• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Bodai XVI – ‘De ziel van mijn kom is haar leegte’

Bodai XVI – ‘De ziel van mijn kom is haar leegte’

23 april 2016 door Zeshin van der Plas

Hoe ontelbaar de levende wezens ook zijn, ik beloof ze allemaal te redden.
Hoe enorm mijn fantasie daar over ook is, ik beloof te leren de werkelijkheid onder ogen te zien.
Hoe lang ik daar ook voor zal moet leren, ik beloof het onder de knie te krijgen.
Hoe lang ik ook met dit alles bezig zal zijn, ik beloof het helemaal af te maken.

Bodai krijgt de slaapplaats van een dode man aangeboden. Hij vraagt aan de zwerver die hem begeleidt: ‘Op de plek van een overledene?

‘Prima plek, hoor, hij is 86 geworden en dat is lang niet gek voor een bedelaar.’

Bodai begon zijn plekje voor de nacht in te richten en vroeg aan zijn weldoener: ‘ Hoe mag ik u aanspreken, mijn naam is Bodai.’ De man begon te lachen en zei: ‘Ik ben hier de grootste flapuit en ik heet Kaun, dan verblijven hier ook nog Acwajit, Naman, Bhadrika en Washpa.

Toen Bodai zijn bedelnap op zijn bed plaatste zei Kaun: ‘’ Mooi daar hoef je ook niet meer naar te zoeken.

‘Die heb ik gekregen van Edie, de vrouw waar ik je over vertelde.’
‘Gekregen, vroeg Kaun verbaasd, dus je hebt hem niet zelf gezocht.’
‘Nee, en anders had ik er wel een gekocht, je moet toch ergens uit eten.’

Kaun begon te schateren van de lach, en zei: ‘En waar wilde je die kopen?
‘Op de markt natuurlijk.’
‘En jij bent in de veronderstelling dat je een bedelnap kunt kopen, als je een hele gedreven bedelaar bent mag je niet eens geld aanpakken, hoe wil je dan iets kopen? Laat me die nap eens bekijken.’

Bodai overhandigde zijn bedelnap aan Kaun die met een lepel wat krassen in de lak maakte. Er kwam een lichtbruine kleur tevoorschijn waar een gekartelde streep in te zien was.

‘Ja wat ik al dacht,  het is een kapala’ , zei Kaun, hoe kwam je ook alweer aan dat ding?’ ‘Hij was van de opa van de overleden man van Edie.’ Kaun draaide de nap om, aan de onderkant zag hij een rood merktekentje waar Bodai geen aandacht had geschonken. Kaun zei: ‘Wel,  zo’n cadeautje zou ik ook wel gehad willen hebben, nu weet ik niet of ik er wel goed aan heb gedaan om je hiermee naar toe te nemen.’  Inmiddels kwamen er een paar broodmagere en pezige figuren de kampplek oplopen. Een van hen vroeg: ‘Hebben we visite, Kaun?  Een beetje verward zei Koun:  ‘Ja,…eh, kijk hier eens naar.’ De man pakte de nap aan en na de onderkant bekeken te hebben zei hij: ‘ Het is duidelijk dit is de kapala van de oude Asita’.  Kaun wees op Bodai en zei: ‘En hij daar heeft dat ding van een vrouw in Wakali gekregen.’

De man haalde zijn hand door zijn lange baard en zei: ‘Nou, dan moet hij maar bewijzen dat hij ‘m waard is’. Bodai begreep steeds minder van het gesprek en vroeg: ‘Wat is er nou zo bijzonder aan een kom die je voor een paar roepie op elke markt kunt kopen, hij is niet eens mooi afgewerkt, hij is niet rond en er zitten allemaal onafgewerkte bobbels in.’

‘Washpa leg jij eens uit aan meneer wat er zo bijzonder aan deze kom is. ’Washpa haalt zijn eigen kom tevoorschijn en laat deze aan Bodai zien. De jonge monnik zegt: ‘Ja die is net zo lelijk als die van mij.’

‘Maar vind je niet dat ze op elkaar lijken?’

‘Nu je het zegt, hij heeft de zelfde vorm als die van mij en er zitten de zelfde bobbels in.’ Washpa zegt: ‘Als je aan je yogatraining begint krijg je als eerste opdracht om drie jaar bij de ghats (lijkverbrandingsplaats) te verblijven en je mag niet eerder eten dan nadat je een schedel hebt gevonden waar je je bedelnap van maakt. Jij hebt daar de bedelnap van een van de meest gewaardeerde yogi’s in handen, de eerwaarde Asita.’

‘Oké,’ zei Bodai, ik zal er zuinig op zijn.’

‘Maar dat is nog niet alles’, zei Washpa, ‘wat is de ziel van jouw kom?’ Bodai was inmiddels wel gewend geraakt aan vreemde vragen en hield wijselijk zijn mond. Hij pakte zijn kom en keek naar het merktekentje en zag dat het de afbeelding van een slakje was. Toen hij zijn kom weer omdraaide lagen de laatste  waterdruppels op de grond. De kom was helemaal leeg, de vraag was nu makkelijk voor hem en hij antwoordde Washpa:  ‘De ziel van mijn kom is haar leegte.’  Bodai grinnikte inwendig toen hij de verbazing van de bedelaars zag en vervolgde:  “Is er ook iets te eten, iets om mijn kom mee te vullen, ik heb sinds vanochtend niks meer gehad.’

Onmiddellijk veranderde de houding  van de  bedelaars,  een van hen zei: ‘Nee er is niks, alles is op. Hoe zou je kunnen ontdekken waar gevoelens vandaan komen als je vervuld bent van schuld, pijn, onmacht ? Hoe kun je ontdekken wat honger is als je nog honger hebt? Twee bedelaars gingen tegenover Bodai zitten en hij zei: ‘Was mijn antwoord niet goed, zijn jullie nu boos?’

De bedelaars zeiden niks maar Bodai, overtuigd van zijn goede antwoord, ziet hoe de zwijgende bedelaars voor hem steeds indrukwekkender worden. Uiteindelijk zegt hij om de stilte te doorbreken: ‘Ik heb zes jaar bij meester Bibashi gestudeerd en zeven jaar onder leiding van lama Arala. Iedereen die maar een paar jaar in zijn klooster verbleef wordt geëerd om hun grote wijsheid en inzicht.’

Het was alsof de vijf bedelaars zich verhieven en een glans uitstraalden die het bamboebos in een gouden gloed zette. Naman, de oudste van de bedelaars nam het woord: ‘Hoe komt het dat je bij lama Arala in de leer bent geweest?

De jonge monnik zegt: ‘Meester Bibashi heeft een aanbevelingsbrief geschreven waardoor ik zonder problemen in zijn klooster ben opgenomen.’
De stem van de bedelaar wordt zacht en mooi van klank als hij vraagt: ‘ En hoe ben je bij meester Bibashi terecht gekomen?’
‘Die heeft mij toen ik zes jaar was van straat opgeraapt, ik was van huis weggelopen en ik mocht bij hem wonen.’
‘En jij wilt nu aanspraak maken op hun kennis en goedheid,… Zijn wij bedelaars? Ik zie hier maar één  bedelaar die met de gestolen goederen van heilige lama’s loopt te pronken. Vertel me, wat kun je  ‘ je zelf ’ noemen?’
‘Hoe bedoelt u?’
‘Precies zo ik het zeg, wat kun je duiden wat jezelf, wat jou is. Wat heb je niet van een ander gekregen, je leven? Van wie heb je je leven gekregen, is dat  jezelf, wat is een zelf? Je volgende vraag is:  ’Wat is een zelf?’

De glans in het bamboebos nam af alsof de zon onder ging, de vijf mannen zaten naast elkaar met gekruiste benen op het middelste bamboebed. Een van hen zei: ‘Ga slapen, word een met de schemer, laat je wegdrijven in het duister van de nacht. Als de zon opkomt omarmen we de wereld van de zintuigen weer. Laat je nu wegdrijven op de wereld van blindheid, tot je door de nacht heen kunt kijken.’

Als in een droom gaat Bodai liggen, met zijn hoofd op de tas en een handdoek drijft hij weg op de geluiden van het bamboebos.

Volgende week zaterdag deel zestien in deze serie.

 

 

Categorie: Columns, Zen, Zeshin van der Plas Tags: bodai

Lees ook:

  1. Bodai en het redden van alle levende wezens
  2. Bodai deel VIII – In training
  3. Bodai XV – ‘Ik ben geen bedelaar, maar een monnik’
  4. Bodai deel XVIII – De slager, de zwijnen en de heremieten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.