• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » 2019 – vesakfeest in de theravādatempels van Nederland

2019 – vesakfeest in de theravādatempels van Nederland

2 mei 2019 door Arjan Schrier

Het feest van de drie grote gebeurtenissen in het leven van de bodhisattva en Boeddha wordt gevierd in Afferden, Purmerend, Nederhorst den Berg, Musselkanaal en Waalwijk. Traditioneel is het in de maand mei/juni- die in India Vesanta heet, de belangrijkste feestdag in het theravādaboeddhisme. Ook in Nederland wordt de geboorte, het ontwaken en het einde van Samsara, het parinibbana. volop herdacht en gevierd.

De geboorte

Het leven van de Boeddha begon met zijn heengaan uit de Tusitahemel, met de conceptie die plaatsvond bij zijn moeder Mahāmāya. Mahāmāya vertrok tegen de tijd van de verwachte bevalling, zoals indertijd gebruikelijk was, naar haar ouderlijk paleis. Maar voordat ze aankwam beviel ze tien maanden na de conceptie staand in een bloemrijke bosschage, terwijl de deva’s zich zeer verheugden. Hiermee was de geboorte van prins Siddhartha een feit. Zijn moeder stierf al na een paar dagen en ze vroeg haar zus om het kind te verzorgen. Haar zus, de prinses Pājapatigotami, gaf haar eigen baby af aan een min en verzorgde haar zusters baby als haar eigen kind. Pājapatigotami’s kind Nanda zou een eminente discipel van de Boeddha worden.

Asita, een grote wijze, zag op een bezoek aan de hemel dat de deva’s hun gewaden optilden en uiterst verheugd waren. Toen hij vroeg waarom zij zo verheugd waren antwoorden ze dat er een bodhisattva aan zijn laatste leven was begonnen en in het paleis van koning Suddhodana was, in Kapilavattu. Bij het koninklijk paleis aangekomen zag hij er al een schijnsel vanaf komen. Toen hem het kind getoond werd herkende gelijk de kwaliteiten van het kind en ging huilen. De familie schrok en vroeg of er iets mis was. Hij zei nee, maar helaas zal ik al gestorven zijn voordat deze Boeddha zijn leer zal beginnen te verkondigen. Thuis instrueerde een neefje Nalaka om de wereld te verlaten en erop te letten wanneer de Boeddha de dhamma uiteen zou gaan zetten. Hij deed dat en bereikte de verlichting.

De verlichting

Siddhartha had rond zijn 30ste levensjaar door dat zowel de luxe van het paleisleven als de dorheid van overmatige ascese niet de manier is. Hij sterkte aan van zijn bijna fatale vasten en nadat hij een voedzame kom rijstepap te eten had gekregen van Sujātā nam hij, onder wat later de Bodhiboom ging heten, plaats op een bed van kusigras dat hij van een maaier kreeg. Zittend met de onwrikbare wil om er eens en voor altijd achter te komen hoe hij ziekte, de aftakeling van de gezondheid, ouderdom, het verschrompelen van de vitaliteit met het klimmen der jaren en sterven, het scheiden van lichaam en geest, tot een einde kon brengen. Terwijl hij daar moederziel alleen in het bos zat en de zon onder de einder zakte kwam Mara, die zijn gedachten opgemerkt had langs in een poging Siddhartha’s concentratie te breken. Met enge geluiden, sinistere duisternis, gloeiend hete winden en ijzingwekkend wapengekletter. Het schijnt dat Mara van mening is dat alle wezens in het universum hem toebehoren en onder zijn bekoring staan. Maar de bodhisattva overwon Mara en zijn trawanten met zijn geperfectioneerde geduld en vrijgevigheid en vriendelijkheid. In de eerste vier uur van de nacht herinnerde hij zich vele levens en vele vormingen en verdwijningen van het universum. In de tweede nachtwake van vier uur, de wijze waarop kamma zelfs over immense tijdpannes heen wezens tot goede en onvoordelige geboortes en levens voorvallen brengt. Tijdens de laatste nachtwake onderkende hij het en werd een Ontwaakte (wat een betekenis van Boeddha is).

Daarna ging de Boeddha de dhamma (waarheid, werkelijkheid, dat wat steun geeft) die hij, met zovele Boeddha’s voor hem had herontdekt onderwijzen. En hoewel de overgrote meerderheid van de wezens in samsara te veel stof in de ogen heeft besloot hij de inspanning te doen om die wezens met slechts weinig stof in het wijsheids- oog te onderrichten. Hij regelde assistentie door een monniks- en nonnenorde te stichten en voorspelde dat de uiteenzetting van de boeddhadharma, de leer van een verlichte, nog 5.000 jaar zou duren. Daarna zou het pad naar bevrijding van de verlangens en lusten het pad weer overwoekerd zouden hebben.

De volle maan van āsālha, in juli, is traditioneel de dag waarop het starten van het onderwijzen in de leer, voor de vijf asceten in het hertenpark, het in beweging zetten van het wiel van de Dhamma is, gevierd wordt.

Het finale achterlaten van alle fenomenen.

De derde memorabele gebeurtenis die (in den lande) herdacht wordt is dat in het 80ste levensjaar van Gotama Boeddha in, opnieuw de volle maandag van vesak het parinibbana, het finale heengaan, plaatsvond. Onder een Salboom bereikte de Boeddha het sa-upadisesa nibbana. Oftewel de ’toestand zonder hartstocht‘ zonder de resten van de vijf khandhas, de vijf groepen van fenomenen. Het gaan liggen van de wind. De beginloze cyclus van geboortes en overlijden van de Boeddha. Daarmee wordt de geboorte op zijn overwinning op Mara en de daaropvolgende doorbraak in inzicht als het finale heengaan van de Boeddha herdacht. Vesak is daarmee een soort combinatie van Kerst, de bezoeking in de woestijn en Pasen ineen.

In de lijst hieronder staan plaatsen waarvan ik weet dat er Vesak wordt gevierd. Op de Vesakdag, die meestal in een weekeinde gepland wordt, hernieuwen devote volgelingen van de Boeddha vaak de vijf trainingvoornemens. Dat zijn het voornemen om zich te trainen in het onthouden van; het afnemen van de levensadem, afnemen van iemands bezit, ongepaste seksualiteit, meineed te plegen en doelbewust te liegen en onthouding te trainen in het benevelen van de geest met allerlei middelen. De dresscode is, bij voorkeur, wit, en feestelijk. Zoals in Azië bekend staat wordt er uiteraard meegebracht voedsel gegeten. De monniken reciteren verzen in het Pali en houden een uiteenzetting. Vaak is er een processie rond een Boeddhabeeld. De sfeer is gemoedelijk. In de tempel is het dan natuurlijk ook de gelegenheid om collega expats te treffen.

Hier is een klein overzicht van de bij mij bekende tempelceremonies in Nederland:

Wat Boeddhavihara, Leeghwaterpark 7, Purmerend, Noord-Holland, zondag 19 mei v.a. 10.00

Wat Buddharama, Loefstraat 26, Waalwijk Noord-Brabant, zaterdag 18 mei v.a. 10.00

Wat phra Dhammakaya Nederland, Koningsstraat 47, Afferden, Gelderland, zondag 19 mei

Mahamevnawa vihara, Middenweg 65, Nederhorst den Berg, Utrecht, zaterdag 18 mei

Wat Buddhaparami, Marktstraat 11/12, Musselkanaal, Groningen, geen ceremonie omdat de monniken drie weken in Thailand zijn.

Moge de dhamma nog lang standhouden!

Bronnen: De Boeddha, zijn leven en leer, Thera Piyadassi Pali eigennamen, Malasekara Suttas

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Tibetaans boeddhisme Tags: Arjan Schrier, Nederland, tempels, vesak

Lees ook:

  1. Ojizo-sama – beschermer van overleden kinderen
  2. Henk van Kalken – Dzogchen, een staat van zijn
  3. Trainen van de geest met acht korte verzen
  4. De Nederlandse Ango is begonnen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Arjan Schrier

Arjan Schrier (1969) beoefent sinds 2000 het boeddhisme. Hij studeerde in Oosterwolde bij Dhammaviranatha. en is betrokken bij het Amsterdamse Sangha Metta, wat later Dhammadipa ging heten. Hij studeerde fysiotherapie en milieuecologie aan de HvA. Arjan laat zich inspireren door teksten en ideeën die in goede boeken te vinden zijn. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 juni 2022 - 3 juli 2022
    Zomer Retraite met Losang Gendun
  • 2 juli 2022
    Zazenkai Zengroep Oshida met Helma Jifu Vulink
  • 3 juli 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?

Erik Hoogcarspel - 9 juni 2022

Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Het hoogste niveau van zen is vrij van zen
  • Het jaar 2022 – dag 180 – debat
  • Boeddhistische doeners en denkers – de serie (58)
  • Dôgen over meditatie en verlichting
  • Wakker Dier – Nederland telt 999 megastallen

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens