• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Dharmapelgrim – Wakker liggen?

Dharmapelgrim – Wakker liggen?

5 maart 2025 door Dharmapelgrim

Eerlijk gezegd weet ik niet eens meer wat de aanleiding voor de volgende verzuchting is geweest, want er zijn zoveel aanleidingen tegenwoordig dat ik niet kan kiezen. Ik dacht (en denk}: kan er ooit een vreedzame samenleving ontstaan zolang mensen gefascineerd zijn door geweld; vol enthousiasme meedoen in spellen waarin de een de ander overhoop schiet; verslaafd raken aan beelden van uiteenspattende avatars? Dat is zoiets als jezelf afvragen of je met een natte dweil een vloer kunt drogen; met vuur een kaars kunt doven of een goede deal kunt sluiten door de ander iets door de strot te duwen.

Men zegt dat de wereld in brand staat. Nou, dat valt denk ik nog wel mee. Er broeit iets, en dat is zorgelijk genoeg. Kortgeleden vroeg iemand mij of ik daar ook van wakker lag. Ik antwoordde: nee. Dat heeft duidelijke redenen. De eerste is dat wakker liggen behoorlijk vermoeiend is en voor toenemend slaapgebrek zorgt, waardoor je op den duur niet meer in staat bent tot evenwichtig handelen. De tweede reden is dat je door wakker liggen geen enkel probleem oplost.

Terug naar mijn verzuchting.

Ik heb het filmaanbod van Netflix eens bestudeerd, en dat van HBO-Max, en zelfs van Disney+.  In Bambi wordt de moeder doodgeschoten. In Sneeuwwitje een meisje vergiftigd. Star Wars … de titel zegt al genoeg. Je moet werkelijk je uiterste best doen om een film, serie of documentaire te vinden waarin geen enkele vorm van geweld voorkomt. O, ze zijn er wel! Maar ik vind ze doorgaans te zoet voor consumptie. Zo onrealistisch… Voor even best aardig, maar precies dat: voor even.

De mens is verslingerd aan geweld. Men roept of demonstreert met ‘zoveel-mogelijken’ dat er vrede moet komen, blijven en voor altijd verzekerd moet worden, maar velen zetten vervolgens bij thuiskomst lekker een actiefilm op, met spannende achtervolgingen door nauwe straatjes waarin allerlei mensen ternauwernood aan de dood ontsnappen, auto’s over de kop slaan, enorme explosies plaatsvinden en flink geschoten wordt. Opvallend daarbij is en blijft dat de goeden meestal raak schieten en de kwaaien doorgaans mis. En bij de aftiteling kun je de geruststellende boodschap lezen dat er geen dieren zijn mishandeld. Gelukkig.

Ik vermoed dat vrede op aarde een illusie is, wanneer dat aan de mens ligt. Er zijn volgens mij twee wegen naar vrede: de eerste is het uitsterven van de mens als soort. Als dat ooit gebeurt, waarschijnlijk door eigen toedoen, houdt intermenselijk geweld door gebrek aan mensen gewoon op. De tweede weg is: vrede vinden in jezelf vinden. Dat houdt in dat je met de hand op je hart kunt zeggen: “Het kan zijn dat er mensen zijn die mij vijandig gezind zijn, maar ik ben niemands vijand, wil dat niet zijn en zal ook geen acties ondernemen die erop zijn gericht zijn iemand te beschadigen, laat staan te doden”.

Ah… ik voorzie nu dat er lieden zijn die mij er fijntjes op wijzen dat ik enkele weken geleden schreef: “… wanneer ik blijf beweren dat ik onder geen enkele omstandigheid een ander mens zal doden, misken ik de realiteit…” Wel, dat vind ik niet in tegenspraak met bovenstaande. Ik wil mijn handelen nooit gericht laten zijn op het beschadigen of doden van een ‘sentient being…’. Maar ik mag en moet mijzelf wel verweren. Mijn broer is Aikido leraar (4de Dan) en zegt: Zet twee Aikido’ers tegenover elkaar, en er gebeurt helemaal niets als niet ‘één van de twee vrijwillig de rol op zich neemt om aan te vallen. Aikido is een verdedigingstechniek. Hoe feller en woester de aanval, des te krachtiger komt de energie die de aanvaller in zijn aanval stopt terug bij de aanvaller zelf. Anders gezegd: in het uiterste geval beschadigt of doodt de aanvaller zichzelf! Dat is tragisch, maar ‘all-in the game’. Ik hoop op een Aikido-wereld. Als niemand aanvalt, gebeurt er niks. Maar oefen wel je verdedigingstechnieken!

Ondertussen is het wellicht verstandig minder gewelddadige ontspanningsmogelijkheden te zoeken, en om nergens om wakker van te liggen.

Vrede zij u allen.

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Krijgsmacht Tags: Aikido, geweld, HBO Max, Netflix, oorlog, uitsterven, vrede, wereld in brand

Lees ook:

  1. Nathan – Staat de wereld in brand?
  2. ‘Boeddhisme laat wereld zien hoe sektarisme tegen te gaan’
  3. Gij zult niet doden?
  4. Dharmapelgrim – Gij zult niet doden?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    5 maart 2025 om 14:07

    Een reiger die wegvlucht als ik lang kom fietsen, doet gewoon wat ie geprogrammeerd is te doen. Maar is een mens nou echt zo veel anders dan? Volgens mij zijn wij ook maar in hele beperkte zin vrije mensen. Het onderbewuste laat ook ons denken wat/wie gevaar is, vriend of vijand is, aantrekkelijk of onaantrekkelijk is, sympathiek of bron van ergernis etc. Sommige spirituele mensen noemen dit gevoel maar dat is het niet. Het is hoe het onderbewuste oordeelt. Het onderbewuste bepaalt dit alles. Maar wij denken dat we het allemaal zelf bepalen. Ja, ja…

    We lijken ook niet geprogrammeerd tot geweldloosheid. Kijk naar ouders. Als iemand de kinderen wat aandoen, worden het demonen, tot blinde haat en geweld in staat. Pure vernietigingsdrift. Hoe natuurlijk, biologisch, ingebakken dat ook is, het is toch ook slechts programmering. Het onderbewuste regeert weer.

    Ik heb de Pali suttas wel eens onderzocht op een rechtvaardiging voor boosheid, woede, haat, maar kon niks vinden. Hieruit blijkt voor mij ook dat wedergeboorte in boeddhisme essentieel is. Want anders is het eigenlijk niet te verdedigen, vind ik, dat zoiets als boosheid en geweld niet ergens goed voor kan zijn in dit leven.

    Jij gelooft ook dat het best wel goede gevolgen kan hebben. Maar de Pali Boeddha zegt van niet. Kan niet. Waarom kan het dan niet? Omdat er wedergeboorte is en die boosheid gaat zich tegen je keren. Misschien kun je er wat voordelen van ondervinden op korte termijn in dit leven, maar op langere termijn is hebzucht, haat en begoocheling, en alle derivaten er van, ongunstig, onheilzaam. Er kan niks goeds uit voortkomen. Maar dat is een termijn visie die vrijwel niemand heeft.

    Maar is ie verkeerd? Is het belangrijk?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.