• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …van daadkracht tot ongezond egoïsme

Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …van daadkracht tot ongezond egoïsme

11 juli 2019 door Rob van Boven en Luuk Mur

Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …van daadkracht tot ongezond egoïsme.

In de serie Tweespraak praten Rob en Luuk over een al of niet actueel onderwerp. Vandaag is het thema kindertijd, verzorging, weerbaarheid en egoïsme.

Luuk: In onze kindertijd zijn we kwetsbaar en afhankelijk van onze verzorgers. Ook in het geval we liefdevol verzorgd worden, zal het nog vaak genoeg zo zijn dat onze behoeften niet bevredigd worden. In de loop van onze jeugd merken we dat de wereld niet zo perfect is als verlangd en we zien dat we zelf ook slecht voor anderen kunnen zijn. Daadkracht ontwikkelt zich tot egoïstisch handelen, omdat we weinig oog hebben voor de positie van de ander.

Stel,  je wordt voortdurend gepest door een buurjongen en je ouders helpen je niet voldoende om hier een oplossing voor te vinden. Het maakt je onzeker en je reageert je af naar andere kinderen. Enerzijds moet je zelf alle zeilen bijzetten om je staande te houden, anderzijds schaam je je voor je eigen vijandige gedrag. Maar veel tijd om daarbij stil te staan heb je niet, het lijkt er op dat je moet kiezen tussen winnen of verliezen. Je ziet het overal om je heen, in je gezin, bij andere kinderen, op school, op straat, in de politiek.

Rob: Luuk, je stelt dat het daadkrachtige kind egoïstisch handelt. Daar wil ik graag op ingaan. Naar mijn idee komt alles wat we doen voort uit eigenbelang. Altruïsme zonder eigen belang valt voor mij onder de rubriek van sprookjes. Gezond egoïsme betekent voor mij oog hebben voor wat we voor onszelf willen, in samenhang met wat we voor ons willen.

Als de relatie tussen het kind en zijn opvoeders niet echt optimaal is, moet het kind dus zelf iets regelen om zich welkom en veilig te ervaren. Het daadkrachtige kind transformeert dan voor een deel in een overlever. Deze overlever kan zich over-identificeren met wat hij voor zichzelf wil of over-identificeren met wat hij voor ons wil. In het eerste geval gaat het vooral om willen krijgen en in het tweede geval gaat het vooral om willen geven. Beide oplossingen van de overlever zullen ook in de volwassenheid blijven spelen. Deze twee oplossingen zou je ongezond egoïsme kunnen noemen.

Luuk: Het lijkt me nuttig deze twee soorten egoïsme van elkaar te onderscheiden.

Het natuurlijke kind ervoer wij-gevoel, maar door ongezond egoïsme van de overlever, gaat het kind mee doen aan vijandelijkheden. Het eigenbelang overstemt de wens tot verbondenheid. Menig puber raakt somber en opstandig als hij zich hiervan bewust wordt. ‘Puberteit blues’ noemen we dit, waarin al een ontkenning van de ernst hiervan zit. Positief is dat deze opstandigheid vaak het begin is van een zoektocht, die een levenslang kan duren, naar de betekenis die je aan je leven wilt geven.

Maar eerst volgt verdringing. De meeste adolescenten kiezen vroeger of later voor ontkenning van hun opstandigheid, omdat ze er inmiddels van overtuigd geraakt zijn dat je je alleen kunt handhaven als je meedoet in onze op eigenbelang gebaseerde samenleving. Sommigen jonge mensen blijven weigeren om mee te doen, zoals het Zweedse klimaatmeisje Greta Thunberg, die in staking ging om een beter klimaatbeleid af te dwingen. Zij herinnert ons aan onze eigen woede, die we voelden bij het ons bewust worden van ongelijkheid, armoede of de barbaarse manier waarop we met dieren omgaan.

Rob: Het kwetsbare (interne) kind krijgt op een gegeven moment gezelschap van een (intern) broertje of zusje, het daadkrachtige kind. Er ontwikkelt zich een besef van ik-versus-de-wereld. Dit besef begint te ontstaan als het kind iets wil en oppositie ontmoet in zijn wereld. Als gevolg van deze oppositie gaat het daadkrachtige kind in samenhang met het kwetsbare kind uitzoeken hoe het zich heeft te profileren in de wereld om gedaan te krijgen wat het wil. Deze samenhang kan verstoord raken als de plek waar het kind opgroeit zich vooral kenmerkt door moeten overleven, in plaats van kunnen leven.

Met kunnen leven, bedoel ik dat het kind kan ervaren dat het welkom is voor wie het is en dat het veilig is om zich te kunnen manifesteren voor wie het is. Het krijgt wat het nodig heeft om het vertrouwen in zichzelf en in de wereld gevalideerd te krijgen. Mijn uitgangspunt is dan ook dat wij allemaal als baby starten met een absoluut vertrouwen in het zijn. Dit vertrouwen kan in meer of mindere mate overgaan in wantrouwen naarmate het leven van het kind zich meer kenmerkt door moeten overleven. Bij overleven moet het kind deels zelf gaan zorgen voor veiligheid en bescherming. Het daadkrachtige kind is de strateeg, op hem of haar komt het aan als het om profilering gaat. Tevens is het de prediker van het zich ontwikkelende geloof (overtuigingen en aannames) over wie het is in deze wereld.

Bij kunnen ‘leven’ is de kracht meer naar buiten gericht om de eigenheid het beste tot z’n recht te laten komen. Er is dan sprake van een natuurlijke samenwerking tussen het kwetsbare en het daadkrachtige kind. Bij ‘overleven’ is de kracht meer naar binnen gericht om het kwetsbare kind af te schermen van de wereld die als vijandig beschouwd wordt. Tevens gebruikt de overlever z’n overredingskracht om de volwassene te gebruiken voor z’n missie veiligheid te garanderen. De volwassene heeft hier veelal weinig bewustzijn over, waardoor dat hij zich als een soort slaaf laat gebruiken voor de missies van de overlever. De consequentie hiervan is dat iemand zijn type levenservaringen onderhoudt zoals het vroeger ook ging als kind. De persoon herhaalt en dat is weer geloofsbevestigend voor het oude ontwikkelde geloof van de overlever.

Het lijkt mij dat dit kind nooit honderd procent een overlever is of honderd procent een daadkrachtig kind is, het is een glijdende schaal.

Luuk: Onze overlever leeft op basis van aannames en overtuigingen. Eigenbelang overschreeuwt op een gegeven moment het gemeenschappelijke belang. Leefde het natuurlijke kind nog vol vertrouwen, de overlever is argwanend, wil gelijk hebben, manipuleert, speelt machtsspelletjes.

We gaan de rol aannemen die de samenleving ons opdringt, maar het niet kunnen zijn wie je bent is een standaard klacht in onze samenleving, waarin eenzaamheid een volksziekte is. In het verleden ontwikkelde ik de hulpverleningsmethode ‘community support’. Centraal staat daarbij dat mensen geholpen worden om ondersteuning uit hun eigen netwerk te organiseren. Meedoen en betekenis hebben zijn de doelen en het middel. Een goed netwerk hebben is essentieel voor je welbevinden en elke dag opnieuw kan je streven naar een betere omgang met de ander en je omgeving. Daadkracht en autonomie gaan heel goed samen met het streven naar verbondenheid. Het is de overlever die zich vanuit ongezond egoïsme bedient van lelijke politiek. Eenzaamheid en somberheid, misschien een verlate vorm van puberteitsblues, kunnen hier weer een gevolg van zijn.

Rob: Niet alleen zijn we door wat we zijn gaan geloven gehinderd in onze zelfrealisatie, maar ook in onze mogelijkheden voor relatierealisatie! En relatierealisatie is zeker niet minder belangrijk als zelfrealisatie, ze hebben elkaar zonder meer nodig.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.
Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.
Deze tweespraak is (soms) een reactie op een vraag van een lezer. Discussieer mee als je wilt en mogelijk heb je een ander onderwerp, in de lijn van onze eerdere tweespraken, dat je wilt bespreken.

Categorie: Achtergronden, Dzogchen, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: egisme, gezin, Greta Thunberg, klimaatmeisje, kwestsbare kind, Luuk Mur, natuurlijke kind, opstandigheid, opvoeden, pesten, Rob van Boven, school, zoektocht

Lees ook:

  1. Opvoeden: gewoon doen
  2. Tweespraak – ‘Je doet dus niets in deze oefening, je bent gewoon’
  3. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…afgenomen weerbaarheid
  4. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…’selfing’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Dik zegt

    14 juli 2019 om 07:20

    Heel mooi artikel, heel duidelijk ook, bedankt allebei

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Taigu – Zonder leven na de dood geen boeddhisme
    • B’eter – lente-frisse witte-bonensalade
    • PAN-NL – Meeste aardbeien, kropsla en druiven bevatten PFAS
    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.