• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Een weekendretraite: de moeite (niet) waard?

Een weekendretraite: de moeite (niet) waard?

1 juli 2016 door Doshin Houtman

In de wandelgangen gaan nog wel eens wat verhalen over een weekendretraite. Misschien goed dat eens wat nader te bekijken.

Iemand die een tijdje bezig was met de meditatie vroeg mij eens hoe hij verder zijn oefening kon verdiepen. Ik zei: ga eens een weekendretraite doen. Nou, zei hij, dat is me afgeraden. Je moet je erg inspannen en krijgt er weinig voor terug. Het is afzien de eerste dagen. En verder is de tijd gewoon te kort om de geest tot rust te brengen.

Dit is een interessante zienswijze, die ik wel meer tegenkom.
Klopt het ook?
Kunnen we beter alleen op een langere retraite gaan?
Zou het niet zo kunnen zijn dat zowel een korte als een langere retraite van waarde is?

Langere retraites

Langere retraites zijn bij een aantal beoefenaren zo populair omdat, over het algemeen, na een paar dagen de geest merkbaar rustiger wordt. Dharma-vreugde kan opkomen, en de kwaliteit van aandacht neemt toe. Er is een grotere mate van welbevinden en dat is heel prettig. Ah, een welverdiend rust na alle inspanning. Soms kunnen we denken: hier doe ik het voor, eindelijk resultaat na al die toegewijde oefening.

Als we de aangename gevoelstoon missen, ons er niet bewust zijn dat deze staat van geest veranderlijk en voorbijgaand is, komen we makkelijk terecht in verlangen naar meer en langer. Ook dat verlangen missen we vaak. Als er dan op een gegeven moment (oude) herinneringen/pijnen/emoties opkomen, wat in langere retraites normaal is, raken we uit ons evenwicht. Hoe kan dat nou? Het ging zo goed.

Gehechtheid aan de comfortzone, proberen te blijven hangen in aangename geestestoestanden, het heeft al tot veel frustraties en teleurstelling geleid in langere retraites. Ik herinner me dat ik zelf na een retraite met veel vreugde en diepe inzichten, een aantal retraites nodig had om daarvan af te kicken.

Er zijn retraites met helderheid, lichtheid, vreugde en bevrijding. Er zijn echter ook retraites met helderheid, moeite, pijn, en bevrijding. Vaak is het een mix. Het is niet de bedoeling dat we er aan werken een retraite zo aangenaam mogelijk te maken en te houden. Ook een retraite komt met vreugde en smarten.

Als we meer inzicht willen krijgen in de vier edele waarheden, zullen we de bereidheid moeten hebben om de soms pijnlijke confrontatie met het leven aan te gaan. Zoals Joko Beck zo mooi stelt: als we niet leren onze ervaring te zijn, ook al doet het pijn, zullen we nooit vreugde kennen.

Als we de bereidheid hebben om ons toe te wenden naar ongeacht wat zich aandient, kunnen bepaalde patronen meer zichtbaar worden, en dat kan leiden tot diepe inzichten. Meditatie is een zuivering van de geest, dat gaat ook gepaard met pijn en verdriet en dat bevrijdt ook.

In langere retraites hebben we meer tijd om het komen en gaan van alle verschijnselen nauwkeurig te observeren( concentratie), we krijgen daardoor inzicht in de drie karakteristieken van het leven: dukkha/ onbevredigend, anicca,/voorbijgaand en an-atta/ niet substantieel. En ja, om tot die diepe inzichten te komen zijn langere retraites onontbeerlijk.

Het gevaar dat in het alleen maar doen van langere retraites kan schuilen is het idee dat we met onze oefening altijd iets moeten bereiken. Maar, als het in een langere retraite niet lukt om de geest tot rust te brengen ( soms zijn er perioden met grote onrust en tumult) is die retraite dan mislukt? Als er geen grote helderheid komt hebben we dan gefaald?

Zijn er voorwaarden om te kunnen oefenen? Er is toch uiteindelijk toch geen bereiken? Langere retraites zijn prachtig, ze verrijken ons leven, ze brengen bevrijding. Laten we echter wel alert blijven op het gehecht zijn aan rust, vreugde en helderheid. 

Weekendretraites

Hoe zit het met een weekendretraite? Zoals boven aangestipt: nee, er is geen voorwaarde om te kunnen oefenen. Het kan op ieder moment, op iedere plaats.

De oefening in een weekendretraite ligt dichter bij het dagelijks leven. Als we op vrijdag aankomen, worden we ons gewaar van een actieve geest, van moeheid en onrust. De kracht van een weekendretraite is dat we leren dat het niet gaat om het rustig maken van de geest als doel. Het gaat veel meer om rust te vinden met een actieve geest, met slaperigheid, en onrust. Kan ik het toelaten, kan ik me er in ontspannen, zonder te gaan ingrijpen?

Het mooie van een weekendretraite is dat je kunt zien en kunt leren, dat een open houding met betrekking tot alles wat zich aandient, bijdraagt aan meer welbevinden. Dat er rust komt door niet-ingrijpen.

We denken heel wat af. Alles wat we aan dat denken toevoegen( door ingrijpen/denken) geeft meer activiteit en onrust. Beter is onszelf bewust te worden van dat vele denken. Het is goed om te zien wat er allemaal gebeurt.

Als we denken, vergeten we meestal te blijven voelen, het lichaamsbewustzijn verdwijnt zo uit de aandacht. We verlaten de eenheid van lichaam en geest. Pas later merken we dan hoeveel we van het “echte” leven hebben gemist, en hoeveel spanning zich daardoor in ons lichaam heeft opgebouwd.

Leren ontspannen in het lichaam is belangrijke stap. Het is ook goed om die oefening daarna mee te nemen in het dagelijks leven.

De satipatthana soetra begint met het leren rusten in het lichaam: Wordt je bewust van de adem; van het lichaam; al in- en uitademend, breng ( de aandrijfkrachten van )het lichaam tot rust. Als je gaat ontspannen voel je hoe gespannen en moe je eigenlijk bent. Pas als je stopt met doen kom je dat op het spoor.

In een weekendretraite hebben we de tijd om met aandacht aanwezig te zijn in alle momenten die we niet doorbrengen met formele meditatie. Ook daar valt veel te leren. We hebben nu alle tijd om in aandacht te eten, te wandelen, te rusten, te douchen, trap te lopen, enz. We kunnen zien hoe moeilijk het is om de gewoonte om alsmaar bezig te zijn los te laten, hoe moeilijk het is om te rusten in een simpele handeling.

Op zondag zien we de geest alweer vooruit lopen op de komende week. Ook nu kunnen we weer leren de activiteit van de geest te zien voor wat het is: denken.

Tijdens een weekendretraite kunnen we meer inzicht krijgen in het denkproces, en hoe we daar mee kunnen omgaan zonder ons er zo druk over te maken. Het zijn tenslotte maar gedachten. Als we wat meer de vluchtige en ongrijpbare aard ervan leren kennen, kunnen we ons op een bepaald moment misschien wel gaan afvragen: waarom maken we ons in vredesnaam zo druk over dat denken? Die houding werkt dan ook weer door in het dagelijks leven waar de geest actief is.

Nee, met onze levensstijl komt de geest in een weekend meestal niet tot diepe rust en helderheid. Daarvoor gaan we op langere retraites.

Maar echt even pas op de plaats maken, opademen, uitrusten ( het eten staat klaar!) weer even in de eenheid van lichaam-geest verkeren, gedachten gaan zien voor wat ze zijn, met mededogen en wijsheid alles gadeslaan… meer rust leren vinden in dagelijkse activiteit. Dat is mogelijk in een weekendretraite.

Weekendretraites en langere retraites, ze hebben beide hun kracht. Ze dragen beide bij aan het welbevinden, en voor beide geldt: het is de moeite zeker waard!

*Joko Beck: Niets bijzonders. Uitgeverij: Karnak Amsterdam 1997.

Deze tekst verscheen eerder in het mei-nummer van SIMsara, de nieuwsbrief over vipassanameditatie en is met toestemming van de auteur overgenomen.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Dharma en filosofie Tags: kort, lang, meditatie, retraites

Lees ook:

  1. Het uitwisselingsgesprek tijdens retraites – deel 1
  2. Luisteren naar iemands verdriet leer je in de eerste plaats op je kussen (4)
  3. Frans Langenkamp – Verlangens zijn de oorzaak van lijden
  4. Soetra over Vol-Ledigheid anno 2019

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Gerben zegt

    1 juli 2016 om 21:46

    Zo is het maar net Doshin. Lang of kort: voor beide is een plek!

Primaire Sidebar

Door:

Doshin Houtman

Studeerde bij verschillende zenmeesters en bij hart-leraar Ruth Denison, ze is als leraar vipassanameditatie verbonden aan Stichting Inzicht & Bevrijding te Tilburg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.