• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » B’eter – mijn bio van vroeger is nu vega

B’eter – mijn bio van vroeger is nu vega

5 augustus 2023 door Joop Ha Hoek

Ik ben een echte stedeling maar er stroomt ook veel platteland bloed door mijn aderen. Dat zit zo: Mijn opa, de vader van mijn vader, Johannes (Jan) Vink, was een befaamd dahliakweker, hij kweekte onder andere de zwarte dahlia, en had een stuk grond op Terbregge, die haar naam ontleent aan de brug over de Rotte, de naamgever van Rotterdam. Oorspronkelijk ‘bij de brug’ of te wel ‘Terbrugge’ later verbasterd tot Terbregge. Dat voert terug tot het eind van de 13e eeuw. Terbregge ligt op loopafstand van Rotterdam-Noord, het Oude Noorden van Rotterdam, waar ik tot mijn achtste als kind woonde. Het was een van de mooie en groene buitengebieden van Rotterdam.

Als kind/tuinder bij het huisje.

Na de dood van mijn opa, die ik persoonlijk nooit gekend heb, geboren in Delfshaven in de Tulpenstraat, en overleden in 1935 (vijfenvijftig jaar oud) werd het stuk land, waarop zijn kwekerij, verdeeld onder zijn zoons en de vier eerdere kinderen van mijn oma, Sophia Hoek. Wij noemden het stuk grond van mijn vader de tuin. Alle zes kinderen in ons gezin werden ingeschakeld om fruit en groenten te oogsten op die tuin, waarop ook een houten huisje stond, waar we met nat weer konden schuilen en ook een pot thee gezet werd. In de herfst en winter lagen op kranten in dat huisje bruine bonen te drogen, maar ook op de zolder van ons huis in Noord, want de oogst was vaak overvloedig. En werd gedeeld met andere familieleden die in Het Oude Noorden woonden. Allemaal arbeiders.

Terbregge nu.

Mijn vader was van de bio. In de tijd dat het nog geen mode was, decennia terug, was hij wars van het spuiten met DDT om luizen en ander (on)gedierte op groenten en fruit te doden. Inplaats daarvan groeiden er Afrikaantjes, plantjes die nu geplant worden om de grond te verbeteren en hongerige insecten van de gewassen weg te houden. De bedden waarin de groenten groeiden waren smal, zodat je er makkelijk bij kon en geen plantjes hoefde te vertrappen. De planten in de tuin werden gevoed met natuurlijke mest van dieren. Bonen groeiden omhoog tegen bonenstaken, vastgebonden met zogenaamd tuinderstouw.

Tegen gaas bloeide het Lathyrus, ook wel pronk- of siererwt genoemd, heerlijk geurend en prachtig van kleur, om vlinders en bijen te lokken. En ook andere bloemen, dahlia’s ook, natuurlijk. De gewassen werden besproeid met water uit een brede en diepe sloot die de afscheiding vormde met onze tuin, het stuk landbouwgrond. Er lag een smalle plank overheen, de toegang naar onze tuin vanaf de dijk. Levensgevaarlijk smal. Ik ben als jongetje bijna in die sloot verdronken toen mijn twee jongere broertje van die plank viel en mij aan de benen meetrok de sloot in. We zijn gered door mijn moeder die twee plukken haar nog een keer aan de oppervlakte van het water zag verschijnen. Haar kinderen.

Wij kenden in die tijd geen bio of vega, al zal die stroming er best wel kunnen zijn geweest. Er groeiden appels, pruimen en peren aan de bomen, bessen en aardbeien aan planten en struiken, we noemden dat fruit. Tegenwoordig bio, de prijs is ernaar. Soms wel een beetje wormstekig maar dat sneden we weg. Andijvie, sla, komkommers, kool, bonen, noemden we gewoon groenten. Van koolsoorten werd in grote bruine aardewerk Keulse potten op zolder zuurkool gemaakt, met een plank en een theedoek en een kei er overheen, want dat spul kon nogal gisten (en stinken). Ook sperziebonen werden ingemaakt, we aten ’s winters vaak zuurkool en bonen, ook bruine bonen en erwten, zeg maar naar het seizoen. Wim Zonneveld zong het al: Wat was het leven eenvoudig toen.

Mijn vader zorgde voor betere opbrengsten door rassen van fruitbomen te kruisen, takken te enten. In een archiefdoos heb ik nog een van zijn knipmessen waarmee hij dat deed. Zaad voor groenten kocht hij bij de in 1924 geopende zaadhandel De Zwaan aan het Zwaanshals in Rotterdam, een initiatief van Rijk de Zwaan die uit een familie van zaadtelers en zaadhandelaren uit Enkhuizen stamde, dat eind negentiende eeuw opkwam als centrum voor zaadproductie. In 1932 bouwde hij in Bergschenhoek bij Rotterdam eigen faciliteiten voor zaadteelt en veredeling om zelf de kwaliteit te kunnen controleren.  Het bedrijf ontwikkelde na de Tweede Wereldoorlog snel en verhuisde naar De Lier in het Westland. Zwaan heeft nu veel vestigingen in het buitenland en houdt zich bezig met zaadveredeling, ook met het oog op de problemen van gewassen die gepaard gaan met de milieuveranderingen.

Het Zwaanshals komt uit op het Noordplein dat aan de Rotte grenst en waar vroeger per platboomschuit groenten van boeren en kwekers werden aangevoerd om elders te worden verkocht. Tegenwoordig is er elke zaterdag een Rotterdamse Oogstmarkt, een wekelijkse boerenmarkt. Dé plek voor super verse en smaakvolle producten, voor een eerlijke prijs en rechtstreeks van de makers.

 

Categorie: B'eter, Columns, Geluk, Gezondheid, Joop Hoek, Voedsel Tags: bio, dahliakweker, De Zwaan, groenten en fruit, Johannes Vink, onbespoten, Terbregge, vega

Lees ook:

  1. Het jaar 2021 – dag 127 – tuinwerk
  2. Het jaar 2023 – dag 107 – heimwee
  3. Het jaar 2022 – dag 89 – het dorp
  4. Het jaar 2022 – dag 278 – voedselbos

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.