• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Vluchtelingenbeleid in grootmoederstijd 1914 -1918

Vluchtelingenbeleid in grootmoederstijd 1914 -1918

19 november 2023 door Kees Moerbeek

Op 4 augustus 1914 viel het Duitse leger België binnen op doortocht naar aartsvijand Frankrijk en schond doelbewust de Belgische neutraliteit. De oorlogsmisdaden tegen de burgerbevolking, ook wel The Rape of Belgium genoemd, schokte de publieke opinie. Kort hierna kwamen de eerste vluchtelingen aan in ons land en na de Val van Antwerpen werden dit er 1 miljoen. Dit artikel geeft een indruk van het medeleven en de toewijding van de Nederlanders bij de opvang van de vluchtelingen.

Op de eerste dag na de inval kwamen alleen al 52 Belgische soldaten naar Nederland en tot september duizenden vluchtelingen. Na de Val van Antwerpen in oktober 1914 vertrokken 1 miljoen Belgen, waaronder naar schatting 40.000 soldaten naar Nederland. Antwerpen was een spookstad geworden. Nederland was niet onverschillig. Al in de eerste oorlogsdagen richtte men particuliere hulpcomités op, waaronder het Nederlands Comité tot steun aan Belgische en andere slachtoffers (het Amsterdams Comité) het bekendste was. De overheid coördineerde later deze particuliere initiatieven.

Militairen

Als neutraal land in oorlogstijd moest Nederland de gevluchte militairen ontwapenen en interneren, maar geschat wordt dat zevenduizend militairen in burgerkleren naar Engeland vertrokken. Omdat Belgische militairen slaags waren geraakt met Duitse deserteurs, werden deserteurs later in de oorlog apart geïnterneerd.

Bij sommige interneringskampen werden speciale dorpen gebouwd voor de vrouwen en kinderen van getrouwde Belgische militairen, bijvoorbeeld: Albertsdorp (Soesterberg) en Elisabethdorp (Amersfoort). De auteur van het artikel van Noordhoff schrijft: ‘Het dorp kenmerkte zich door de typische houten huisjes. Verder waren er eigen winkels, een kerk en een eigen ziekenhuis. Voor jongens werd er een jongensschool opgericht en voor meisjes een meisjesschool. De Rockefeller Foundation stelde voor vrouwen naaimachines beschikbaar, zodat zij wat geld konden bijverdienen.’

Om de Nederlandse gemobiliseerde mannen te vervangen, werd bovendien na verloop van tijd 46,2 procent van de geïnterneerde militairen te werk gesteld in Nederlandse bedrijven.

Burgervluchtelingen

De provincies Limburg, Brabant en Zeeland vingen als eerste de vluchtelingen op. Brabantse plaatsen als het grensdorp Putte, Roosendaal en Bergen op Zoom werden overspoeld en veel vluchtelingen brachten in deze chaotische tijd van eerste dagen noodgedwongen op straat door. Vanwege het grote aantal moesten ook andere provincies vluchtelingen opnemen. In korte tijd werd tijdelijke opvang geregeld, bij particulieren thuis bijvoorbeeld en in scholen, fabrieken, tenten- en barakkenkampen.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/transcoded/8/8d/Belgische_vluchtelingen_1e_Wereldoorlog-42622.ogv/Belgische_vluchtelingen_1e_Wereldoorlog-42622.ogv.480p.vp9.webm

 

 

 

 

Druk op het zwarte blokje met 00:00 om de stomme beelden van vluchtelingen in 1914 te zien en beelden van de Dodendraad. Klik op het onderste blokje om het beeld te vergroten.

De regering liet in het begin de opvang zo veel mogelijk over aan particulieren over. Om onder andere rellen en betogingen van vluchtelingen te voorkomen werden er bewaakte opvangkampen opgericht, het eerste was Vluchtoord Nunspeet. Hierna volgde vluchtoord Ede en verder kampen bij onder andere Tilburg, Hontenisse, Oldebroek, Amsterdam en Scheveningen.

Vluchtoord Gouda ontstond uit particulier initiatief, maar werd gesteund door de gemeente. De leegstaande kassen van de N.V. Snijgroenkwekerij v/h Gebr. Steensma werden gebruikt als slaapgelegenheid, eetzaal en recreatiezaal, schrijft Historiek in 2016. Het oord werd uitgebreid met houten gebouwen die bijvoorbeeld als leslokaal, werkplaats, naaizaal, ziekenhuis, kledingmagazijn, kerk, kantine en keuken werden gebruikt. Hierbij kwamen ook 64 demontabele woningen. In 1915 waren er bijna 2000 vluchtelingen in dit vluchtoord, dit liep op tot ruim 1000 in 1918. Ook buiten het vluchtoord verbleven er enkele honderden Belgische vluchtelingen.

Vooral minvermogenden en ongewenste elementen kwamen in aanmerking voor deze vluchtoorden. Ongewenste elementen waren bijvoorbeeld mensen met een criminele achtergrond, zwervers en lieden met ‘een losse moraal’, maar ook lieden met een opruiend karakter die een gevaar konden vormen voor de openbare orde. De ‘gegoeden’ hoefden er vooralsnog niet per se te worden ondergebracht. Het motief van deze klasse-indeling komt vaak terug in documenten, schrijft Gerben Daalmans in zijn boek. Hij signaleert: ‘De overheid kwam in aanvaring met de Nederlandse burgers op de momenten dat ook fatsoenlijke vluchtelingen gedwongen werden om in een vluchtoord te gaan wonen.’ Uiteindelijk gebeurde dit, mogelijk omdat hun middelen waren opgeraakt, maar ook omdat de regering de vluchtelingen wilde concentreren.

Levensomstandigheden

Maite de Beukeleer schrijft in haar artikel dat het militaire regime in de vluchtoorden, het verlies van vrijheid en de sociale klassenachtergrond bepaalden in welk kamp iemand terechtkwam. Dit zorgde voor afkeer tegen deze oorden. De slechte levenskwaliteit verergerde dit: er werd geklaagd over bijvoorbeeld tocht en lekken, slechte sanitaire voorzieningen en het eten.

In het militaire kamp van Harderwijk tierden longontstekingen, mazelen, cholera en de Spaanse griep welig onder de vluchtelingen. ‘In kamp Zeist bij Amersfoort kwamen de bewoners op 2 en 3 december 1914 in opstand tegen de slechte leefomstandigheden en het strenge regime, met acht doden en 18 gewonden tot gevolg. Na deze opstand zorgde de leiding van het kamp ervoor dat de leefomstandigheden verbeterden en het regime minder streng werd.’ Na de opstand werd er ook een werkschool opgericht voor de militairen.

Er was grote werkeloosheid onder de Belgische vluchtelingen. Er werd daarom een organisatie opgericht die in een 30-tal steden confectieateliers opende, waar werk was voor meer dan 5000 Belgische arbeiders.

Veel kampen hadden een eigen schooltje voor kinderen en in Gouda gold de leerplicht voor jongens en meisjes, ze konden er zelfs een vakopleiding volgen. Kleuters mochten er naar de kleuterschool. Tijdens een grote alfabetiseringscampagne in Harderwijk leerden er 5.968 mensen lezen en schrijven.

Daalmans schrijft op bladzijde 72 dat in de jaren na 1914 de wrijving tussen de Belgen en hun gastheren toenam. ‘Het aanvankelijke gevoel van medelijden van de Nederlanders sleet gewoon in de loop der jaren. Men raakte aan elkaar gewend aan de aanwezigheid van de Belgen, en de redenen voor die aanwezigheid raakte op de achtergrond.’ Als er negatieve voorvallen waren, werd dit deze breed uitgemeten. De auteur vermeldt dat een Bergenaar vond dat Nederlandse burgers werden gediscrimineerd, omdat geen van de behoeftige Hollandse vrouwen eten kregen van de garnizoenskeuken van Bergen op Zoom. Daarentegen kregen vluchtelingen met minder kinderen wel volop hulp. Een andere inwoner van Bergen op Zoom hield vol dat vluchtelingen die in november aankwamen of weer terugkeerden dit om economische redenen deden, omdat ze in België geen werk konden krijgen. Deze kritiek wil niet zeggen dat de hulp aan de vluchtelingen moest worden gestopt. Overigens waren er ook tussen de vluchtelingen onderling tegenstellingen, bijvoorbeeld tussen Vlamingen en Walen en katholieken tegenover vrijzinnigen.

Terugkeer

De onderhandelingen tussen de Belgische overheid en de Duitse bezetters over de terugkeer van de 900.000 Belgische burgers begonnen al op 12 oktober. In november 1914 waren nog 323.600 vluchtelingen, in december 1914 was dit aantal 200.000. In mei 1915 was het aantal 105.000 bereikt en bleef de rest van oorlog ongeveer constant. Net als bij de militaire vluchtelingen begon eind 1918 de terugkeer van de laatste burgervluchtelingen naar België. In januari en februari 1919 keerden de laatste burgers terug.

Dodendraad

De Dodendraad, in het Duits de Grenzhochspannungshindernis of Todesstreifen, was de beruchte 332 kilometer lange draadversperring waarop gemiddeld 2000 volt wisselspanning stond. Eind 1914 begon de Duitse bezetter deze versperring aan te leggen langs de Belgisch-Nederlandse grens. Begin 1915 was het eerste deel gereed en werd de Nederlandse regering officieel ingelicht, midden 1916 was de versperring helemaal klaar. Om deze in te korten werd de grens niet precies gevolgd. De Nederlandse regering maakte geen bezwaar tegen de versperring.

Met dit hekwerk wilde de bezetter de grens afsluiten om te verhinderen dat Belgische militairen en vluchtelingen de wijk naar ons land zouden nemen. Andere redenen waren het stoppen van Duitse deserteurs op de vlucht, van geallieerde spionnen en de groeiende smokkel in de grensregio. Duitse soldaten konden voor andere zaken worden ingezet, omdat minder grensbewaking nodig was. Vluchtelingen en smokkelaars hadden zo hun manieren om de draden te saboteren. De prijs ervan was hoog als dit mislukte namelijk elektrocutie en wie werd gepakt wachtte ter plekke executie.

Over het aantal slachtoffers van de dodendraden lopen de schattingen nogal uiteen: van enkele honderden tot drieduizend. Het hekwerk had niet alleen grote gevolgen voor de grenseconomie, maar ook grote emotionele gevolgen voor de familie van de slachtoffers. Familieleden en geliefden die aan beide kanten van de grens woonden, konden elkaar niet opzoeken. Toen de Eerste Wereldoorlog in 1918 eindigde, was het snel gedaan met de gehate versperring. Zie vooral ook de link van Andere Tijden uit 2016.

Politiek asiel

De afgezette Keizer Wilhelm II kwam op 10 november 1918 om zes uur in de ochtend aan bij de Nederlandse grens. Om te voorkomen dat hij als oorlogsmisdadiger zou worden berecht, vroeg hij politiek asiel aan in het neutrale Nederland. Vlak na middernacht werd hij toegelaten. Inderdaad hebben de geallieerden de Nederlandse verzocht om hem uit te leveren, maar de Nederlandse regering weigerde dit op grond van de neutraliteit.

Overpeinzing

Totaal onvoorbereid heeft ons land, dat toen 6 miljoen inwoners kende een stroom Belgische vluchtelingen opgevangen. Daalmans schrijft: ‘Alle Belgische vluchtelingen die tijdens de Eerste Wereldoorlog in Nederland hun toevlucht zochten, hebben kunnen rekenen op een edelmoedige opvang.’ Dit bleef zo toen de Grote Oorlog om ons heen voortraasde en wij onder andere te maken kreeg met voedselschaarste. Het Aardappeloproer in Amsterdam in 1917 was hier een volksopstand tegen. Het leger werd ingezet met en 9 doden en 114 gewonden als gevolg.

Op 22 november aanstaande zijn er Tweede Kamerverkiezingen en hierbij is een hot item de opvang van vluchtelingen. De grote vraag bij deze verkiezingen is echter breder: In wat voor soort samenleving willen we leven? En wie zij die ‘we’, is er wel een ‘we’?

Opmerkingen

Er waren diverse redenen voor de overheid om de begeleiding van vluchtelingen van particulieren over te nemen. Het buitenlandbeleid richtte zich helemaal op de neutraliteit en de militaire leiding vond de aanwezigheid van Belgen in de grensstreek een mogelijk gevaar. Ook was de overheid ervoor beducht dat groepen ongecontroleerde minvermogende vluchtelingen zich in ons land zouden ophouden, vooral toen de repatriëring van vluchtelingen stroef verliep. Daarom werden vluchtelingen geconcentreerd in Rijkstoevluchtsoorden. Het stroomlijnen van de hulpverlening speelde hierbij een rol. Veel Belgen en Nederlanders namen dit besluit om de vluchtelingen te concentreren niet in dank af, maar het vergemakkelijkte inderdaad de hulpverlening, aldus Daalmans in de conclusies van zijn boek Een Belgisch dorp in een Brabantse stad.

De terugtocht van vluchtende Duitse troepen door Nederland en het asiel van de keizer, vielen slecht bij de Belgen. Tijdens de vredesbesprekingen in 1919 in Parijs eiste de Belgische minister van Buitenlandse Zaken als straf voor de Nederlandse houding het grootste deel op van Limburg (uitgezonderd de streek ten noorden van Venlo), plus heel Zeeuws-Vlaanderen en de Westerschelde. Uiteindelijk liep deze annexatiepoging op niets uit. Overigens wilden de meeste Vlamingen geen annexatie en de Zeeuws-Vlamingen al helemaal niet, de meeste voorstanders waren Franstalig. Voor jaren vertroebelde de zaak van de annexatie vertroebelde de onderlinge verhoudingen tussen Nederland en België.

 

Bronnen
Daalmans, G. Een Belgisch dorp in een Brabantse stad. Geschiedkundige Kring van Stad en Land van Bergen Op Zoom, 1999
Vluchten voor de oorlog. Belgische vluchtelingen 1914-1918. Davidsfonds/Leuven
De Beukeleer, M. Vluchtelingen in Nederland. Familiegeschiedenis.be
De Eerste Wereldoorlog 1914-1918 Belgische vluchtelingen. Canon van Nederland
De Dodendraad – Dodelijke draadversperring tijdens de Eerste Wereldoorlog. Historiek
Clappaert. E. De mislukte voorganger van de Neurenberg-processen. VRT NWS, feb. 2016
Gedenkbord Vluchtoord Gouda 1914-1918
https://historiek.net/gedenkbord-vluchtoord-gouda-1914-1918/60526/
Elisabethdorp: Een Belgendorp in de Bokkeduinen. Noordhoff, maart 2022
Belgisch monument. Uitdekunst
https://nunspeetuitdekunst.nl/ontdek/geschiedenis/belgischmonument/
German Atrocities in Belgium (1914) – Fact or Fiction?
https://www.youtube.com/watch?v=d035N7D2AoU
Andere tijden. NTR, okt. 2016
https://www.anderetijden.nl/artikel/312/Een-miljoen-Belgische-vluchtelingen-in-1914

 

Categorie: Achtergronden, Columns, Geluk, Krijgsmacht, Mensenrechten, Pakhuis van Verlangen Tags: Aardappeloproer in Amsterdam, Burgervluchtelingen, dodendraad, Duitse deserteurs, Een Belgisch dorp in een Brabantse, Eerste Wereldoorlog, Engeland, Grote Oorlog, het verlies van vrijheid en de sociale klassenachtergrond, interneringskampen, Keizer Wilhelm II, Maite de Beukeleer, Nederland, Nederlands Comité tot steun aan Belgische en andere slachtoffers, Putte, Rockefeller Foundation, Roosendaal en Bergen op Zoom, The Rape of Belgium, Val van Antwerpen, Vlamingen en Walen, Vluchtelingen en smokkelaars, vluchtoorden

Lees ook:

  1. FPMT – seksueel wangedrag Dagri rinpoche bevestigt
  2. Hannah Arendt is overal
  3. Geen heersende kerk, geen heersende staat
  4. Jasper Schaaf – Rechtvaardig? Geef de Palestijnen hun grond terug

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Kees Moerbeek

Kees Moerbeek werkte aan De Lotusvijver en was eindredacteur/hoofdredacteur voor het Magazine VvB. Hij gelooft in de sociaal-maatschappelijke aspecten van het boeddhisme. Kortom: het Achtvoudige Pad. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.