Maitreya is de naam van de volgende Boeddha. Vele boeddhisten geloven dat na Siddhartha Gautama Boeddha een nieuwe Boeddha zal komen, en die voor vrede zal zorgen op aarde.
In de vorige eeuw werd zijn of de titel – tijdelijk – gebruikt door o.a. Jiddu Krishnamurti, Osho en een bepaald mystiek figuur verkondigd met die naam door Benjamin Creme. De Joden geloven in de Messiah en Hindoes in de Kalki Avatar, ook grote geestelijke figuren die nog behoren te komen en naar verluidt vrede zullen brengen. Zowel christenen als moslims geloven in de wederkomst van Jezus als de Messias.
Misschien beweert je buurman wel, dat ie de Maitreya is. Wie weet? Alleen zei Jezus in zijn tijd, dat vele mensen zouden komen die zich zouden presenteren als de wedergekomen Christus maar het niet zullen zijn. Weet, dat de nodige mensen Maitreya en Christus in een adem noemen.
Aan Krishnamurti werd eens gevraagd, dat ie de Christus was? Toen antwoordde hij met: Als ik zeg dat ik hem ben en iemand ander zegt van niet, dat K. hem niet is, wie zal u dan moeten geloven?
Ik geloof persoonlijk dat Maitreya de geest van Boeddha is die opnieuw zal worden opgepakt. Zoals een geur kan worden geroken. Dat de dharma van de Boeddha opnieuw zal worden begrepen, niet door de ogen van bijvoorbeeld de Tibetanen of boeddhisten uit Thailand maar dat begrippen als innerlijke vrede, vriendelijkheid, geweldloosheid,… opnieuw spontaan massaal zullen worden onderkend en gewaardeerd.
In deze tijd van oorlogen, zelfvervulling en uitbuiting van de planeet kan het wel eens zo zijn, dat we opeens zullen kiezen voor een geheel andere koers. Misschien verwijzen anderen dan weer daarbij naar de Christusgeest.
Ik weet, dat de verwachtingen vaak door de eeuwen heen hoog gespannen zijn geweest. Maar het blijft een feit dat de boodschap van de Boeddha en de Christus gaat over een innerlijke transformatie en zoals Krishnamurti heeft gezegd: de samenleving is een afspiegeling van ons innerlijk.
Ik denk dat steeds meer mensen gevoelig zullen worden voor de kern van de dharma en de kern van het evangelie.
Misschien geef ik hiermee een sprankje hoop:
Chaostheorie en… de Nieuwe Wereld?
‘Een belangrijk aspect van de chaostheorie is de gevoeligheid voor beginvoorwaarden. Dit betekent dat een zeer kleine verandering in de beginwaarden van een systeem binnen een eindige tijd tot grote veranderingen kan leiden. Dit wordt vaak geïllustreerd met het zogenaamde vlindereffect: de vleugelslag van een vlinder in Amerika kan uiteindelijk leiden tot een orkaan in Europa.’ (Bron: Bing AI.)
Betekent dit mogelijk dan ook, dat een innerlijke transformatie van een enkeling (‘Maitreya’?) een groot gevolg kan hebben op de gehele samenleving?
Piet Nusteleijn zegt
‘De geest van Boeddha’. Is dat dan het gedachtengoed van die man die destijds Boeddha werd genoemd?
Niet meer en minder.
Religies hebben zichzelf door de founders gegijzeld met die zogenaamde wederkeer. Elke grote georganiseerde religie heeft ‘die belofte’.
Het grootse van Krishnamurti is dat hij beschouwd werd als de Maitreya en daar zélf onmiskenbaar afstand van heeft genomen en op deze manier een einde maakte aan de religie, als zijnde slechts bedachte denkconstructies.
We moeten toch afscheid gaan nemen van deze wederkeer-mythes. Ze hebben genoeg ellende en vreemde verwachtingen voortgebracht.
Ik denk dat zogenaamde individuele menselijke mutaties/transformaties invloed hebben op het geheel.
We leven in InterZijn. Term bedacht door TNH.
Nathan Rozenhart zegt
Je hebt het beeld van de Boeddha, en de dharma waar de Boeddha aan gelijk is.
Natuurlijk riepen de theosofen een bepaald beeld op, door K naar voor te schuiven als het nieuwe voertuig!
En K wilde net als de Boeddha geen opvolger aanwijzen: de leringen spreken voor zichzelf, werd er gezegd.
Zoals ik schreef: ‘Ik denk dat steeds meer mensen gevoelig zullen worden voor de kern van de dharma en de kern van het evangelie.’
De ontwaakte geest van de Boeddha vraagt geen organisatie.
Zoals Jezus zei in zijn tijd: de tempel en de berg zijn niet meer belangrijker om tot God te komen.