• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Trizin Hof, rinpoche, of zelfbenoemde monnik?

Trizin Hof, rinpoche, of zelfbenoemde monnik?

13 september 2012 door Joop Ha Hoek

Martin Hof (29), of Chögyal Trizin Rinpoche zoals hij zichzelf noemt, is een bijzonder mens. Zijn inspanningen om dieren het leven te gunnen en ze in een diervriendelijke omgeving oud te laten worden, verdienen veel lof. En die krijgt hij ook. Er zullen maar weinig mensen zijn die zijn werk, en dat van de vrijwilligers om hem heen, niet waarderen. De dieren tonen hun geluk en blijheid door hun onbevangen levenswijze. De honderden ganzen op het terrein van Akka’s Ganzenparadijs zijn vrij om te gaan, maar verkiezen het gezelschap van de Drent. Een goedmoedige reus. Trizin HofTrizin Hof zegt op boeddhistische grondslagen zijn goede werk te doen. Dieren beschouwt hij als zijn vrienden, en vrienden laat je niet in de steek. We zouden hem met recht een zeer geëngageerd boeddhist kunnen noemen. Als boeddhist gaat Trizin door het leven. Hij kleedt zich als een boeddhistische monnik en praktiseert het boeddhisme door zijn daden, meditatie en gebeden. In het kantoor van Akka’s Ganzenparadijs in Zandpol heeft hij een prachtige gompa ingericht, waar menig ander boeddhistisch centrum jaloers op zou kunnen zijn. In het in 2009 uitgezonden amusementsprogramma ‘Joris Showroom’  zegt hij tot boeddhistische monnik te zijn gewijd. Helaas vraagt Joris niet door. Over zijn leraarschap praat Trizin niet, blijkbaar is dat op dat moment nog niet aan de orde.

Ik deed dat tijdens het gesprek dat ik met Trizin had wel. Vroeg hem naar zijn root guru, de leraar die hem gemachtigd heeft om als leraar de boeddhistische leer door te mogen geven. Want dat doet Trizin, hij zegt zeker 150 studenten te hebben, in binnen- en buitenland. Maar Trizin gaf geen concreet antwoord op mijn vraag, hij draaide er met vaagheden omheen.  Argwaan besloop me. In een mail aan het Boeddhistisch Dagblad zegt hij: ‘ik heb eigenlijk meerdere root guru’s die van verschillende tradities komen(…)Het probleem in het westen is dat mensen zich laten leiden door een naam(…)Maar het gaat niet om mij, maar om de teachings.’

Ook na het interview bleef ik hem vragen naar zijn root goeroe, en wie hem die mooie boeddhistische namen heeft gegeven, maar hij bleef in het vage. In het boeddhisme is het een doodnormale zaak dat een boeddhistisch leraar dat wel bekend maakt. Feit is dat Trizin Chögyal Rinpoche in het boeddhistisch landschap als leraar geen sporen heeft achtergelaten. En ik heb er intensief naar gezocht, maar niks gevonden. Uit het grote aantal publicaties dat over hem verscheen, presenteert hij zich pas vrij recent als een boeddhistische monnik. Bij de tradities waar hij student zou zijn geweest, kennen ze hem niet. Dat hoeft niet zoveel te betekenen, hij zegt zelf het leraarschap in stilte te beoefenen. Is hij een rinpoche? De titel rinpoche is niet beschermd, het is er een die door dankbare studenten aan een leraar wordt gegeven.

Feit is dat Trizin pas in de periode tussen december 2008-juli 2010 zijn burgerplunje afwierp en zich in het gewaad van een boeddhistische monnik stak. In Coevorden, de geboorteplaats van Martin Hof, vielen ze om van verbazing. Zijn aspiraties op dat gebied waren bij velen onbekend. De redactie van het BD heeft Trizin Hof voor publicatie in de gelegenheid gesteld te reageren op dit artikel. Dat is niet gebeurd.

Categorie: Boeddhisme, Nieuws, Opinie Tags: ganzen, ganzenparadijs, leraar, printbatch2, Rinpoche, Trizin Hof, Zandpol

Lees ook:

  1. Trizin Hof: ‘Het is belangrijk dat mijn teachings correct zijn’
  2. Akka’s Ganzenparadijs, de dood en het leven
  3. Jagers en boeddhistische kogels
  4. Een nest puppies, klaargezet om in de vuilniswagen vermorzeld te worden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. robbierosmalen zegt

    13 september 2012 om 16:05

    Beste Joop,

    Ik ben het helemaal eens met je artikel. Martin Hof had heel eenvoudig kunnen laten zien dat zijn inwijding authentiek is en dat hij van een leraar de bevoegdheid heeft gekregen om de Dharma te onderwijzen, maar hij wil geen antwoord geven. Ik neem zijn andere gegevens (150 studenten) dan ook met een enorme korrel zout.

    Robbie

  2. Fransiscus zegt

    14 september 2012 om 14:23

    Boeddhisme op z’n smalst, lang leve het instituut.

    Een man die compassie breeduit praktiseert wordt hier op een heel negatieve manier gelabeld. Voelt dat goed voor de auteur?

    Last but not least, een Tibetaanse naam dicht je jezelf niet toe, die krijg je omdat daar aanleiding toe is.
    Een rectificatie is wellicht op zijn plaats.

    We wensen Joop Hoek veel wijsheid en inzicht toe.

    Frans.

  3. robbierosmalen zegt

    14 september 2012 om 15:08

    Wat een onzin Frans. Niemand beweert dat Martin geen compassie zou hebben of dat zijn handelingen voor het welzijn van de dieren verkeerd zou zijn. Persoonlijk heb ik ook mijn twijfels over zijn opvang van mensen met problemen, ik vind dat je daarvoor toch wel enkele kwalificaties zou moeten hebben, die door de reguliere of alternatieve geneeskunde worden geaccepteerd. Het is natuurlijk heel mooi dat Marin met zijn compassie mens en dier wil helpen, maar hij zou zich niet moeten voordoen als een ingewijd persoon en rinpoche als hij dat niet is. Dan begin ik te twijfelen aan zijn motivatie.

    Robbie
    (PS Anders krijgen we toestanden die eerder in Middleburg hebben plaatsgevonden, veel mensen zijn daar erg gekwetst. )

  4. Fransiscus zegt

    15 september 2012 om 01:42

    Beste Robbie,

    Als ik ergens geen twijfel over heb dan is het wel de reguliere opvang. Die is namelijk door en door verrot, een zegen voor ieder die daar weg kan blijven, maar dat is een andere discussie.

    Dhr. Hof’s integriteit wordt hier openlijk in twijfel getrokken, omdat hij geen uitspraken wil doen over zijn achtergrond. Zegt dat wat over Trizin, of misschien meer over de auteur. In ieder geval weinig over Boeddhisme.
    Daarbij; dit soort stukjes kunnen iemand járen blijven achtervolgen, handig voor een groep die alleen maar last hebben van hr. Hofs inspanningen.
    Namelijk moordend nederland, vertegenwoordigd met een jagerslobby tot in de hoogste kringen, inclusief natuurbeschermingsorganisaties.
    Misschien nobeler dhr. Jean Karel Hylkema (zie reactie no, 1 op ‘Jagers en boeddhistische kogels’) in dit kader eens te vragen en de pen te scherpen.
    Ik wil het hier graag bij laten, eenieder wederom wijsheid en inzicht toegewenst.

  5. Michael Hoek zegt

    15 september 2012 om 14:50

    Ik wil mensen er graag op wijzen dat jezelf inwijden tot boeddhistisch monnik (bodhisattva monnik) gewoon mogelijk is in het mahayana boeddhisme. De brahmajala sutra onder andere (niet te verwarren met de pali versie) geeft daarvoor rituele aanwijzingen.

  6. Christa Gernaat zegt

    17 november 2013 om 19:14

    Sorry aan de mensen die Martin (Trizin) niet kennen, hij was ons buurjongetje en voor mij heeft hij de gave van onze Lieve Heer gekregen om met dieren om te gaan, en dat hij monnik is geworden respecteer ik, hij is een mens die alleen maar goed wil doen, Trizin (Martin) ga zo door, je hebt mijn zegen.

    Liefs Christa Gernaat (John Gernaat (Cartelli) in herinnering)

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • ‘Ik had daar kunnen staan’.
    • Amsterdam herdenkt de Nakba – ‘77 jaar ontheemding, verzet en solidariteit’
    • We blijven mensen – samen, tot het einde
    • Goff – fabels voor fabeldieren (2) – kip
    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.