• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Loes 7 – Angst

Loes 7 – Angst

11 maart 2025 door gastauteur

Angst is een emotionele toestand die een ongedefinieerde bedreiging signaleert. Het is een psychosomatische reactie, want angst gaat bijna altijd gepaard met lichamelijke symptomen. Je hart gaat bijvoorbeeld sneller kloppen, je ademhaling versnelt en je spieren spannen zich aan.

De ongedefinieerde bedreiging ligt in de toekomst en als die bedreiging intreedt, blijkt de angst niet altijd nodig te zijn geweest. Een uitspraak van een onbekende schrijver luidt dan ook: „Een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest.” Mijn vader zei dit ook altijd en ook Paulo Coelho (zie hoofdstuk 18 “Vrijheid”) schrijft in “De Alchemist”: „De angst voor het lijden is erger dan het werkelijke lijden.”

Maar wat is nu eigenlijk “lijden”? In het boeddhisme heet het lijden “dukkha” en worden er drie vormen van lijden genoemd:

  1. De eerste soort dukkha is het directe lijden door een fysieke of psychische oorzaak. Lichamelijk lijden treedt altijd op als er iets mis is in of met ons lichaam. Psychisch lijden wordt ervaren wanneer we niet krijgen wat we willen, of wanneer we gedwongen worden om te leven met of te verdragen wat we niet willen.
  2. De tweede soort dukkha is verandering (zie hoofdstuk 19 “Vergankelijkheid”).
  3. De derde soort dukkha is de dukkha van het zijn (geboorte en dood -> zie hoofdstuk 19 “Vergankelijkheid”).

Het psychisch lijden wil ik nader onder de loep nemen met name het lijden wanneer we gedwongen worden om te leven met of te verdragen wat we niet willen. Waarom lijden we? Omdat we in onze vrijheid worden beperkt, met onze rug tegen de muur worden gezet en het slikken of stikken is. Is het echter nodig dat we lijden? Nee, dat is het niet.

Ik ken dit soort van lijden en het ontstond uitsluitend door niet te willen accepteren dat sommige dingen nu eenmaal zo zijn als ze zijn. Door je te verzetten, bereik je niets, in tegendeel je vergroot je lijden alleen maar en als je niet oppast, verlies je jezelf erin.

Angst is een slechte raadgever en daarom is het raadzaam er niet naar te luisteren, want alles komt sowieso zo als het komen moet.

Maar als er zich desondanks een situatie voordoet waarvoor je angst hebt en je alleen al bij het idee eraan wanhoopt, denk dan aan de wijze en humorvolle woorden van de Dalai Lama:

Is er een oplossing,
dan heeft
het geen zin om je op te winden.
Is er geen oplossing,
dan heeft h
et geen nut om je op te winden.

Uit “Wil je weten wat ik denk?” 2024 geschreven door Loes Dräyer-de Moor. Haar e-boek met korte verhalen en illustraties van Kaito (Kaj Weber) geeft zij gratis aan iedereen die er iets mee denkt te kunnen beginnen. De komende weken plaatsen we op dinsdag afleveringen van de serie.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dalai Lama, Loes Drayer Tags: angst, bedreiging, dukkha, geboorte en dood, Kaito, Paulo Coelho, raadgever, toekomst

Lees ook:

  1. Het jaar 2023 – dag 249 – klimaatstress
  2. Omgaan met de (eigen) dood.
  3. Dick – Altijd weer terug naar de ervaring
  4. Sterven

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    11 maart 2025 om 13:37

    Hallo Loes, even wat delen,

    Ik vind het interessant te zien dat de Pali Boeddha werkelijk ALLE soorten gedachten/beschouwen over ervaringen in termen van ” Ik en mijn” afwijst. We moeten dit afzweren, loslaten, prijsgeven, alle.

    Er kan bijvoorbeeld de volgende manier van denken ontstaan als pijn wordt gevoeld:…”Ik ben die pijn, die pijn is van mij”….die manier van intellectueel dealen met pijn draagt niet alleen bij aan meer lijden, psychisch lijden inderdaad, maar ook aan meer passie en begoocheling en voedt zo ook de diepere ketens en oorzaken van lijden.

    Er kan bijvoorbeeld ook de volgende manier van denken ontstaan over die pijn: “Ik ben die pijn niet, die pijn manifesteert zich IN mij”…Ook dit is een onvaardige en onheilzame reflectie.

    Kortom, zodra we gaan reflecteren over ervaringen in termen van Ik en mijn, hoe dat er dan ook uitziet, dat draagt niet bij aan de oplossing van lijden, zuivering, verlichting. Deze vormen van beschouwen worden sakkaya ditthis genoemd en hier moet afstand van worden gedaan.

    Dit betekent niet dat onze hele belevingswijze dan al vrij moet zijn van het gevoel van Ik en mijn, maar we moeten dit niet meer via beschouwingen over belevingen voeden. Dan doen we afstand van sakkkay ditthi. Maar ook dan nog is onze belevingswijze sterk gekleurd met Ik en mijn.

    Als we intellectueel niet meer passie en begoocheling voeden (door contemplatie van anicca, dukkha en anatta) dan kunnen we naar de diepere ketens kijken, de emotionele ketens, rusteloosheid, het verbeelden zelf, de onwetendheid.

    Ik vind het nu ergens ook wel verbazingswekkend dat we zo onrealistisch ervaringen kunnen beschouwen. Het hele idee dat we ze kunnen bezitten is onrealistisch bijvoorbeeld en toch ben je weer verbaasd, of teleurgesteld of ontdaan wanneer dingen veranderen, en wat uit de aard der zaak niet eens anders kan!

    Trouwens een voordelige en zelfs voor het pad naar verlichting noodzakelijke vorm van angst wordt onderwezen als de angst voor de consequenties van onheilzame en immorele daden. Angst dat je reputatie er aan gaat, dat mensen slecht over je gaan denken, dat je gevangen wordt gezet, dat niemand je meer wil zien etc. In die zin wordt angst wel degelijk gezien als een goede raadgever, sterker, samen met schaamte om iets immoreel te doen, wordt deza angst (otappa in Pali) gezien als de Beschermers van de Wereld. Stel je ook een wereld voor waarin niemand enige reserve kent om te doden, stelen, liegen, bedriegen.

    • Loes Dräyer-de Moor zegt

      12 maart 2025 om 08:44

      Goedemorgen Siebe,
      dankjewel dat jij mij tot nadenken stemt.

      Wat jij de noodzakelijke vorm van angst noemt, zie ik niet als angst maar is mijns inziens dat wat je geweten noemt. Degene die nu in alle openheid onheilzame en immorele daden verrichten hebben geen geweten maar uitsluitend ego en dergelijke ego‘s kennen geen angst want het interesseert hen helaas niets wat anderen denken of wat ze aanrichten.
      Ik wens je een fijne dag zonder angst,
      Loes

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.