kunsten, maar wees vooral zuinig op de kunstenaars, de makers van alles wat ons bindt, wat we maken en wat we verhandelen, pijlers onder onze economie. Vooral in tijd van crisis. Zonder makers is er niets.

Henk Hofstra, Voorzitter Beroeps Organisatie Kunstenaars (BOK)
Tekening Gretha Aerts
Foto Joop Hoek
Mandala, Wennie de Haan
foto Goff Smeets
foto Joop Hoek
Erik Hoogcarspel.
foto Joop Hoek
foto Joop Hoek
jan-hendriks-2016-70x70x6-karton-papier-acryl-op-foam-paneel
Babeth Vanloo.
beeld Jana Verboom
Spirit
1990-Olieverf-op-doek-1.50-x-1.50.jpg
Ies-Schute-Sing-for-the-moment1
B’eter (logo door Jessica Hummel)
De-terugkeer-van-Quetzalcoatl.
Logo Boeddhistisch Dagblad
Jeanne Schouten
Madelon Hooykaas.
Raoul Deleo en Airco Caravan.
Object van wilgentenen.
Jules Taigu ‘Grote Dwaas’ met zenslab (rakusu)

Categorie: Achtergronden, Beeldende kunst, Cartoons, Geluk, Kunst, Muziek Tags: bok, Economie, geld, Henk Hofstra, kunstenaars, maatschappij, scheppen, subsidie

Lees ook:

  1. Thailand – kritiek op overheidscensuur boeddhistische kunst neemt toe
  2. Tien jaar Boeddhistisch Dagblad
  3. Ujukarin – Van zafu-zitter naar zuivere zakenman (2 en slot)
  4. En mijn erfschuld op 25 januari 2021?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk Molenaar zegt

    11 juni 2020 om 18:44

    Uhuh…pijlers onder onze economie. Vooral in tijd van crisis. Volgens mij mist hier wat realiteitsbesef: Corona steun banken aan bedrijven gaat naar €12,8 miljard en de overheid steunt voor meer dan 90 miljard, dat zijn pijlers. De wereld kan het uitstekend af met tijdelijk wat gratis amateurkunst.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Bespiegelingen in Canada
    • Menno – autobiografie van een yogi

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.