• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Economie » Robert Keurntjes: het nieuws deze week- 27072013

Robert Keurntjes: het nieuws deze week- 27072013

27 juli 2013 door Robert Keurntjes

Economie is geen exacte wetenschap en economische processen kun je zonder een flinke dosis inzicht in de psychologie niet doorgronden. Dat is zeker ook het geval wanneer je de economische crises probeert te begrijpen. We spreken over een economische crisis wanneer er sprake is van een stagnatie in de groei of van krimp. Daarnaast hebben we ook nog een ‘o-help’-crises die meer met onze angst te maken heeft dan met de effecten van de verminderde groei als zodanig. Neutrale journalistiek ten aanzien van de economische crises lijkt ook nauwelijks te bestaan. Achter uitspraken als ‘de haven van Rotterdam zakt in’ en ‘Phillips heeft last van de economische crises’ gaan minder ernstige cijfers schuil dan je verwacht. Of de journalistiek in deze suggestief is of dat ik zelf de suggestie er in leg is overigens niet altijd duidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat het in deze gevallen gaat om 1% daling in de goederenoverslag in de haven van Rotterdam en 1% minder verkoop van Phillips in Europa. In het perspectief dat alleen groei goed is, is dat slecht, maar 1 % minder betekent nog niet dat de boel op instorten staat en je redelijkerwijze van een ‘o-help’-crisis kunt spreken. Ze zullen er op moeten anticiperen maar ondernemen is nu eenmaal reageren op veranderingen en mogelijkheden.

Wanneer je je baan kwijt raakt kan de economische crisis een behoorlijke impact op je leven hebben, maar voor de meeste Nederlanders blijft de invloed van de crisis beperkt tot wat de berichtgeving erover met ons doet. In het gunstigste geval wordt je wat voorzichtiger met het uitgeven van je geld waardoor je uiteindelijk meer overhoudt en minder schulden opbouwt. De donkere wolk van de crisis die boven ons hoofd hangt in combinatie met een regering die naarstig zoekt naar mogelijkheden om te bezuinigen (en je weet niet van te voren wat ze bedenken) zorgt er ook wel voor dat we wat bedachtzamer worden. Nederlanders behoren tot de rijkste Europeanen en tegelijkertijd zijn wij het meest somber over de economie. Het is in ieder geval duidelijk dat de boodschap van Mark Rutte, dat we minder moeten somberen, niet overkomt. Terwijl hij wel een punt heeft. Wanneer we allemaal op ons geld gaan zitten (inclusief de overheid) daalt de omzet in de Nederlandse economie en daardoor gaat het weer slechter. Maar misschien is dat maar goed ook en komen we naar jaren van overvloed weer met beide voeten op de grond.

Ook al hebben de meeste van ons het goed (afgelopen jaar ook weer 12.9 % meer miljonairs), is er volgens Cordaid in de afgelopen twintig jaar een groei geweest van 4 naar 10 procent Nederlanders die onder de armoedegrens leven. Een reden voor hun om deze week nieuwe initiatieven aan te kondigen om de armoede in Nederland te bestrijden.

Armoede is dan wel een relatief begrip maar het geeft wel aan dat er voor een aardige groep de verhouding tussen hun behoefte en wat ze te besteden hebben niet in balans is en een probleem voor hun dagelijkse functioneren. Dat men in Den Haag niet altijd begrijpt waar het om gaat blijkt wel wanneer men bij voorbeeld in de discussie over de eigen bijdrage in de zorg met het argument komt dat de koopkracht wordt gecompenseerd. 350 euro is echter niet gemakkelijker op te brengen wanneer je iedere maand 20,- minder tekort komt. Cordaid zoekt de oplossing dan ook niet in koopkracht maar in initiatieven die mensen op weg kunnen helpen om zelf wat te ondernemen tegen de armoede waar ze in zitten.

Er zijn mogelijkheden genoeg en welbeschouwd kan het nog heel wat slechter gaan in Nederland voordat we het echt moeilijk krijgen. Daarom vraag ik me weleens af waar die crisis nu eigenlijk over gaat? Hebben we het slecht en staan we aan de rand van de afgrond of is er sprake van een verandering waar je niet van op hoeft te kijken en waar we op kunnen anticiperen?

Unilevertopman Polman vertelde afgelopen donderdag in een interview hoe Unilever met de veranderingen omgaat en was ook helder in zijn analyse: “het probleem is heel eenvoudig. We hebben boven onze stand geleefd. We zijn te duur geworden”. De oplossing van de crisis is daarmee de crisis zelf. Wanneer de interne markten van de opkomende economieën versterken en wij een tijd lang minder groeien dan wordt Europa vanzelf weer betaalbaar. Polman verwacht dat het niet snel beter zal gaan in Europa en heeft het over een periode van nog vijf tot tien jaar.

Gaan we het dan al die tijd over een crisis hebben, of komen we een keer tot het inzicht dat dit de situatie is waar we inzitten? Het bijzondere van een crisis is dat het ook op kan houden zonder dat de omstandigheden veranderen. Creativiteit kan de grenzen van armoede verschuiven en wanneer het je wat minder gemakkelijk gemaakt wordt kan dat ook aanzetten tot innovatieve ideeën. Feit is dat de economische verhoudingen in de wereld veranderen. Dat kun je zien als probleem of als mogelijkheid. Zoals Polman zei: “Als je wilt klagen, kun je klagen. Voor bepaalde mensen schijnt de zon nooit.”

Categorie: Economie, Nieuws Tags: Arbeid en werk, baan, Economie, Robert Keurntjes, unilever

Lees ook:

  1. Bloei!, een verzameling essays over geluk in organisaties
  2. Spoorlijn gaat Tibet met Nepal verbinden
  3. Wereldwijd onderzoek: hoogopgeleide westerse vrouwen stellen moederschap te lang uit
  4. foodwatch –  Een derde bijzonder hoogleraren voeding WUR nog altijd niet transparant over nevenfuncties

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Robert Keurntjes

Robert Keurntjes is filosoof en combineert philosophy of mind met boeddhistische filosofie in relatie tot hedendaagse vraagstukken.’ Site: robertkeurntjes.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.