• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » ‘Aanwezigheid van vrouwen in het boeddhisme opnieuw herzien’

‘Aanwezigheid van vrouwen in het boeddhisme opnieuw herzien’

18 juli 2019 door de redactie

‘Net als veel andere grote religies is het boeddhisme vrij nadelig geweest voor vrouwen, en toch kan het boeddhisme vrouwen vrijheid, waardigheid en vrede bieden. Het hangt allemaal af van hoe het boeddhisme wordt beoefend en veel daarvan hangt af van het initiatief, de moed en de verbeeldingskracht van vrouwelijke beoefenaars, in het bijzonder van hen die de pioniers zijn van een genderneutrale en gendervrije manier om het boeddhisme te begrijpen en te beoefenen.’

Dat stelt Sónia Gomes, PhD, internationale adviseur voor Lotus Heart, een NGO die de Nepalese overheid helpt bij het verbeteren van de gezondheid, het onderwijs en het levensonderhoud van de achtergestelde bevolkingsgroepen van het land in een recent artikel in Global Buddhist Door.

Gomes: ‘In de overlevering van de vroege boeddhistische canon, de Tipitaka, staat Sujata bekend als de vrouw die Siddhartha Gautama van voedsel voorzag. Deze eenvoudige daad van vriendelijkheid van haar kant redde zijn leven omdat hij op het punt stond om flauw te vallen van de extreme ascese die hij zes jaar lang had beoefend. In deze zin kunnen we Sujata herkennen als de eerste leken discipel van Shakyamuni Boeddha, ook al waren het formeel de kooplieden Trapusha en Bhallika die voor het eerst hun toevlucht zochten bij de pas verlichte Boeddha. Sujata was al een toegewijde van Siddhartha Gautama voordat hij verlicht werd, zoals zij van hem had gehoord toen hij in haar omgeving was. Hun ontmoeting was een keerpunt voor Sujata’s leven en voor Gautama, die in die tijd ascese beoefende. Haar offer markeerde een nieuwe benadering van de realisatie die de bedelmonnik ertoe bracht om verlichting te bereiken en de Gezegende te worden.’

Gomes zegt dat Sujata, die het leven van de Boeddha redde en de overdracht van het boeddhisme in deze wereld verzekerde, daar voor niet de nodige erkenning ontving. Als ze een man was geweest zou ze vereerd kunnen zijn als een bodhisattva. Veel vrouwen zoals zij hebben door de geschiedenis heen ongemerkt een soortgelijke weg bewandeld.

Gomes zegt dat het tijd wordt om de aanwezigheid van vrouwen in het boeddhisme opnieuw te herzien. In het Tibetaans boeddhisme zijn er veel personificaties van vrouwelijke wijsheid. Een van de meest geprezenen is Arya Tara, de prinses die over alle beoefenaars waakt en hen beschermt. Ze werd door een meester geadviseerd om te bidden voor een mannelijke wedergeboorte, want als man kon ze het Boeddhaschap bereiken. Ze weigerde dit te doen, en beloofde zich te manifesteren en een Boeddha te worden in een vrouwelijk lichaam.

Het systeem van patriarchaat als het echte obstakel…

Gomes: ‘Machtsmisbruik is altijd al een groot menselijk probleem geweest, en het patriarchaat is een wijdverbreid machtsmisbruik. Maar een van de meest gewelddadige aspecten van de patriarchale macht is de automatische en veronderstelde macht van mannen over vrouwen. Hoewel men wil waken tegen en op zijn hoede zijn voor machtsmisbruik, lijkt een volledig egalitaire samenleving waarin niemand meer invloed, prestige of zelfs rijkdom heeft dan wie dan ook, volstrekt onmogelijk. Het gaat er niet om de sociale hiërarchie af te schaffen, wat realistisch gezien onmogelijk is, maar om een humaan systeem op te zetten waarin de hiërarchie wordt gematigd en de geslachten als gelijken met elkaar omgaan.

Omdat het diepgewortelde systeem van patriarchaat de mens al in een machtspositie in de samenleving plaatst (nog voor hij in een institutionele machtspositie is gekomen, of het nu in het bedrijfsleven, de overheid, de religie of de media is), is dit geen gemakkelijke oproep om te doen. Bevoorrechte groepen geven niet gemakkelijk de macht op en kunnen zich psychologisch en instinctief van een dergelijke stelling afkeren. Als we echter goed kijken naar veel van de misstanden in deze systemen, dan gebeurt dat nadat een leraar een bepaalde mate van populariteit heeft bereikt waardoor ze zich volstrekt onoverwinnelijk voelen. En de mensen en structuren om hen heen – collega’s, volgelingen, uitgevers en nu ook sociale media kanalen – helpen om die illusie in stand te houden.’

Gomes zegt dat het niet genoeg is om in een vrouwelijk lichaam geboren te worden om de kracht van vrouwelijke wijsheid te realiseren. Ze pleit voor het terugbrengen van het ‘heilige vrouwelijke’ aspect naar de hedendaagse tijd. Dat concept, zo vindt Gomes, waardeert het vrouwelijke principe (samen met dat van het mannelijke) als co-equivalente en fundamentele aspecten van het transcendente. Dit paradigma richt zich op het lichaam van de vrouw, haar emotionele, fysieke en psychologische cycli, en geeft richtlijnen over hoe vrouwen zich opnieuw kunnen harmoniseren en integreren met de natuur en het spirituele vlak. Het heilige vrouwelijke streeft er volgens haar naar om een natuurlijke en oude wijsheid te herontdekken die in het dagelijks leven de waarden van het archetypische vrouwelijke in het sociale, persoonlijke, religieuze, culturele en educatieve veld herontdekt, en nog veel meer.

Gomes: ‘De beweging van het heilige vrouwelijke heeft de laatste jaren een impuls gekregen door een groeiend gevoel van urgentie voor verandering. Te lang is onze ervaring van de wereld gekleurd door mannenstemmen en door de uitsluiting en onderdrukking van het vrouwelijke hebben we uiteindelijk een “mannelijk negatief” ervaren. Deze exclusieve, dogmatische obsessie met het ontketenen van mannelijkheid en het onderdrukken van vrouwelijkheid heeft geleid tot de ineenstorting van waarden met betrekking tot zorg, geïntegreerde gezondheid, onderwijs, relaties, gemeenschap, vereniging, ecologie, kunst en natuurlijke spiritualiteit. Een overweldigende prioriteit werd toegekend aan de zorgen over de economie, de externe macht, oorlog en imperialisme, onenigheid, concurrentie en de uitbuiting van mensen en de natuur. De mensheid werd gefocust op het uiterlijk, op het materiële en fysieke, terwijl ze het innerlijke, het innerlijke leven en, het meest tragische, het spirituele geweten vergat. Ik ben van mening dat de moderne samenleving alleen vooruit kan gaan als vrouwen die in de samenleving leven, worden gezien als werkelijk menswaardige mensen met een scala aan verlangens, hoop, tekortkomingen en bijdragen die ze te bieden hebben.’

Sónia Gomes, PhD, is een internationale adviseur voor Lotus Heart, een NGO die de Nepalese overheid helpt bij het verbeteren van de gezondheid, het onderwijs en het levensonderhoud van de achtergestelde bevolkingsgroepen van het land. Ze is de oprichter en CEO van Spaso Zen wellnesscentra in Portugal en een Global Goodwill Ambassadeur (voorzitter van Portugal).
Bron Global Buddhist Door.

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Misbruik, Zorg Tags: Boeddhisme, mannen, mannenstemmen, onderdrukking, rechten, spiritualiteit, uiterlijk, uitsluiting, vouwen, waarden, zorg

Lees ook:

  1. Communistische partij China: intensivering van inspanningen om het Tibetaanse boeddhisme onder controle te krijgen
  2. Spiritualiteit in de zorg
  3. Thailand: dertien staatsgrepen in een dozijn
  4. Tina Turner – ‘hoe we kiezen in nare situaties is belangrijk’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Wulf zegt

    19 juli 2019 om 11:21

    In het Westers Boeddhistische om ons heen valt me juist de gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen op.

    • Joop Ha Hoek zegt

      19 juli 2019 om 11:46

      Dat was me nog niet opgevallen met al die zaken van ontucht, seksueel wangedrag en machtsmisbruik door mannen boeddhisten jegens vrouwen boeddhisten. Wie de leraar tegenspreekt heeft geen leven.

  2. Ruud van Bokhoven zegt

    19 juli 2019 om 12:29

    Mannen en vrouwen zijn nu eenmaal verschillend en dat is maar gelukkig ook, want als beiden niet bestonden dan was de mens er niet geweest in zijn hoedanigheid als nu.
    Een vrouw is niet alleen van uiterlijk iets anders dan de man, maar ook innerlijk en dat kan waardevol zijn in beslissingen door een iets andere kijk op een situatie.
    Kortom, zowel man en vrouw zijn waardevol in het leven en de maatschappij, we zijn medemens en verdienen beiden respect van elkaar, hetgeen helaas op nog teveel plaatsen in de mannenmaatschappij niet zo gezien wordt en de vrouw zelfs het slachtoffer is van onderdrukking, seksueel geweld en uitbuiting.
    Gelukkig zijn er in het Boeddhisme verbeteringen op dit gebied al ben ik van mening dat een Boeddhist die ieder mens als zijn medemens beschouwd en het geluk wenst dit nooit als een punt van verschil had moeten zien.
    Namesté.

  3. Gerry Verbeek zegt

    19 juli 2019 om 18:19

    Wat een apart stuk tekst. Onmenswaardige mensen? Ik pleit er voor dat VOOR ALLES vrouwen zichzelf gaan zien als volwaardige mensen. Of de moderne samenleving vooruit gaat zal mij verder een worst zijn.
    (Al dan niet vegetarisch) Gerry Verbeek – geslacht v.

  4. zeshin zegt

    20 juli 2019 om 13:24

    Wie bestempelt jou als vrouw, man of mens?
    Als je mij dit vertelt buig ik uit diep respect voor je.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.