• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Theravada » Toevlucht in Boeddha, Dhamma en Sangha

Toevlucht in Boeddha, Dhamma en Sangha

8 februari 2015 door de redactie

Elk jaar in juni vindt er in het Antwerpse boeddhistisch centrum Ehipassiko een toevluchtceremonie plaats. Dit 2600 jaar oude ritueel is voor velen een ingrijpende gebeurtenis in hun leven. Op vrijdag 13 februari 2015 vertellen enkele mensen die in 2014 toevlucht namen over hun ervaringen: Tine Van Haegenborgh, Lidia Schinkel, Katrien Sercu, Guy Kokelenberg. Hoe kwamen ze ertoe ? Wat betekent het voor hen om “boeddhist te zijn” ?

Toevlucht in Boeddha, Dhamma en Sangha

Als iemand formeel boeddhist wil worden neemt hij in een kleine ceremonie toevlucht tot Boeddha, Dhamma en Sangha. Hij neemt zich voor de vijf leefregels na te volgen en krijgt een boeddhistische naam.

Vertrouwen in de Boeddha, Dhamma en Sangha

Het toevlucht nemen is een uiting van vertrouwen. We vertrouwen ons toe aan de Boeddha, de Dhamma en de Sangha. Het zijn de Drie Juwelen – zoals ze traditioneel genoemd worden. De Drie Juwelen bieden een veilige plek , een plek waarop we ons kunnen verlaten.

Vertrouwen in de Boeddha

Wat betekent toevlucht nemen in de Boeddha?

De Boeddha wordt omschreven als de Ontwaakte. Hij was een mens en heeft als mens de verlichting bereikt. Als hij de verlichting kon bereiken, kunnen andere mensen dat ook.

Naar het voorbeeld van de Boeddha vertrouwen we op onze innerlijke kracht om opmerkzaam door het leven te gaan en zo te groeien in wijsheid en mededogen.

Vertrouwen in de Dhamma

Vertrouwen hebben in het pad van wijsheid en mededogen is een uiting van vertrouwen in de Dhamma. Door onze getoetste ervaringen weten we welk element van de Leer het meest ondersteunend is en welk element het beste aansluit in een bepaalde levenssituatie.

Vertrouwen in de Sangha

De Boeddha benadrukt vaak het belang van toevlucht nemen in de gemeenschap, de Sangha. Ons vertrouwen in de Boeddha en de Dhamma kan enorm versterkt worden door het oefenen met gelijkgestemden.

De vijf voorschriften (Pañca Sila)

Ehipassiko de vijf voorschriftenWanneer je toevlucht neemt in Boeddha, Dhamma en Sangha spreek je het voornemen uit de vijf leefregels aan te nemen als leidraad voor je leven. De leefregels ondersteunen je om opmerkzaam te zijn en te kunnen concentreren. De vijf leefregels neem je aan uit vrije wil, niet omdat ze worden opgelegd door bovennatuurlijke of wereldlijke autoriteiten.

De vijf leefregels luiden als volgt:

  1. Ik neem mij voor om geen enkel levend wezen te doden noch te kwetsen.
  2. Ik neem mij voor niet iets te nemen dat niet is gegeven.
  3. Ik neem mij voor me te onthouden van seksueel kwetsend gedrag.
  4. Ik neem mij voor om geen onwaarheid te spreken en niet te roddelen.
  5. Ik neem mij voor om de geest helder te houden, vrij van bedwelmende effecten van alcohol of drugs.

De vijf leefregels zijn als het touw van een bergbeklimmer. Als alles goed gaat heb je het touw niet nodig en merk je niet dat het er hangt.

Als je in moeilijkheden komt en je het niet meer ziet zitten, kun je je vast houden aan wat je eens uitgesproken hebt.

Als je de leefregels niet bent nagekomen kun je steeds weer opnieuw beginnen. Je kunt je intentie vernieuwen door ze weer hardop of in stilte uit te spreken. Het zuiveringsproces hangt van jezelf af en kan niemand voor je doen.

Vrijdag 13 februari 2015 van 20.00 tot 21.30 uur, Korte Altaarstraat 19, 2018 Antwerpen.

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhistisch leven, Theravada Tags: Antwerpen, Boeddha, dhamma, drie juwelen, Ehipassiko, sangha, toevlucht nemen, vertrouwen, vijf leefregels

Lees ook:

  1. Met de Boeddha 2600 jaar terug in de tijd
  2. Pinksterboodschap: de zichtbaarheid van de dhamma
  3. Dharma-overdracht, goeroes en spirituele vriend(inn)en
  4. Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 2

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.